2007 |
|
|
Musik i Emmaboda 1967 - 1985 |
|
|
Redaktion: Lars-Ivar Ahlkvist
Text och textbearbetning: Ronald Rosengren, Per Melin,
foto: Ove Alström
|
|
2006 |
|
|
|
Hoola Bandoola Band: Vem kan man lita på?
Det var med Hoola det blev stort, det här med ”den progressiva musikrörelsen”. Jag hörde ”Vem kan man lita på?” först på radio, och det var ju klockrent, det dylanska uttrycket med vidhängande text, exakt det man gått och väntat på...
....läs mer
Mikael Wiehe och Kabaréorkestern: Sjömansvisor
Mikael Wiehe blev snabbt en av de bästa låtskrivare i Sverige, progg eller ej. 1978 kom Mikael Wiehes första platta i eget namn, fast det står ju ”och Kabaréorkestern” på skivomslaget.En liten skillnad, även om Hoola Bandoola Band också var lika med Wiehe. Åtminstone vad det gällde att skriva låtar.
Ändå öppnar Sjömansvisor med två Dylan-tolkningar, ”Sakta lägger båten ut från land” och ”Spanska stövlar”. Bägge visar vilka bra låtar som Dylan kan skriva och vilken bra textförfattare som Wiehe är. Dylan-elogen fortsätter på baksidan med spåret ”Mikael Wiehes 116:de dagdröm”. Fast där handlar det inte om en tolkning utom om en egen Wiehe-låt, i samma anda som Dylans drömmar.
....läs mer
|
|
2006
|
|
|
|
Psamler i 2000-talet är en psalmbok för samtiden.
Den innehåller både nyskrivna och översatta sånger som bär traditionen samtidigt som de ger plats för nutida tolkningar. Samlingen försöker täcka in områden som hittills saknat bra psalmer, t.ex. fred och samlevnad, arbetets meningsfullhet och annorlunda gudsbilder. Den påminner om glädjen i att sjunga tillsammans.
Psalmerna är skrivna av en rad kända och älskade textförfattare och kompositörer, bland andra Cornelis Vreeswijk, Py Bäckman, Per Harling och Ylva Eggehorn.
|
|
2006
|
|
|
|
Stig Hansén
En tjock bok om Mikael Wiehe, om hans musik, hans liv och krafterna som driver honom att vara vissångare och rockmusiker. Sedan tiden på 70-talet med Hoola Bandoola har han varit rubrikernas man. När Björn Afzelius dog gick något sönder.
Mikael Wiehe är ett begrepp och på god väg in i den svenska musikhistorien.
Några av låtarna bär många med sig: "Titanic", "Vem kan man lita på?",
"Flickan och kråkan", "Keops pyramid" och "En sång till modet".
...läs mer
Recensioner |
|
2006
|
|
|
|
Nils Ramhöj
I boken Bilder av en far har bildkonstnären Nils Ramhöj låtit tematisera faderskapet i målningar och text. Med utgångspunkt i hans samlade verk av den egne åldrade fadern närmar vi oss fadersgestaltens skepnad i ett flertal andra mäns berättelser. Fadern som myt, ikon, som hövding, som son, som lånad, bortgången, som min, som sin, som sårad, sann och saknad. Poeter, skådespelare, psykoanalytiker, konstvetare, filmare m fl ryms bland de författare som både personligt och yrkesmässigt förhåller sig till frågan om fadern.
”Han hade plötsligt blivit gammal och handikappad. Genast kände jag ett starkt behov av att gestalta denna förändring. Sedan dess har det varit en utmaning att greppa den dubbla känslan av närhet och distans till min far … Ett både personligt särskiljande och för arbetet nödvändigt distanserande – samtidigt som jag med hjälp av teckningen fåfängt ville hålla honom vid liv – föreviga honom..
Mikael Wiehe:
När min farmor fött min far 1919 så ville hon inte vara gift mer.
Hon la en lapp på köksbordet: ”Jag går och kommer aldrig mer tillbaka.”...läs mer |
|
2006
|
|
|
|
Av Bengt Eriksson och Joel Eriksson
Politik & kärlek av Mikael Wiehe:
...läs mer |
2005 |
|
|
|
Christina Claesson
Christina Claesson är en av Sveriges bästa berättare och här har hon samlat sitt kunnande i en handbok för alla andra som vill öva upp sin berättarförmåga. Det börjar med några kapitel ordentlig starthjälp. Vem är berättaren, hur når man lyssnaren, hur lägger man upp berättelsen och hur gör man med själva framförandet. Så kommer motsvarande avsnitt med felsökning. Varför lyssnar ingen på mig? Boken avslutas med en rad övningar och ett avsnitt med intervjuer med goda berättare, bland andra Mikael Wiehe.
Boken vänder sig till så alla som i olika sammanhang gör presentationer av alla de slag. Detta är praktisk retorik!
"Mellansnack"...läs mer |
|
2005 |
|
|
|
Gunilla Ander och Nils Hansson
Tango är en dans, en musikstil, en passion.
Återigen sveper tangofebern över världen, men på ett nytt sätt och i fler länder än någonsin.
Under en lång rad reportageresor har Gunilla Ander och Nils Hansson sökt upp de viktigaste namnen inom den moderna tangon. De tecknar en bild av en kultur som är både strikt traditionsbunden och helt ny, både välkomnande och hårt hierarkisk. Med sina egna stjärnkulter och modevågor.
Här möter vi banbrytare inom dans och musik, varvat med nedslag i tangokulturen på olika platser och den äldre tangohistorien speglad i dagens rörelser. Den finska tangon och den svenska Taube-traditionen får också sin belysning. Liksom tangons /upload/bilder/artikelbilder/anderhansson-dansar-c-idha-.jpgberöringspunkter med genusteori, tai chi och punk.
Boken innehåller ett rikt bildmaterial.
"En bok som är tangons doft. En bok som man ska akta sig för att lämna obevakad på kaffebordet vare sig man har besök av dansare, faktasamlare eller kort och gott skönhetsälskare", skrev Birgitta Holm i Svenska Dagbladet.
I huvudet på en tangoänkling:
För några
år sen gick Mikael Wiehes hustru in i tangovärlden.
Våren
2004 hade han omvandlat den erfarenheten till en egen
tangosång,
kallad just "Tango", där han sjunger om hur det är
att se sin
hustru dansa iväg med en annan man...läs mer |
|
2004 |
|
|
|
Vem
i hela världen kan man egentligen lita på?
Fortfarande funderar musikern, textförfattaren
och fyrabarnspappan över begrepp som tillit, förtroende och
svek. För över trettio år sedan skrev han en låt
om vem man egentligen kan lita på.
Under 1970-talets radikala era var Mikael Wiehe med om att bilda Hoola
Bandoola Band, som blev en av den svenska progressiva musikrörelsens
allra mest populära grupper. Många unga som engagerade sig
i partier eller organisationer på den politiska vänsterkanten
sjöng med i låtar som "Vem kan man lita på?"
"Jag kommer ihåg att det gick snabbt att hitta de rätta
orden. Låten handlar om tillit, förtroende och om personer
som sviker."
...läs mer |
|
2004
|
|
|
|
Lasse
Berghagen
Lindansaren av Mikael Wiehe:
Jag minns min barndoms längtan
Jag minns den starkt och klart:
att kunna gå på lina
under en cirkus välvda tak
Tänk, att få sväva högt där uppe
som en stjärna i det blå
Långt ovan pajasar och clowner
ville jag dansa fram på tå
...läs mer |
|
2003 |
|
|
|
Den bok som du nu har i din hand är inget upprop just mot kriget i Irak. Detta är en bok med författare som manifesterar ett allmänt missnöje mot militära lösningar på politiska konflikter. Detta är en bok för dialog, kommunikation och tålamod.
Trots den obestämda artikeln i titeln Poeter mot krig, är det naturligtvis ingen slump att idén till denna antologi fötts i den oroliga världspolitiska situation som kriget i Irak genererar.
Liknande protester från poeter har hörts i Spanien, Portugal, Frankrike, Argentina, Tyskland och andra länder. Efter mer än två månaders arbete från dröm till verklighet hoppas vi att denna representation av både bekanta och mindre kända poeter från landets alla delar utgör ett långtklingande rop för fred.
Mikael Wiehe
I vansinnets namn av Mikael Wiehe:
Världen regeras av gangsters
Våldet går segrande fram
Skräcken brer ut sig som giftgas
och hemsöker land efter land
Arméerna stampar i marken
Missilerna söker sitt mål
Framtiden målas i becksvart
och drömmarna hamras i stål
...läs mer |
|
2003 |
|
|
|
Ulf Persson / Dag Rhodin
12 samtal med 12 kulturpersonligheter
med Skåne som bas. Det är En 12:a Skåne!
Möt:
Ronny Danielsson, regissör, Torbjörn Flygt, författare
Staffan Valdemar Holm, regissör och teaterchef
Sven Melander, journalist, skådespelare och TV-profil
Marianne Mörck, skådespelare och regissör, Björn Ranelid, författare
Eva Rydberg, artist, Göran Stangertz, skådespelare, regissör och teaterchef
Jan-Erik Sääf, kompositör, Jan Troell, filmare
Jacques Werup, författare, poet och musiker
Mikael Wiehe, musiker och kompositör
En 12:a Skåne är en bok om kulturaktivas villkor, om skapandes villkor.
Det är också en bok om framgångar, motgångar och längtan.
Om drivkraft och engagemang.
Ulf Persson, Trelleborg, lärare, kulturskribent och teaterkritiker, ställde frågorna.
Dag Rhodin, Stockholm, lärare och fotograf, tog bilderna och gjorde layout. |
|
2003
|
|
|
|
Om jazzen i Malmö av
Christer Borg
Knut Grane
Jan Olsson
Lasse Seger
Frans Sjöström
Verner Thorsen
1964 […]bildade Frans Sjöström och Povel Randén
tillsammans med Leif Blunck Blunck’s Lucky Seven
...läs mer |
|
2002 |
|
|
|
|
|
Sångerna
|
Sångerna är tyvärr slut på förlaget men kan sökas på Blocket eller www.antikvariat.net |
(Carlsson bokförlag)
|
|
Nu kan man bära Mikael Wiehes samlade produktion under armen
visserligen med viss möda, det blir ett par kilo.
Wiehe är en centralgestalt i de senaste 30 årens musik i Sverige.
Han utkommer nu med samtliga sånger samlade i en enda bok,
med noter,
texter och skivpresentationer samt inte minst ett unikt
bildmaterial.
Dessutom
har Wiehe skrivit egna biografiska kommentarer om
viktiga händelser
i livet och musiken.
Peter Birros förord:
I tider när det finns så mycket som tömmer oss på
ljus, som vill
få ner oss på knä, som säger till oss
att vi och våra drömmar inte duger, att det inte tjänar
någonting till att hoppas, att kämpa då är
konstnärer som Mikael Wiehe livsnödvändiga.
För de talar
om för oss att hoppet inte bara är en politisk konjunktur utan
ett sätt att leva och verka i världen.
...läs mer |
|
2001 |
|
|
|
Livet är en fest ger dig hela Sveriges pop- och rockhistoria, samlad för första gången. I exklusiva intervjuer varvade med arkivmaterial berättar Sveriges främsta artister med egna ord om hur allt började, om framgångar, motgångar och influenser. |
1999 |
|
|
|
Håkan Lahger
"När vi skulle hitta på ett bandnamn så var det en
fjantig och opositionell handling i sig där vi tvingade
till exempel radiopresentatörer att säga det där namnet.
När vi intervjuades satte vi en ära i att hitta på
olika förklaringar till namnet. Del kunde vara en giftört,
det fanns en indisk elefant som hette Bandoola
och det skrevs en bok om honom för hundra år sedan.
Vilket faktiskt är sant. Vi samlade på sanna och osanna
historier. Men det var Eddie Bruhner som spelade
trumpet i Sveriges Jazzband som i ett TV-program
knäckte att namnet kom från myrorna i Kalle Anka
på julafton i TV "
MIKAEL WIEHE om varför Hoola Bandoola Band
heter Hoola Bandoola Band.
...läs mer |
|
1993 |
|
|
|
Lars Åbergs förord:
A man is a man. Säger han med ett snett garv. Han kom ju ur den traditionen:
arrangerad kostymjazz, Hemingway, Dylan. Man kompade likadant på gitarren
och blåste på samma sätt i munspelet oavsett vilka känslor
eller insikter man ville förmedla. Om man pratade om sig själv
var det mest för att bullra.
Det skulle bli annorlunda.
...läs mer
Recensioner |
1992 |
|
|
|
Paul Simon
Sv Text: Mikael Wiehe
Nån sa till mej
att allt kan hända en dag på zoo
Jag tror, jag tror det
Jag tror det, må ni tro
...läs mer |
1989 |
|
|
Rockens text |
(Naturia Förlag AB) |
|
Mats Lodén
På väg hem
Ett samtal om texter med Mikael Wiehe
...läs mer |
1989 |
|
|
Skånes rockhistoria 1957-1977 |
(Box Music Production AB) |
|
Bengt Eriksson & Magnus Gertten
En kväll i slutet på sommaren 1964 stod Mikael Wiehe, Frans Sjöström och Göran Skytte och snackade utanför Sandgrens Vitvaruaffär i Malmö. Det var vid hörnan Storgatan - Södra Förstadsgatan där Televerket numera har byggt ett nytt kontor. Mitt emot puben Två Krögare ("Bullen"), alltså.
De pratade om Beatles
- Jag minns att vi nästan viskade, berättar Mikael.
...läs mer |
1984 |
|
|
|
Mikael Wiehe i Malmö har skrivit sånger i många år nu. Han spelade med Hoola Bandoola Band 1971 – 1976 och har idag ett eget band. Det här är ett samtal om hans låtskrivande.
...läs mer
|
1982 |
|
|
Vispop 3 |
(Intersong läromedel) |
|
100 visor att sjunga, spela och kompa!
Flickan och kråkan. Text och musik: Mikael Wiehe |
1982 |
|
|
Rock-schlager |
(AIR Music Scandinavia AB) |
Melodistämma, text, analyser |
|
|
Idag står inte längre begreppet schlager för smetiga, sentimentala smörsångare, eller sångerskor (förlåt Ulla Billqvist), eller lättrallade värdsligt frånvarande melodier...
Allt vad jag begär
Flickan och kråkan
Titanic
Text och musik: Mikael Wiehe |
1980 |
|
|
|
Mikael Wiehes förord:
Jag är född 1946. Min farsa är journalist och min morsa
var keramiker innan hon blev tvungen att börja jobba som laboratris
för att försörja mig och min bror, när hon och
farsan skilde sig. Då flyttade vi också till Sverige efter
att jag hade bott mina första sex år i Köpenhamn.
Jag började skolan, var yngst i klassen och fick pryl varenda
dag på vägen hem för att jag var en dansk "skideröv".
...läs mer
Leif Nyléns recension |
|
1977
|
|
|
Spela för Livet |
(Liber förlag) |
|
Fria kulturgrupper inför 80-talet.
Erik Rynell och Lars Åberg (redaktörer)
Gärdesfesten var i bästa mening alternativ. I stället för
att ses i tråkiga danslokaler träffades folk utomhus. I stället
för att lyssna till svenska kopior av utländska band, lyssnade
man till grupper som spelade en egen musik. Och i stället för
att understryka skillnaden mellan artister och publik, flög musiken
ofta ut över scenrampen och tog tag i folk och uppmuntrade dem att
sjunga och spela och dansa med. Det var inte dom som ordnade
en fest det var vi. Det var inte dom som spelade
det var vi.
...läs mer |
1976
|
|
|
|
Intervjuer av Rolf Börjlind med
Bruno K. Öijer
Margareta Renberg
Per Lindgren
Bernt Staf
Eric Fylkesson
Mikael Wiehe
Mikael Wiehe: 460410
...läs mer |
1975
|
|
|
Från Rock Ragge till Hoola Bandoola |
(Tidens förlag) |
|
Bengt Eriksson.
Den svenska popens historia eller berättelsen om ett land under
kulturimperialismens förtryck.
...läs mer |
|