MORDET PÅ KONSTEN
(Om den progressiva musikrörelsen i Sverige) av Channa
Bankier
|
Bosse Skoglund,
Peps Bluesband
|
I Theatre du Soleils film om Molière finns en scen där en
bullrande, orientalisk, skrikig, extatiskt hednisk karneval i en fransk
stad på 1600-talet förbjuds av ett puritanskt brödraskap
och slås ner av ridande gendarmer.
Karnevalen är öppet erotisk, den leds av den klassiska fruktbarhetssymbolen,
en ko, smyckad på indiskt vis, musiken är oren, trummor och
brusande ful sång, alla i staden deltar, barn och gamla, män
och kvinnor och hundar. Maskerade människor vaggar fram över
de andras huvuden. Trummor och cymbaler dånar.
Det puritanska brödraskapet sitter isolerat i sitt konvent bakom
stängda fönsterluckor och förfasar sig över den öppna
oanständigheten och de farliga krafter som släpps lösa
på gatorna, deras rädsla är svettig och deras bön
tunn och tyst.
På gården utanför bullrar trummorna, och till slut brakar
karnevalen in genom den tjocka träporten.
Då kommer de svarta ryttarna, dom kommer utifrån på
brödraskapets order, dom hugger ner vilt och obehärskat. Det
enda som blir kvar på gatan är den lugna vita kon i sin fantastiska
utstyrsel. En liten grupp som klarar sig undan ryttarna söker sig
in i ett trångt och rökigt teaterrum, där ett färgrikt
och mystiskt spel framförs, besläktat med den rikedom som just
utspelats på gatan
En glimmande röd manshög fågel drar förbi i eldsljus.
Den rika kaotiska konsten, som nyss var allas i dagsljus, drar sig undan
ner i källarvalven och in i skuggorna, sargad men vid liv.
Ja, det är den gamla historien om makten och konsten, den folkliga
konstens oberäkneliga, farliga och hänsynslösa karaktär,
mot maktens kontroll och anständighet och kanske viktigast, dess
krav på entydighet.
För det kanske mest utmärkande draget hos karnevalen och den
märkliga föreställningen i den rökiga källaren
är dess mångtydighet; den är god och ond samtidigt, den
är både ädel och grov, både själv och kropp.
Den har många ansikten, den gråter och den skrattar, den uttrycker
både liv och död, den är glädje men samtidigt största
fara.
Och musiken, den är falsk och oren, melodi och farliga trummor, den
skär genom märg och ben, den skrämmer med sin hetta och
drar med sin längtan, i det liknar den kärleken, den fasansfulla
och oundvikligt underbara.
Brödraskapet förstår att denna folkliga mångfald
inte kan kontrolleras, alltså måste den bort, den måste
förträngas på samma sätt ur samhällets kropp
som dess eget kaos är förträngt i dess eget liv.
Man slår hårdast mot det som man hatar mest hos sig själv.
När jag ser den här scenen ur Molière vet
jag att jag har upplevt just detta. Jag har deltagit i den kaotiska och
orena sången, slitits med av trummorna och slagits ner av gendarmerna,
stått öga mot öga med det puritanska brödraskapet
och krupit ner i underjorden med konsten och spelat trummorna i hemlighet
långt under gatorna.
Det handlar om erfarenheten från den s.k. progressiva musikrörelsen
i Sverige.
Å, detta återseendets glädje! Gång på gång
exploderar den folkliga kulturen i hela sin orenhet, bryter igenom finheten
och kontrollen från prästerskap och gendarmer, slås ner
igen, drar sig undan i subkulturer, i sekter, för att åter
bryta fram. Den lever hemlighetsfullt under ytan, det uppstår en
bräsch i muren och där är den; öppet erotisk, mångtydig,
grotesk, oren
Den är oförutsägbar, den rör sig rituellt runt några
enkla teman, dess grund är improvisationen.
Några enkla riff och sen rakt ut
HÖG VOLYM!
Bräschen i muren slogs upp i mitten av 60-talet, språket var
musiken, kläderna, magiska åtbörder. Ett jättelikt
hemligt sällskap bland de unga i hela den västliga industrivärlden
kunde inte längre luras av föräldragenerationens ängsliga
antändighet, och med USA:s krig i Vietnamn föll den sista bastionen.
Och den hemliga improviserade, orena kultur, som hade gömt sig i
jazzens rökiga källare, under ytan i folkmusiken och bland de
svarta i USA slog ut i masskala. Det dånade och slog och grimaserades
och var öronbedövande och utlevande och erotiskt och ohejdbart.
Rocknroll. Vagga och rulla!
Sett ur improvisationens, det oförutsägbaras, perspektiv befinner
sig Jimi Hendrix i 60-talets mitt i samma tradition som Charlie Parker
och Miles Davis, knappast i schlagerns snälla tradition. Men han
var inte ensam, utstött, med en dyrkande sekt. Han och hans musik
bars av en miljonhövdad rörelse, utan att musiken fördenskull
behövde förenklas.
|
Peps Persson
|
I Sverige brakade det loss, inte med Hep Stars eller andra plagiatörer,
utan just i de rökiga källare där jazzen och rocken möttes,
där improvisationerna och de enkla riffens magi slogs samman.
Det var band som Hansson & Karlsson, som kom från jazzen, det
var Mecki Mark Men, en blandning av jazz och hypnotisk rock, det var Gunder
Hägg, några påläggskalvar ur kultureliten, som hoppade
av, och tog med sig sin brokighet ut i masskulturen, det var International
Harvester, med sitt arv från den elektroniska konstmusiken som upptäckte
elgitarrerna, Peps Persson kom med svart blues och Kenny Håkansson
med svenska spelmanslåtar.
De släpade med sig olika delar av subkulturellt bagage, sånt
som aldrig hörts i populärkulturen. De kom med John Coltrane,
med Albert Aylers kakofoniska skrik, med John Cage, Bengt-Emil Johnson
och Ligeti, med Little Richards nasala dissonanser och den sentimentala
schlagerns romantik. Alltihop på en gång. Och rakt ut i luften
Det var annat än Tages det.
Och folket hoppade och skrek och klädde av sig och ut sig och bar
sig överhuvudtaget klart 1600-talsmässigt åt.
De kom i tiotusental till Gärdet, där en skabbig scen, byggd
av grå presenningar och slanor, pumpade ut de mest egendomliga saker.
I grunden sa denna musik: Du kan vara med, du kan spela, du kan
leva, du finns här i livet på gott och ont.
I konventet satt etablissemanget och förfasade sig. Stikkan Andersson,
som verkligen förstod sig på, sa: Dom där kan inte
spela, det finns inte en ren ton, detta kan väl ändå inte
kallas musik. Men vad han i verkligheten menade var: Det här
låter inte som vi är vana vid. Riktig musik skall vara sån
så man känner sig trygg och kan tralla med, och inte ställa
till med att man känner sig osäker och dum, fast man tror att
man vet allt.
Men det här var musik som skakade om, och den var dessutom fräck
nog att antyda, att de som lyssnade hade inflytande på musiken mens
den pågick, ja, man uppmuntrade till och med folk att spela med.
Samla Mammas Manna hade med sig en väska med kromade bildelar och
pinnar som kastades ut bland publiken. Ibland blev det bra, ibland blev
fullständigt nipprigt. Men gesten var förtroendefull, den sa:
Vi är här i detta rum tillsammans, vi spelar, men det
är ni som gör musiken, vi är inte här för att
förföra er, vår kärlek är ömsesidig.
Denna situation var bångstyrig och okonventionell och lät mycket
sällan som Riktig Vanlig Musik. Sånt som GudiBrallans häftiga
rockparafraser och Love Explosions smetiga schlagers hade aldrig någonsin
framförts offentligt i Sverige.
Man intresserade sig för det egendomliga, det mörka och svåra
och för det kroppsliga.
Och precis som livet och kärleken var denna musik verkligen farlig,
där fanns verkligen mörka djup, hisnande höjder, återvändsgränder,
våld och död. Sånt som den konventionella populärkulturen
alltid velat förtränga och hänvisat till finkulturens ansvarsområde.
Åter drog karnevalen genom gatorna och medelklassens puritaner stängde
fönsterluckorna. Den Verkliga Konsten ute på gatorna och i
parkerna, det blev helt enkelt för mycket!
|
Joakim Thåström,
Imperiet
|
För oss, som längtade efter verkligt liv, riktigt liv, riktigt
själsligt bröd att äta, var det en oerhörd befrielse.
Konst var inte längre något stillsamt och kultiverat, som passade
i salongerna, utan rått och hårt och mjukt och tårdrypande
och dessutom UTOMHUS. Konserthuset var alltför trångt och mörkt
för denna sekt. Och sanningen var inte bara något som man sa
med ord, utan den uttryckte sig i svajande toner, i rasande trumsolon,
i långa hisnande gitarrskrik.
Den teoriska diskussionen om konstens form och innehåll blev helt
konkret och tydlig; i Jimi Hendrix behandling av sin gitarr fanns ett
tydligt budskap om trolöshet mot Västerlandet.
Men snart började jakten. Brödraskapet var inte passivt. I denna
musik låg köttet blottat, glädjen och faran var för
stor och det protestantiska bönehuset såg sig tvingat att slå
till igen. Men det var inte Branschen eller myndigheterna som genomförde
slakten i Sverige. De utgjorde redan från början givna fiender.
Fiender, vars aningslöshet och dumhet bara stärkte leden.
Skivindustrin och media hade tagits på sängen och förstod
mycket lite, utan tolkade förhoppningsfullt rörelsen som tokiga
tonårsupplopp och var så låsta i artist-publiktänkande,
så de aldrig någonsin kunde förstå vad det var
för magisk föreningslänk som fanns mellan rockbanden och
deras publik. En sån fiende var bara stärkande och rolig att
ha att göra med.
Vid ett tillfälle såg sig t.ex. polisen tvingad att göra
ett ingripande vid en fest på Stockholmsterrassen vid Sergels Torg,
där Träd, Gräs och Stenar höll en seans. Folket dansade
och musiken bara öste, och det höll på och höll på
och ville inte sluta, och de ordentliga borgarna stod helt enkelt inte
ut med att ha denna afrikanska stam hoppande och skrikande mitt i sitt
eget vardagsrum, så det blev polisangripande i vanlig kolonial ordning.
Det ansvariga befälet trängde sig fram genom de dansande, fram
till det som verkade vara ritens centrum, trumslagaren nämligen,
och spände ögonen i honom, så gott det nu gick under förhandenvarande
rytmiska omständigheter, och frågade: Vem är det
som bestämmer här, egentligen?
Trummisen: Det måste väl vara Gud!
Exit polisbefälet.
Den största skadan från det hållet kom från socialvården,
som envisades med att stänga de få ställen där musiken
fick hålla till av ordningsskäl. De såg bråkigheten
och bullret som ett socialt problem och hade knappast lagt märke
till att där förekom musik.
|
Kaja Åhlander,
Röda Bönor
|
Nej, slakten på extasen och improvisationen och den indiska kon
kom inifrån. Från början kom ju brottet med det konventionella
från experimentatorerna och improvisatörerna, men till den
böljande dansen anslöt sig vissångare, schlagersmörare,
folkmusikanter och ju större hela grejen blev, desto fler administratörer
och journalister och politruker.
Nu skulle organisationens tid komma!
Det hörde till rörelsens natur att vara pluralistisk, mångfaldig,
många former vid sidan av varandra, stor tolerans. Så utvecklades
jämsides två klara tendenser, som drog åt varsitt håll.
Å ena sidan karnevalens uttryckande hållning, den experimentella,
personligt prövande med hög formell och konstnärlig moral.
Å andra sidan en välkammad och konventionell, socialrealistisk
hållning, vars huvudsyfte var att till varje pris nå ut med
Budskapet, som alltid var formulerat långt innan musiken kom till.
Det var naturligtvis en hållning som gjord för karriärsugna
administratörer och journalister, för här handlade det
om att komma i tidningen och slå ut branschen på dess egen
mark, att låta proffsig, att få skivframgångar, att
komma i radio, att bli berömd helt enkelt.
Nå ut blev liktydigt med att sälja plattor, att bli en ny vara,
och det som hände mellan scen och salong skulle vara det gamla vanliga;
Vi här, som talar om för dom där hur det är och dirigerar
hur dom skall vara.
Och som sända från himlen kom Hoola Bandoola Band, med skickliga
arr, trevliga melodier, inga improvisationer, lagom hetsiga rytmer, lagom
långhåriga och med ordentliga socialistiska budskap, helt
förutbestämda.
Deras live-konserter lät precis som på plattorna.
Den verkliga vändpunkten kom i och med att Hoola började fråga
publiken om dom verkligen kunde höra Orden ordentligt, och skruvade
ner instrumentens ljud.
De frågade inte :Är ni här med oss, kan ni höra
oss!
Musiken blev en färdig gjutform som man hällde ner sitt föredrag
eller sina åsikter i.
Äntligen, jublade Branschen, ett proggband som
spelar Riktig Vanlig Musik! Och Hoolas plattor sålde, musikrörelsens
administration växte, popkritiker på de stora dagstidningarna
blev mycket intresserade. Den socialrealistiska linjen, som hade varit
så framgångsrik i tidningar, på skivdiskar och till
och med fått folk att klättra tillbaka till de obekväma
pinnstolarna och sitta där och se medvetna ut, fick stark medvind.
Med karnevalens generösa hållning hade det naturligtvis varit
möjligt för de två linjerna och alla mellanlägen
att existera sida vid sida. Hoolas musik var ju inte dålig, den
var inte ytlig. Den improviserade lekfulla musiken tillsammans med den
välkammade hade kunnat göra varandra stora tjänster. Man
hade kunnat låna former, spela ihop, låta de mest skilda riff
mötas, och både allvar och skratt hade klingat över åsarna.
Tänk er Mikael Wiehe kompad av GudiBrallan eller en fusion mellan
Nynningen och Iskra, eller varför inte den oslagbara sångduon
Einar Heckscher och Björn Afzelius!
Men den socialrealistiska linjen, med Hoola som konstnärligt mönster,
tillät på inga vilkors vis några avvikare. Här fanns
bara en sanning och den var Sanningen.
Vi stod öga mot öga med det puritanska brödraskapet i vårt
eget hus. Konst blev ett överspelat begrepp, för dem var konsten
ett vapen punkt och slut, för oss andra var konsten verkligen uttryck,
modeller, undersökning av det okända, livsmönster. Men
såna idéer klassades som flummiga, och formella
experiment rackades ner på som svåra och fientliga till arbetarklassen,
som ansågs alldeles för dum för att förstå
något mer komplicerat än rejäla schlagers, typ Björn
Afzelius.
Ett helt gäng muskelknuttar i Göteborg med Tommy Rander i spetsen
myntade begreppet terapi-vägen, som i sig innefattade
alla former av experimentell, improviserad, icke-konventionell musik,
till skillnad från den professionella vägen, som
var slagkraftig, effektiv, marknadsanpassad propaganda-musik.
Musikrörelsen hamnade alltmer i ett slags marknadssyn på sin
publik. Så många som möjligt som lyssnar, och spelet
så lättfattligt som möjligt, men med det rätta anständiga
föredraget i texten. Det här skapade stor feghet bland spelarna.
Spelade man fräckt eller personligt eller fel eller konstigt slogs
man genast ut och riskerade att bli utklassade som flum. Nånstans
i den kampanjen startade den farliga, delvis fascistiska, hetsen mot avant-garde
och avvikarkulturer, som gömmer sig bakom drogfrågan.
Eftersom den socialrealistiska linjen var monolitisk, precis som brödraskapet
i konventet, slog den hårt mot det som den hatade mest hos sig själv,
det som var mest förträngt; mot det livfulla, det oväntade,
mot transen och den mörka extasen.
Den var full av ordrika teorier om sin egen förträfflighet medan
den extatiska linjen snarare var språklös, shamanskt magisk,
och shamanerna hamnade i ohjälpligt ideologiskt underläge och
skjutsades snabbt ner i källarna igen, tillbaka till konstmusiken,
till frijazzen, till folkmusiken, till underhållningsindustrin,
tills uppdelningen var fullbordad och på scenen tronade den glänsande
tråkigheten.
|
Unknown Gender
New York
|
Så kom -77 och ungarna stod inte längre ut, och ett nytt uppror
iscensattes, mindre och blekare den här gången, men illafall,
och deras misstroende mot de progressiva var också total.
Men deras musik var vital och grov och oren och erotisk, hela historien
igen
Men de saknar kontinuitet i sin tradition, och det är musikrörelsens
arv till dem. Deras föregångare, bara 10 år äldre,
har osynliggjorts, fösts undan i underjorden. Det är det ansvar
som musikrörelsepotentaterna får bära.
Men om man synar en del av de nya rockbanden, så visar det sig att
det iallafall går hemliga trådar bakåt, helt inofficiella,
för att vara länkad till proggarna är ingen
god reklam, om man vill vara lite häftig och frän.
I den krets i Rågsved, ur vilken Ebba Grön föddes, fanns
i det tidiga 70-talet ett starkt intresse för de experiment som förekom
i musikrörelsens subkulturella skikt.
De lyssnade på Arbete & Fritid och Iskra, det fanns t.o.m. ett
frijazzband i Rågsved, von Fjäderfä hette det, och två
av Ebborna var med där. Dom spelade en helt tysk blandning av allt
möjligt och det var synnerligen flummigt och svårt, sett ur
musikrörelsens perspektiv.
Eldkvarn är en utveckling av Piska mej Hårt, ett av dom mer
komplicerade banden i proggmusikens skugga, de spelade långa låtar
med influenser från Lou Reed, och blev så mobbade att dom
till slut bestämde sig för att bli en hit, och det blev dom
sannerligen!
Och Dag Vag till sist, som visade sitt arv genom att spela Träd Gräs
och Stenars Sanningens Silverflod i ett oerhört tempo.
Men kampanjen mot extasen och karnevalen i musikrörelsen har ändå
inneburit att inget av de nya banden vågar gå över den
traditionella rock-konsertens gränser.
Här hos oss improviseras sällan i rocken, man spelar sina låtar,
som på plattan, med mer eller mindre stark intensitet. Numera är
det känslointensiteten i kopierandet av sig själv som blir värderingsgrund
för äkthet och närvaro.
Och ibland blixtrar det verkligen!
I andra länder i Väst har detta förnekande av experimentet
aldrig skett och därför har de unga tillgång till de äldre
spelarnas erfarenheter och leken kan fortsätta. Brian Enos verksamhet
är ett tecken, Neil Youngs fruktansvärda gitarrspel ett annat,
den tyska rockens allians med bildkonsten den tredje. Men här får
man söka bland frimusikerna och i den moderna seriösa musikens
sekter för att höra spåren. Det är synd.
Det är uppenbart att den ideologiska puritanismen har ett vassare
vapen riktat mot konsten än nånsin de kommersiella krafterna.
Om de går till samlad attack blir det mycket tyst.
I musikrörelsen segrade den fega tråkigheten och rörelsen
dog helt följdriktigt ut. Den levande musiken lever vidare i rökiga
källare med olika beteckningar, men hoppet om festen på gatan
är förbi.
Vår röda fågel dansar tills vidare bara nattetid.
PS. Ja, ja, jag vet att den här gamla vreden kommer 10 år för
sent, den känns också för mig ganska möglig och allmänt
anlupen. Men, ni vet, man skulle vara lojal, det gällde den stora
gemensamma saken och så vidare, och sen när det var slut så
var ingen intresserad längre. Och där satt man och hade förlorat
och skämdes. Nu är det inte lika pinsamt längre. DS
Ur Elektriska drömmar -
Författare om rock (Förlaget Rockmani 1982) |
|
|
|