| | | | | | | | | | | |
Ja, man blev "dixie" med lugg och islandströja och lång halsduk (och fick på truten igen. Den här gången av knuttarna för att man var "bissing"). Kom med i ett jazzband när jag var sexton och började spela ute nästan varenda week-end på skoldanser och tedanser hos Högerns Ungdomsförbund. Slutade för att jag hatade kapellmästaren som var nazist med Hitler på väggen och hela baletten och startade eget tillsammans med ett par kompisar. Lärde mig det mesta på att planka solon och arrangemang från plattor och började så småningom att skriva egna arr. Min första låt gjorde jag också i den vevan. Up in Michigan hette den efter en novell av Hemingway: "Someday she'll be there I know. The one that I've waited so long for " och så. Men dixiejazzen förlorade i popularitet och det blev ont om jobb och Beatles kom och Bob Dylan och Simon and Garfunkel och jag tog upp gitarrspelet igen och hoppade in i The Moccers som min bror hade startat och vi spelade på gatorna i Paris och tjänade hundra francs om da'n som vi levde ganska bra på. Vi höll på i nästan två år, och kom till finalen i radions popbandstävling, ända tills vi blev osams om ifall vi skulle ha dragspel i gruppen eller ej. (Han tyckte det och jag tyckte att det var dödscorny. Ja ja, man lär sig ). Se'n flöt jag runt i olika band tills Björn och jag och Peter bildade Hoola Bandoola Band på hösten 1970. Då hade jag redan skrivit sånger på engelska ganska länge men i och med Hoola så blev det på svenska och det har det varit se'n dess. Jag vet inte hur många gånger dom senaste åren som jag har försökt svara på frågor om varför, hur, när o.s.v. som jag gör sånger. Ett så'nt här förord kan väl vara ett bra ställe att prata lite om dom sakerna. Det som jag tycker är viktigast att ha klart för sig det är att man funkar i ett sammanhang och att man påverkas av andra. Det har hänt ett par gånger att jag har blivit utnämnd till geni. Och det är klart att jag blir smickrad. Men jag tror inte på det! Det har också hänt att jag har blivit beskylld för plagiat. Men jag har aldrig snott medvetet (även om jag i efterhand har upptäckt åtminstone två ställen i mina låtar som ligger väldigt nära grejer som Olle Adolphson har gjort). Jag har alltid gått och gnolat "I'm so young and you're so old ", I'm the winin' boy ", Monalisa must have had the highway blues " o.s.v. Och i och med jazzen så började man improvisera och att improvisera är ju att spela nya melodier över givna harmisar. Nästa steg blev ju att göra sina egna harmisar också. Och man har haft idoler. Idoler som spelade och gjorde egen musik. Och så försökte man själv göra egen musik. Och man påverkades som sagt. Av Elvis. Det var Amerika. Av jazzen. Det var Amerika så in i helvete och den jävel som inte visste vad gatorna hette i New Orleans han var ute. Överute! Av Bob Dylan och Beatles. Det var Amerika. Och England. Svensk musik lyssnade vi aldrig på. Den var värdelös.
Nå'nting liknande kan man väl säga om texterna. Dom första sångerna jag skrev var på engelska och det handlade väl mer om att rimma än om att säga nå't speciellt. Och när jag se'n började skriva på svenska (efter att Pugh och Blå Tåget hade gjort sina första plattor) så var det mycket mer långa nattliga samtal med politiskt mer kunniga kompisar än en egen medveten politisk övertygelse som gjorde att låtarna kom att handla om det dom gjorde. Det är klart att jag blev påverkad av den allmänna politiska stämningen, majrevolten i Paris, FNL-rörelsen, kårhusockupationen, m.m. Men det som påverkade mig mest var att spela i Hoola Bandoola Band.
Jag har alltid betraktat sångskrivandet som en kommunikation mellan mig och publiken. När jag har pratat om "vi" så har det alltid varit om en grupp som jag själv tillhör (vänstern, kulturrörelsen eller bandet t.ex.). Och när jag har skrivit "roll"-låtar (texter där det inte är jag som talar utan nå'n annan, typ Keops pyramid eller Titanic), så har det alltid varit mina egna erfarenheter jag har pratat om ("Madame Bovary, det är jag", för den som kan sin Flaubert). Se'n tycker jag ju inte heller att man ska göra sig dummare än vad man är. Jag tror att både Björn Ulvaeus och Agnetha Fältskog vet att kärlek är mycket mer än "the name of the game". Jag har fått mycket synpunkter och mycket kritik (stryk igen!) på mina låtar genom åren. En del har tyckt att dom har varit för otydliga och luddiga och en del har tyckt att dom har varit för pekpinniga. Och det kan nog vara så att det finns en och annan låt som jag nu i efterhand inte tycker är klar nog och kanske också någon som jag tycker har blivit för allmängiltigt politisk på bekostnad av det mera konkret personliga. Det här kan man nog förklara dels med min personliga situation när jag har skrivit olika sånger (politisk utveckling, om jag för tillfället har spelat i en grupp eller suttit ensam hemma och funderat o.s.v.), dels med ämnet låten handlar om (ju mer abstrakt och övergripande och ju större politiska ambitioner, desto svårare) och dels med det allmänna politiska läget (Rocksamba 1972, Titanic 1978). Men principiellt har jag alltid velat göra texter enligt nå't som jag har kallat för "hönsnätsteorin": Jag vill att en text ska vara en staty av hönsnät där jag har skapat själva grundformen men där mänskorna se'n själva kan lägga till sina egna associationer och erfarenheter på samma sätt som om man klistrar på tidningspapper doppat i gips och sedan målar statyn i färger man själv har valt. En låt som Keops pyramid beskriver en maktstruktur. Konkret tror jag att den kan handla både om ett land, ett företag eller en skola t. ex. Jag har också alltid haft svårt för att skriva låtar på beställning. (Fast jag har gjort några: Maya, Sången om CIA, När bolaget kom till byn, Kärlek, ömhet och disciplin t. ex.). Folk har kommit med massor av bra (och en hel del dåliga) idéer på sånger som dom har velat att jag skulle skriva. Men jag har sällan kunnat. Jag behöver nå'n sorts idé eller poäng för att kunna skriva låtar och dom här övergripande "idéerna" kommer ofta på inspiration. Man får en kick på nå't sätt. Den här inspirationen kan förberedas (det gör jag flera timmar varje dag: provar tempon, testar rim, spelar gitarr o.s.v.) och när man väl har kommit på en idé så ska den bearbetas till en färdig sång. (Det kan ta två år som med Keops pyramid eller två dagar som med Titanic.) Ibland kommer musiken först, ibland är det texten och ibland när det vill sig väl så kommer dom tillsammans. Det finns hundratals låtar som jag har velat skriva om saker som jag tycker är viktiga, som inte har blivit av än för att jag inte har hittat "poängen" som gör att jag tycker att jag kan göra ett bra ämne till en bra sång. (Jag menar, det är inte säkert att en bra artikel, en bra dikt eller en bra roman går att göra till en bra sång.) Och det finns hundratals bra sånger som andra har skrivit där jag har förbannat mig själv för att jag inte kom på just den knorren som gjorde låten så bra. Det är inte alltid så roligt som när en sång verkligen blir klar. Vad som är roligt med att skriva sånger (förutom en del pengar, berömmelse och kontakten med en massa mänskor) det är att många mänskor har använt sig av dom och spritt dom vidare genom att lära sig dom och sjunga dom själva eller för sina kompisar på fester och så. Och ännu roligare är det att vissa av låtarna har fått en funktion i konkreta politiska sammanhang. Garanterat individuell var med i en antidrogkampanj på Hagahuset, Danslåt för yttrandefriheten spelades på apellmöten i samband med IB-affären, På väg har använts i kvinnorörelsen, royaltyn från Victor Jara går till Chilekommittén och Titanic användes mycket inför folkomröstningen om kärnkraft. När mänskor frågar mig om jag verkligen tror att sånger kan påverka den politiska utvecklingen i samhället så brukar jag svara att jag ser kulturen som politikens innehåll. Med det menar jag att kulturen (sånger t.ex.) ger uttryck för vad vi tänker och känner. Vad vi drömmer om och vad vi längtar efter. Och vad vi är beredda att kämpa för! Och det är precis det som politiken handlar om. Och det gäller inte bara dom sånger vi har skrivit själva utan också dom sånger som andra har skrivit och som vi tar till oss och gör till våra egna genom att sjunga dom. Jo, jag tror att också mina sånger kan spela en roll i kampen för ett socialistiskt samhälle! Det är därför jag vill sprida dom genom att låta ge ut den här sångboken.
|
| | | | | | | | | | | |