| | | | | |  
 
 
 
99 proggplattor
 
Hoola Bandoola Band: Vem kan man lita på?
  99 proggplattor
 
     
Det var med Hoola det blev stort, det här med "den progressiva musikrörelsen". Jag hörde "Vem kan man lita på?" först på radio, och det var ju klockrent, det dylanska uttrycket med vidhängande text, exakt det man gått och väntat på.

   Den första LP:n, Garanterat Individuell, hade jag mest strölyssnat på utan att impas. Gör härmed avbön. Jag hade fel. Men det var ändå genom andra, "blåa" LP:n som Hoola Bandoola Band fick en bredare publik, och proggen en bredare och bättre grund att stå på.
   Vid vinyl-återlyssning känns det som om man hör en "Best of" samling, typ "Absolut Hoola vol 1". Varenda låt är om inte en hit, så en klassiker. Text och sväng och innehåll, på en gång. Ett riktigt Kinderegg.

   Mikael Wiehe skrev låtar som man sjöng med i utan att det blev allsångsfånigt. Och jag sitter nu här på kvällen 33 1/3 år senare och kan sjunga alla texterna utan problem, det svåra är att låta bli. Texter med knorr och innehåll, låtar man nästan kunde spela själv som nygreppare på gitarr, texthäfte fanns och dessutom gitarrackorden.

   Det är faktiskt som att lyssna på Dylan. Gitarrputten i en kommer fram, och om ingen lyssnar kan man inbilla sig att det låter rätt bra.
   Och det lät bra när mina två systerdöttrar och deras kompisar kom klivande genom skogen och sjöng hela "Man måste veta vad man önskar sej" i mitten av sjuttiotalet. Även om det kanske inte var det som grannföräldrarna hade önskat sig.
   Plattan blev nästan ett väl tungt ok att släpa på: "Ni är ju icke-kommersiella, så ni kan väl komma och spela gratis på vår musikfest". Alla ville höra Hoola, men att sova på golv och kånka instrument har i längden sin begränsade charm. Ickekommersiell betyder inte att man inte vill sälja skivor eller få sin utkomst som musiker, det betyder att man inte säljer sig för att sälja skivor.
   När Mikael Wiehe var "förband" åt Thåström på dennes turné 2000 sjöng hela publiken med på "Keops pyramid", utom i sticket, för det sjöng inte Thåström på sin platta (CD-singel, 1999) och det var den versionen publiken kunde.
   Hela Vem kan man lita på? Är full med levande låtar som bara väntar på den stora återkomsten. Just nu är det "Rocksamba" som går runt i huvudet, "det är vi som är legenderna för dom som kommer sen".

   Vi kan ju alltid hoppas
 
 
99 proggplattor
 
Mikael Wiehe och Kabaréorkestern: Sjömansvisor
  99 proggplattor
 
     
Mikael Wiehe blev snabbt en av de bästa låtskrivare i Sverige, progg eller ej.

   1978 kom Mikael Wiehes första platta i eget namn, fast det står ju "och Kabaréorkestern" på skivomslaget.
En liten skillnad, även om Hoola Bandoola Band också var lika med Wiehe. Åtminstone vad det gällde att skriva låtar.
   Ändå öppnar Sjömansvisor med två Dylan-tolkningar, "Sakta lägger båten ut från land" och "Spanska stövlar". Bägge visar vilka bra låtar som Dylan kan skriva och vilken bra textförfattare som Wiehe är. Dylan-elogen fortsätter på baksidan med spåret "Mikael Wiehes 116:de dagdröm". Fast där handlar det inte om en tolkning utom om en egen Wiehe-låt, i samma anda som Dylans drömmar.
   I övrigt är det Wiehes egen LP. De mer proggiga låtarna "När bolagen kom till byn" och "De grekiska partisanernas sång" handlar ju precis om det som låttitlarna anger. Och man bör nog veta att partisansången skrevs efter att Wiehe hade läst Kapetan Aris – en bok av Kostis Papakongos om grekerna under och efter andra världskriget.
   Vilket jag läst i texthäftet där man – som vanligt – också kan hitta låttexter och ackord. Då, när man känner till den historiska bakgrunden, så fungerar patoset.
Annars kan sånt som "folkets kamp" i vår nutida retuscherade TV-verklighet låta mest som fånigheter. Men det var ju faktiskt inte så länge sedan som det krigades på fullaste allvar – och det alldeles i vår närhet.
   LP:n präglas av en akustisk lätthet, framförd av medlemmar från Hoola, som vid här laget blivit vuxna (re) män och lärt sig mer om hur musik ska göras. Men…

   Det börjar alltså inte med "Titanic (Andraklasspassagerarens sista sång)", som det kanske borde ha gjort. Den ligger istället sist på första sidan, en klassik LP-placering för en stark ballad. Och "Titanic" är Låten med stort L, den är som en hel generationsroman på 4 minuter och 19 sekunder.
    För artister måste det vara kluvet med så populära låtar. Gary Brooker (i Procul Harum) måste nog alltid spela "Whiter Shade Of Pale" och Wiehe kan nog inte lämna en konsertscen utan att ha sjungit "Titanic".

   Låten står ut som ett isberg, gnistrande, lika klar idag som då. Alla kan historien som texten skildrar, alla känner in det de vill i berättelsen, tolkningarna äro många. Ett sjunkande samhälle eller en sviktande politisk rörelse, t ex. Oavsett vad så är LP:n en klassiker och en av de proggplattor som nådde ut till en större, bredare publik.

Stefan Wermelin, 99 proggplattor. Alfabeta 2006 Läs också: Hoola Bandoola Band: Vem kan man lita på?
 
 
mikael wiehe | | | | | |