|
|
Ur Jazzen i Malmö
|
|
1964 [
]bildade Frans Sjöström och Povel Randén
tillsammans med Leif Blunck Bluncks Lucky Seven. Bandet
existerade i fem år och lät tala om sig också
utanför Malmös gränser, framträdde bland
annat ett flertal gånger i Stockholm. Vid ett tillfälle
var de pausband på Gyllene Cirkeln, när Art Farmer
var huvudattraktion. |
-Vi var påverkade av tidig vit jazz,
minns Leif Blunck. Bix Beiderbecke var husguden för oss liksom
för många andra tradjazzmusiker i stan.
Även om det var Leif Blunck
som gett namn åt bandet, framstod Mikael Wiehe ganska snart
som kapellmästare.
-Jag hade rätt högtflygande ambitioner, inte minst på
arrangemangssidan, minns han. Så här i backspegeln var
jag nog inte så kul att ha att göra med på den tiden.
Jag var nog ganska auktoritär.
Bluncks Lucky Seven var flitigt i elden några hektiska
år i mitten av sextiotalet.
-1965 hade vi 43 spelningar och jag tjänade 1 538 kronor, konstaterar
Mikael Wiehe efter en koll i sin gamla dagbok från det året.
Det låter kanske inte så mycket. Men det var hyfsat
betalt den gången, inte minst eftersom jag fortfarande gick
i plugget.
Bandet upplöstes definitivt 1969.
-Det var tillfälligheter som gjorde att vi slutade, konstaterar
Leif Bluck. Några i bandet flyttade utomlands och det hela rann
ut i sanden. Dessutom hade vi levt väldigt tajt ihop
i fem år, umgåtts mycket på fritiden. Vi var nog
lite trötta på varandra.
1969 lämnade Mikael Wiehe jazzen för gott för att tillsammans
med bland andra, Povel Randén starta Hoola Bandoola band. Men
det är förstås en annan historia
|
|
|
|
Frans, Klas,
Leif, Lars Åke, Björn, Mikael och Povel på
KS College i Malmö |
Foto: Rolf
Zieger |
|
De försvunna Logeninspelningarna
Bluncks Lucky Seven var ett av sex
malmöitiska tradjazzband, som Bosse Johnson [Jazzpromoter i Malmö]
i januari-februari 1966 lät spela in på Logen [Jazzklubb
i Malmö]. De andra fem var Storyville Jazzmen, St Johns
Harlem Toothpickers, San Jacinto Jazzband, Facola and His Rhythm Faces
och Papa Pipps Jazzband. Tekniker var Uno Kjellqvist från
Sveriges Radio.
Det var iskallt på Logen, minns Håkan Söderberg,
så jag behöll vantarna på ända till jag skulle
börja spela
Meningen var att inspelningarna skulle komma ut på sex EP-skivor,
men så blev det inte. Sannolikt därför att pengarna
tog slut.
Rullarna var sedan försvunna i många år innan Håkan
Söderberg, efter idogt detektivarbete, återfann dem på
en bokhylla hemma hos framlidne tradjazzentusiasten Bo Lingon
Lignercrona i Stockholm. Håkan såg till att Svenskt Jazzarkiv
fick ta hand om de unika inspelningarna. Men när Mikael Wiehe,
som nu ger ut en CD med Bluncks Lucky Seven där två
spår från Logen-sessionen finns med, besökte Svensk
Jazzarkiv, kunde föreståndaren på Jazzavdelningen,
Jens Jesse Lindgren först inte hitta dem.
-Men jag är inte den som ger mig utan ringde upp Håkan
Söderberg i Brantevik, säger Mikael. Han kom ihåg
att bandrullarna hade legat i en plastpåse och att Jesse inte
hade varit på arkivet den där dagen han besökte det,
utan att någon annan hade tagit hand om påsen. Efter flera
timmars letande återfann vi också plastpåsen längst
in i en bokhylla. Där hade den legat bortglömd i flera år.
Två nummer från Logeninspelningarna finns alltså
med på den nygamla CD:n med Bluncks Lucky Seven liksom
några privat inspelningar från källarklubben Gazell
på Österlånggatan i Gamla Stan och från Gyllene
Cirkeln i Stockholm. Plus ytterligare några upptagningar från
Logen i Malmö.
|
|
Jazzen
i Malmö, Corona förlag AB, Malmö, 2003 |
|
|
|
|