1960-talet var en hektisk tid i Malmös jazzhistoria, stödd
av den revivalvåg för äldre jazz som växte
fram i England under efterkrigstiden och som kom att få ett
av sina starkaste fästen i Köpenhamn.
Tradjazzen var i första hand gymnasieungdomens musik, vilket
gav den en tydlig klassprägel. Samtidigt som Malmös bostadssociala
segregering förvärrades, med byggandet av nya ytterområden
som Nydala och Rosengård, blev även jazzmusiken absurt
nog segregerad under 60-talet. Det spelades tradjazz på i
stort sett varenda skoldans, vecka ut och vecka in, och musiken
kom att bli synonym med en välutbildad generation som snart
skulle ta klivet ut i samhället.
Men i mitten av 60-talet började musikens villkor att förändras.
Popmusiken var på väg att bryta igenom och tradjazzen
fick allt svårare att försvara sina positioner. Med facit
i hand är det lätt konstaterat att 60-talet blev det sista
riktigt stora decenniet för jazzen som musikform för en
bred ungdomspublik.
Ett av de bästa banden i denna brytningstid mellan jazz och
pop var Blunck's Lucky Seven som bildades hösten 1964
och som kom att sätta sin prägel på Malmös
musikliv under de närmaste tre åren.
|
|
Povel, Klas, Mikael,
Lars Åke , Frans, Leif och Björn på KS College
1966. Foto: Rolf Zieger |
Malmöjazzen hämtade i hög grad
sin näring i Köpenhamn. Topporkestrar om Adrian Bentzon,
Papa Bue, Henrik Johansen och Arnved Meyer gästade flitigt
Malmös jazzklubbar som de här åren växte upp
som svampar ur jorden. De flesta var kortlivade, som Copacabana,
Le Celeste, West End Club och New Orleans, medan andra fick en närmast
institutionell prägel som bas för den lokala jazzeliten.
Till den senare kategorin hörde Logen på Friisgatan som
var något av en hemmascen för Blunck's Lucky Seven. Bandet
spelade även flitigt på Ungdomens Hus, KS College, Eslövs
Folkhögskola och Hörle Pump, samt hann med ett par besök
i Stockholm med spelningar på bl.a. Pistolteatern, Gazell
Club och legendariska Gyllene Cirkeln.
Trots de danska bandens enorma popularitet blev deras spelstil aldrig
riktigt etablerad i Malmö där de lokala orkestrarna i
stället utvecklades efter klassiska förebilder. Stiltrohet
var ett oeftergivligt krav, vare sig man valde att spela i King
Olivers, Jelly Roll Mortons eller Bix Beiderbecke's anda.
För Blunck's Lucky Seven var det sen 20-talsmusik som
gällde. Bix var en stor inspirationskälla, men bandet
hämtade även nummer från Duke Ellington, McKinney's
Cotton Pickers och Luis Russel till sin repertoar. Leif Blunck var
bandets nominelle ledare, men i praktiken var det Mikael Wiehe som
fungerade som kapellmästare och arrangör. Han skrev ett
60-tal arrangemang för orkestern, och just de genomarbetade
arrangemangen blev något av Blunck's Lucky Sevens kännetecken.
Idag låter arrangemangen fortfarande lika fräscha och
spännande som när de fick taket att lyfta på Logen
för nästan 40 år sedan. Det gäller såväl
Jubilee Stomp som Crazy Rhythm, för att inte tala om Okey Baby
som här framförs i ett svettdrypande tempo.
Blunck's Lucky Seven fick aldrig tillfälle att göra
några egna skivor. Enstaka spår finns visserligen bevarade
från en skivinspelning, som aldrig fullföljdes, och två
av dessa återfinns på denna CD. Resten av materialet
är inspelningar från orkesterns framträdande på
Gyllene Cirkeln och Gazell Club i Stockholm och lokala inspelningar
från Logen.
Ljudkvaliteten är skiftande, men inte sämre än på
många inspelningar från 20-talet, och sammantaget ger
de här 18 spåren en bra bild av hur bandet lät.
I sina bästa stunder kunde Blunck's Lucky Seven låta
som ett helt storband, trots sin begränsade sättning med
två saxar, trumpet och trombon. Men sättningen kunde
också orsaka smärre interna konflikter i bandet. Frans
Sjöströms huvudinstrument var bassax och sopransax, men
för arrangemangens skull tvingades han oftast att spela tenorsax
ett instrument som han aldrig riktigt kunde förlika
sig med (även om han visar sin lyriska talang i Shoeshine Boy).
Frans kom bäst till sin rätt på bassaxen som han
utvecklade till ett fulländat soloinstrument, även i snabbare
tempon, vilket framgår av hans insats i Vo-do-do-de-o Blues.
Mikael Wiehes altsax lyser i de flesta nummer men känns särskilt
inspirerad i Up In Michigan. I bonussåret Way Down Yonder
in New Orleans överraskar Mikael med ett fint klarinettspel
- en talang som han säger sig ha förträngt i närmare
fyrtio år.
För flera av killarna i bandet var spännvidden stor mellan
stilmässigt skilda förebilder, vilket kunde leda till
att musiken emellanåt spretade åt olika håll.
För Povel Randén gällde det att både kunna
låta som J C Higginbotham och Miff Mole två musikaliska
motpoler på 20-talets jazzscen. Men Povel klarade balansgången
med den äran. Han blåser kraftull trombon i sitt eget
arrangemang av Song Of The Swanee och har ett utsökt elegant
solo i Futuristic Rythm.
Leif Blunck spelar rakt igenom moget på hela plattan och är
påtagligt Bix-influerad i flera låtar. Han står
också för flera fina soloinsatser, bl.a. i Do Something
och Cirkelversionen av Up in Michigan där hans tonspråk
får en modernare touch.
Kompet domineras i de här upptagningarna av Björn Franzéns
kraftfullt drivande bas, men även Klas Hellkvists banjo går
igenom fint, och är påfallande svängig. I de två
inledande spåren på plattan hoppar för övrigt
Mikaels bror Thomas Wiehe in på banjo som ersättare för
Klas som vid inspelningstillfället arbetade i England. Lars
Åke Hjorts trumspel är relativt återhållsamt
en eftergift åt bandets starka krav på en tidstypisk
ljudbild. Men även med dessa påtvingade begränsningar
kunde Jutte elda på bra bakom kaggarna, vilket anas i snabba
nummer som Okey Baby och Jubilee Stomp.
Så här i efterhand känns det lite märkligt
att den traditionella jazzen kunde försvara sina ställningar
ända fram till 70-talet då popen tog över på
allvar. Även vi som var hängivna jazzfreaks kunde gnola
gillande på Beatleslåtar, men det föll oss aldrig
in att deras musik skulle slå ut jazzen. Aldrig. Vi kände
oss trygga i vår klasstillhörighet och konformistiska
jazzjargong, och kunde det måste erkännas - vara
både snobbiga och överlägsna mot andra musikstilar.
Men tiderna skulle förändras. Blunck's Lucky Seven
upplöstes 1967 när en gyllene jazzperiod obevekligt drog
mot sitt slut. Nästan alla i bandet spelar visserligen fortfarande
i olika konstellationer, men Blunck's Lucky Seven har aldrig
återuppstått.
Vi umgås fortfarande, och har fortfarande kul när
vi ses, säger Mikael Wiehe. Vi har valt olika banor
i livet och hamnat på olika ställen politiskt, geografiskt
och musikaliskt. Men när vi träffas snackar vi sällan
jazz, utan om allt möjligt annat. Vi knöts samman därför
att vi träffades i den här åldern och grundade något
som var mycket viktigare än musiken, nämligen livslång
vänskap.
|
|