Ur Jazzen i Malmö  

 

1964 […]bildade Frans Sjöström och Povel Randén tillsammans med Leif Blunck Blunck’s Lucky Seven. Bandet existerade i fem år och lät tala om sig också utanför Malmös gränser, framträdde bland annat ett flertal gånger i Stockholm. Vid ett tillfälle var de pausband på Gyllene Cirkeln, när Art Farmer var huvudattraktion.
-Vi var påverkade av tidig vit jazz, minns Leif Blunck. Bix Beiderbecke var husguden för oss liksom för många andra tradjazzmusiker i stan.

 
Även om det var Leif Blunck som gett namn åt bandet, framstod Mikael Wiehe ganska snart som kapellmästare.
-Jag hade rätt högtflygande ambitioner, inte minst på arrangemangssidan, minns han. Så här i backspegeln var jag nog inte så kul att ha att göra med på den tiden. Jag var nog ganska auktoritär.
Blunck’s Lucky Seven var flitigt i elden några hektiska år i mitten av sextiotalet.
-1965 hade vi 43 spelningar och jag tjänade 1 538 kronor, konstaterar Mikael Wiehe efter en koll i sin gamla dagbok från det året. Det låter kanske inte så mycket. Men det var hyfsat
betalt den gången, inte minst eftersom jag fortfarande gick i plugget.
Bandet upplöstes definitivt 1969.
-Det var tillfälligheter som gjorde att vi slutade, konstaterar Leif Bluck. Några i bandet flyttade utomlands och det hela rann ut i sanden. Dessutom hade vi levt väldigt ”tajt” ihop i fem år, umgåtts mycket på fritiden. Vi var nog lite trötta på varandra.
1969 lämnade Mikael Wiehe jazzen för gott för att tillsammans med bland andra, Povel Randén starta Hoola Bandoola band. Men det är förstås en annan historia…



 
   
Frans, Klas, Leif, Lars Åke, Björn, Mikael och Povel på KS College i Malmö Foto: Rolf Zieger  

De försvunna Logeninspelningarna


Blunck’s Lucky Seven var ett av sex malmöitiska tradjazzband, som Bosse Johnson [Jazzpromoter i Malmö] i januari-februari 1966 lät spela in på Logen [Jazzklubb i Malmö]. De andra fem var Storyville Jazzmen, St John’s Harlem Toothpickers, San Jacinto Jazzband, Facola and His Rhythm Faces och Papa Pipp’s Jazzband. Tekniker var Uno Kjellqvist från Sveriges Radio.
Det var iskallt på Logen, minns Håkan Söderberg, så jag behöll vantarna på ända till jag skulle börja spela…
Meningen var att inspelningarna skulle komma ut på sex EP-skivor, men så blev det inte. Sannolikt därför att pengarna tog slut.
Rullarna var sedan försvunna i många år innan Håkan Söderberg, efter idogt detektivarbete, återfann dem på en bokhylla hemma hos framlidne tradjazzentusiasten Bo ”Lingon” Lignercrona i Stockholm. Håkan såg till att Svenskt Jazzarkiv fick ta hand om de unika inspelningarna. Men när Mikael Wiehe, som nu ger ut en CD med Blunck’s Lucky Seven där två spår från Logen-sessionen finns med, besökte Svensk Jazzarkiv, kunde föreståndaren på Jazzavdelningen, Jens ”Jesse” Lindgren först inte hitta dem.
-Men jag är inte den som ger mig utan ringde upp Håkan Söderberg i Brantevik, säger Mikael. Han kom ihåg att bandrullarna hade legat i en plastpåse och att Jesse inte hade varit på arkivet den där dagen han besökte det, utan att någon annan hade tagit hand om påsen. Efter flera timmars letande återfann vi också plastpåsen längst in i en bokhylla. Där hade den legat bortglömd i flera år.
Två nummer från Logeninspelningarna finns alltså med på den nygamla CD:n med Blunck’s Lucky Seven liksom några privat inspelningar från källarklubben Gazell på Österlånggatan i Gamla Stan och från Gyllene Cirkeln i Stockholm. Plus ytterligare några upptagningar från Logen i Malmö.


Christer Borg i Jazzen i Malmö 2003

Mikael Hårdes förord