1960-talet var en hektisk tid i Malmös jazzhistoria, stödd
av den revivalvåg för äldre jazz som växte fram
i England under efterkrigstiden och som kom att få ett av sina
starkaste fästen i Köpenhamn.
Tradjazzen var i första hand gymnasieungdomens musik, vilket gav
den en tydlig klassprägel. Samtidigt som Malmös bostadssociala
segregering förvärrades, med byggandet av nya ytterområden
som Nydala och Rosengård, blev även jazzmusiken absurt nog
segregerad under 60-talet. Det spelades tradjazz på i stort sett
varenda skoldans, vecka ut och vecka in, och musiken kom att bli synonym
med en välutbildad generation som snart skulle ta klivet ut i samhället.
Men i mitten av 60-talet började musikens villkor att förändras.
Popmusiken var på väg att bryta igenom och tradjazzen fick
allt svårare att försvara sina positioner. Med facit i hand
är det lätt konstaterat att 60-talet blev det sista riktigt
stora decenniet för jazzen som musikform för en bred ungdomspublik.
Ett av de bästa banden i denna brytningstid mellan jazz och pop
var Blunck's Lucky Seven som bildades hösten 1964 och som kom att
sätta sin prägel på Malmös musikliv under de närmaste
tre åren.
|
|
Povel, Klas, Mikael,
Lars Åke, Frans, Leif och Björn på KS College
1966. Foto: Rolf Zieger |
Malmöjazzen hämtade i hög grad sin näring i Köpenhamn.
Topporkestrar om Adrian Bentzon, Papa Bue, Henrik Johansen och Arnved
Meyer gästade flitigt Malmös jazzklubbar som de här åren
växte upp som svampar ur jorden. De flesta var kortlivade, som
Copacabana, Le Celeste, West End Club och New Orleans, medan andra fick
en närmast institutionell prägel som bas för den lokala
jazzeliten.
Till den senare kategorin hörde Logen på Friisgatan som var
något av en hemmascen för Blunck's Lucky Seven. Bandet spelade
även flitigt på Ungdomens Hus, KS College, Eslövs Folkhögskola
och Hörle Pump, samt hann med ett par besök i Stockholm med
spelningar på bl.a. Pistolteatern, Gazell Club och legendariska
Gyllene Cirkeln.
Trots de danska bandens enorma popularitet blev deras spelstil aldrig
riktigt etablerad i Malmö där de lokala orkestrarna i stället
utvecklades efter klassiska förebilder. Stiltrohet var ett oeftergivligt
krav, vare sig man valde att spela i King Olivers, Jelly Roll Mortons
eller Bix Beiderbecke's anda.
För Blunck's Lucky Seven var det sen 20-talsmusik som gällde.
Bix var en stor inspirationskälla, men bandet hämtade även
nummer från Duke Ellington, McKinney's Cotton Pickers och Luis
Russel till sin repertoar. Leif Blunck var bandets nominelle ledare,
men i praktiken var det Mikael Wiehe som fungerade som kapellmästare
och arrangör. Han skrev ett 60-tal arrangemang för orkestern,
och just de genomarbetade arrangemangen blev något av Blunck's
Lucky Seven's kännetecken.
Idag låter arrangemangen fortfarande lika fräscha och spännande
som när de fick taket att lyfta på Logen för nästan
40 år sedan. Det gäller såväl Jubilee Stomp som
Crazy Rhythm, för att inte tala om Okey Baby som här framförs
i ett svettdrypande tempo.
Blunck's Lucky Seven fick aldrig tillfälle att göra några
egna skivor. Enstaka spår finns visserligen bevarade från
en skivinspelning, som aldrig fullföljdes, och två av dessa
återfinns på denna CD. Resten av materialet är inspelningar
från orkesterns framträdande på Gyllene Cirkeln och
Gazell Club i Stockholm och lokala inspelningar från Logen.
Ljudkvaliteten är skiftande, men inte sämre än på
många inspelningar från 20-talet, och sammantaget ger de
här 18 spåren en bra bild av hur bandet lät.
I sina bästa stunder kunde Blunck's Lucky Seven låta som
ett helt storband, trots sin begränsade sättning med två
saxar, trumpet och trombon. Men sättningen kunde också orsaka
smärre interna konflikter i bandet. Frans Sjöströms huvudinstrument
var bassax och sopransax, men för arrangemangens skull tvingades
han oftast att spela tenorsax ett instrument som han aldrig riktigt
kunde förlika sig med (även om han visar sin lyriska talang
i Shoeshine Boy).
Frans kom bäst till sin rätt på bassaxen som han utvecklade
till ett fulländat soloinstrument, även i snabbare tempon,
vilket framgår av hans insats i Vo-do-do-de-o Blues.
Mikael Wiehes altsax lyser i de flesta nummer men känns särskilt
inspirerad i Up In Michigan. I bonussåret Way Down Yonder in New
Orleans överraskar Mikael med ett fint klarinettspel - en talang
som han säger sig ha förträngt i närmare fyrtio
år.
För flera av killarna i bandet var spännvidden stor mellan
stilmässigt skilda förebilder, vilket kunde leda till att
musiken emellanåt spretade åt olika håll. För
Povel Randén gällde det att både kunna låta
som J C Higginbotham och Miff Mole två musikaliska motpoler
på 20-talets jazzscen. Men Povel klarade balansgången med
den äran. Han blåser kraftull trombon i sitt eget arrangemang
av Song Of The Swanee och har ett utsökt elegant solo i Futuristic
Rythm.
Leif Blunck spelar rakt igenom moget på hela plattan och är
påtagligt Bix-influerad i flera låtar. Han står också
för flera fina soloinsatser, bl.a. i Do Something och Cirkelversionen
av Up in Michigan där hans tonspråk får en modernare
touch.
Kompet domineras i de här upptagningarna av Björn Franzéns
kraftfullt drivande bas, men även Klas Hellkvists banjo går
igenom fint, och är påfallande svängig. I de två
inledande spåren på plattan hoppar för övrigt
Mikaels bror Thomas Wiehe in på banjo som ersättare för
Klas som vid inspelningstillfället arbetade i England. Lars Åke
Hjorts trumspel är relativt återhållsamt en
eftergift åt bandets starka krav på en tidstypisk ljudbild.
Men även med dessa påtvingade begränsningar kunde Jutte
elda på bra bakom kaggarna, vilket anas i snabba nummer som Okey
Baby och Jubilee Stomp.
Så här i efterhand känns det lite märkligt att
den traditionella jazzen kunde försvara sina ställningar ända
fram till 70-talet då popen tog över på allvar. Även
vi som var hängivna jazzfreaks kunde gnola gillande på Beatleslåtar,
men det föll oss aldrig in att deras musik skulle slå ut
jazzen. Aldrig. Vi kände oss trygga i vår klasstillhörighet
och konformistiska jazzjargong, och kunde det måste erkännas
- vara både snobbiga och överlägsna mot andra musikstilar.
Men tiderna skulle förändras. Blunck's Lucky Seven upplöstes
1967 när en gyllene jazzperiod obevekligt drog mot sitt slut. Nästan
alla i bandet spelar visserligen fortfarande i olika konstellationer,
men Blunck's Lucky Seven har aldrig återuppstått.
Vi umgås fortfarande, och har fortfarande kul när vi
ses, säger Mikael Wiehe. Vi har valt olika banor i
livet och hamnat på olika ställen politiskt, geografiskt
och musikaliskt. Men när vi träffas snackar vi sällan
jazz, utan om allt möjligt annat. Vi knöts samman därför
att vi träffades i den här åldern och grundade något
som var mycket viktigare än musiken, nämligen livslång
vänskap.
Mikael Hårde,
Malmö i februari 2004
|
|