Mikael Wiehe söker nya vägar, nya sound. Radikala förändringar
kännetecknar många av de senaste skivproduktionerna. Syntar,
trummaskiner och sequencers används i sökandet efter nya klanger.
Unga, vakna, ljudmedvetna musiker blandas med gamla rävar.
Wiehes texter är genomarbetade intelligenta betraktelser över
vår tid. Poetiska målerier blandas med klockrena slagserier
mot förtrycket.
På den nya plattan tillsammans med Björn Afzelius är arrangemangen
av en mer akustisk natur. Mycket gitarrer, vackra klanger och raka låtar.
Tekniken och experimentandan från den egna produktionen är
tillbakadragen. På gott och ont.
Men nästa platta från Wiehe kan bli allt från akustisk
jazz till rocknroll. Man vet aldrig riktigt var man har denne
musikant förrän han har slagit till igen. Hemma i den egna arbetslägenheten
har Mikael en utrustning som ganska bra speglar hans musikskapande. Hur
har det blivit så? Vad betyder tekniken?
När jag gjorde demos i somras märkte jag att det tog
sån oändlig tid. En låt tog fjorton dagar, och det var
svårt att hitta dom ljud jag ville ha på min Prophet 5. Jag
ville skaffa något som hade alla dom här ljuden. Då tänkte
jag köpa en emulator.
Sedan sa någon att då var det jättebra med en Macintosh
dator till den. Jag blev lite förvirrad och ringde runt till en massa
människor och till slut hade jag en ganska kompakt samling med förslag
till prylar. Allt skulle styras via en dator.
En dag ringde Greg Fitzpatrick och sa att nu har vi den ultimata syntstudion.
Syntstudio, tänkte jag. Men är det det jag vill ha?
Nej, det är det inte. Jag vill inte ha nån syntstudio. Och
varför? Jo, att jobba med en dator förutsätter klick-trac.
Det är själva grundmomentet.
Då hade vi precis lirat in alla låtarna till Affes och min
nya platta med klick och sedan tagit en paus och lirat om dom igen utan
klick och upptäckt att det svängde mycket bättre. Det är
det första.
Om det sen är en 32-kanals sequencer ja, då ska man
ha 32 ljudkällor. Om man sen ska göra det rättvisa i mixen,
då ska man ha 32 ljudenheter. För att man ska kunna köra
ner det på en tvåspårsbandspelare.
Då har man ändå inte gjort sången, akustisk gitarr
eller en levande cello. Dyrt blir det också.
Så var jag uppe i Gregs studio, och det såg ut som jag hade
tänkt mig. Där fanns en väldig massa effekter för
att kunna följa upp alla ljudkällor.
Just nu är jag mer intresserad av att göra nån form av
akustisk musik. Alltså beslöt jag mig för att skaffa en
16-kanalsbandare och ett 24-kanals mixerbord. Och en Emulator. Eller möjligen
en E-max. Därför att då kan jag fortfarande hålla
mig på demostadiet. Men jag underlättar mitt demoarbete med
den utrustningen.
Jag tycker att trummaskiner och sequencers är toppen, men en trummaskin
kan aldrig ersätta en riktig trummis. Maskiner ska användas
som effekter för att låten blir bättre av det. Man kan
sampla ljud och det kan vara överhäftigt precis som vissa syntljud.
Men musiken får aldrig bli statisk. Just att det ökar eller
sackar lite nånstans gör att det blir ett naturligt sväng.
Första bandspelaren
Den första bandaren jag hade var en Uher rullbandspelare som jag
fortfarande har kvar. Första gången jag spelade in överhuvudtaget
var hos en kompis som hette Björn Franzén. Han hade en tvåspårsmaskin
med sound-on-sound-möjligheter. Det var 67 och vi gjorde en
tape med 8-9 låtar på som jag hade gjort. Min första
skivinspelning gjorde jag när jag var sjutton med ett jazzband.
Vår första anläggning till Hoola var en Hagströms
som vi fick 50 procent rabatt på för att morsan kände
chefen. Vi hade denna fantastiska rabatt på alla Hagströmsprylar
ända tills vi vägrade att spela på en av deras invigningar.
Sen fick vi bara 30! Jag tror vi bytte upp oss en gång till bättre
högtalare under hela Hoola-tiden. Anläggningen finns fortfarande
kvar här i Malmö hos musikforum.
Mitt första instrument var piano eftersom jag tog pianolektioner
när jag var sju. Sen lyckades jag gråta mig ifrån dom
och fick en gitarr när jag var tio. Det var en fyrsträngad tenorgitarr,
som jag inte vet vart den tog vägen. Det är synd. Jag hittade
en saxofon på vinden hos en av mina morbröder. Jag började
lira sax när jag var femton och lirade ute när jag var sexton.
Jag satt i morsans kök och plankade skivor och så fanns det
en musikaffär i Malmö som hette Anderssons, där stod en
man som hette Knut Johansson som fortfarande kallas för "Alla"
för han kunde alla instrument. Då gick man till honom och fick
goda råd som: blås raka toner en timma om dan! Och det var
ett bra råd.
Min första riktiga altsax, en Büsher, köpte jag av honom.
Den var från 1920-talet. Dumt nog sålde jag den. Man ska aldrig
sälja instrument. Jag tränade tre timmar om dagen och grannarna
sa aldrig någonting.
Högsta betyg
Jag tror jag hade högsta musikbetyg i skolan. Vi hade en kvinnlig
musiklärare som var entusiast. Hon älskade musik själv
och alla satt och läste läxor på hennes lektioner utom
jag, så det mesta som jag kan om europeisk konstmusik har jag fått
av henne. Jag har någotsånär koll på att Mozart
kom före Beethoven, Beethoven före Schubert o.s.v.
Båda mina föräldrar spelade. Mor spelade piano. Hon köpte
en Steinwayflygel för ett arv när hon var tjugo. Ett oerhört
fint exemplar. Far spelade barockblockflöjt.
Min första stora lyssnarhit var "Diana" med Paul Anka.
Nästa singel hette "Crazy Love" och den var jag tvungen
att ha. Jag tror till och med att jag snodde pengar ur morsans börs
för att kunna köpa den. Så var det Elvis och Tommy och
Everly Brothers
Jag började med att spela 20-talsjazz. Det var inte dixie utan ungefär
som Kustbandet spelar idag. Väldigt seriöst utan dom komiska
gladjazzinslagen. Vi spelade mycket vitt, typ Bix Beiderbecke, men också
mycket svart Ellington, Armstrong och Fletcher Henderson. Mina
första saxförebilder var Charlie Holmes och Johnny Hodges. Det
fanns en hot och en cool skola.
Jag gick ifrån 20-talsjazzen och vi började lyssna på
Billie Holiday, och då upptäckte man Lester Young som lirade
sax med henne och som förde vidare till Charlie Parker. Men vi spelade
fortfarande nån slags swingmusik.
Vi lyssnade på modern jazz också. Nu är vi framme i mitten
av 60-talet. Då upptäckte jag att att bli så bra som
Charlie Parker det var bara att glömma! Ändå var jag en
bra saxofonist i min genre.
Sen började jag lyssna på Rolf Billberg, som lirade med Lasse
Gullin och den här plattan "Portrait of My Pals" lyssnar
jag fortfarande gärna på. Senare har jag hört på
Garbarek, men Billberg är ju en efterföljare till Konitz och
Paul Desmond, som i sin tur är efterföljare till Lester Young,
så det är den coola skolan hela tiden.
Ett av mina bättre gig
Min bror hade ett band som hette Moccers. Moccers kommer sig efter
en replik som Ringo Starr sade i "Hard Days Night". Ringo blir
tillfrågad om han är en mod eller en rocker och han svarar
att han är en mocker.
I gruppen ingick bl.a. Gunnar Bernstrup, numera byteskomiker på
radio. Dom hade varit i Paris och spelat sommaren 66 och nästa
sommar kunde inte Gunnar hänga med, så då frågade
dom mig. Jag spelade gitarr och klarinett och vi gick runt på krogarna
och spelade tre låtar innan vi tog fram hatten. Sedan spelade vi
två låtar till och gick till nästa ställe. Vi tjänade
300 francs om dagen, så vi åt och drack gott och bodde bra.
Det var ett av mina bättre gig.
Mitt livs första spelning var på kasinot på Falsterbohus
1963 som saxofonist i ett jazzband. Jag var vansinnigt nervös och
jag hade köpt en röd- och vitrandig skjorta som var jävligt
klassig. Så stod det en kille i publiken som sa:
Ah vad fan, haur du pyamasen po daj?
Å jag var så jävla nervös att jag gick ner och slog
han en fet smäll, och sen gick jag upp och fortsatte lira. Av ren
nervositet.
Om att skriva låtar
Min första hemstudioutrustning köpte jag när vi gjorde
"Flickan och kråkan". Jag hade gjort låten och samtidigt
köpt Marianne Faithfuls LP "Broken English", där det
fanns ett komp som jag ville använda. Så kom jag att tänka
på att det här med synthezisers låter väldigt spännande.
Jag visste att Greg Fitzpatrick hade gjort en platta 75 som hette
"Det persiska äventyret", där han använde en
synt. Jag ringde honom och då visade det sig att han hade en enorm
syntaffär i Stockholm. Jag visste ingenting om syntar innan "Flickan
och kråkan". Det var i samband med detta jag köpte Portan,
en Dr Rythm taktmaskin och en Prophet One-synt.
Innan dess skrev jag ner låtarna på noter. Jag kan tillräckligt
för att skriva och läsa enklare låtar. Jag är ingen
"a vista"-läsare.
Det fordrar ju ett oerhört disciplinerat liv när man ska göra
låtar, turnera och samtidigt ha barn och familj. Jag har perioder
när jag gör demos, perioder att turnera och naturligtvis perioder
när jag bara tar hand om barn och familj. Jag jobbar hela tiden i
min arbetslägenhet. Min bästa tekniska grej är ett fickminne
som jag fått av min fru i julklapp. Där snackar jag och sjunger
in stumpar och melodier. Själva skapandet är i tre delar. Det
första är att samla pinnar i skogen. Typ vilket kul rim, kul
tanke, bra formulering och så skriver jag upp det.
Sen har man inspirerade ögonblick, då man får idéer
till en ny låt. Då tar man fram blocket och letar efter bilder,
meningar eller rim som passar. Sist kommer snickeriet att få det
att svänga på konsonanterna och rimma på vokalerna.
Vid lyckliga tillfällen kommer melodi och text samtidigt, men oftast
är det det ena eller det andra först. Jag gör olika låtar
på olika instrument, alltifrån trummaskin till blockflöjt.
Ett par år har jag jobbat med sequencers och flyttat figurer upp
och ner och gjort det på det sättet.
Om studioinspelningar
Jag tycker det finns många studiotekniker idag som är acceptabla,
men det finns få som är väldigt bra. Det förvånar
mig att man inte jobbar något på återväxten här
i Sverige. Det känns som om studioteknikerna som grupp försvarar
sin position och inte vill ta in lärlingar t.ex.
När man kommer till Danmark så är det alltid två
stycken som inte har några förpliktelser och inte nåt
ansvar och som inte heller tjänar några pengar. Men dom får
komma och gå i studion precis som dom vill. Dom lär sig saker
och får vara med och skarva taper och provinspela.
Den killen som Affe och jag hade nu, han var lärling när jag
spelade in "Lindansaren". Då stod han och bytte band och
nu är han en fantastiskt bra tekniker. Det där har jag aldrig
sett i svenska studios.
Visst imponeras man hela tiden av dom amerikanska och engelska skivproduktionerna
och sounden. Samtidigt ska man veta att dom har så oändligt
mycket större resurser än vad jag har själv. Dom kan hålla
på i ett år med en platta i studios som är jättedyra.
Det är en ekonomisk fråga att få ett bra sound. Sen har
jag den grundinställningen att en skiva aldrig har sålt på
soundet. Skivor säljer på bra låtar och bra sångare.
Hela 70- och 80-talet med rymdprogram och datorer avspeglar sig nu i musiken.
Folk gör melodier efter syntljud och maskiner, och det är antitesen
till The Band med mandolin och tuba och folkrocktraditionen. Det kommer
säkert att bli en syntes av detta så att man använder
apparaterna till det dom är bra på och tar in en mandolinspelare
när man vill ha det!
Om turnerande
Jag lyssnar bara på musik när jag är på turné.
Jag har aldrig tid annars. Massor av olika sorters musik. Argentinska
tangokungar, uruguayanska trubadurer, Peter Gabriel och Talking Heads
är det jag lyssnat till den sista tiden.
Dagens turnerande är en ekonomisk fråga. Ett normalt svenskt
band måste kunna gå runt med en publik på 3-400 pers.
Att tänka sig att man måste ha en publik på 2-3000 pers
hela tiden är naivt. Det har man bara under en väldigt kort
period. Det har Imperiet, Nationalteatern, Hoola under ett par år.
Det har Affe och jag under ett par år.
Nu när vi gjorde plattan hade vi kul i studion. Jag tycker det blivit
en bra skiva med utgångspunkt från förutsättningarna.
Affe och jag bestämde oss för att göra en platta ihop.
Vad kännetecknar oss? Jo, sång och melodi.
Alltså är det ingen experimentell platta. Det är ingen
nydanande musik, men det är ett gott hantverk på den basisen
och vi hade kul ihop. Det var kul att jobba med Affe, för han känner
mer än han tänker när han gör musik.
Jag tänker nog mer när jag gör musik.
Mikael Wiehes utrustning
Bandspelare: Teac 244 Portastudio.
Tascam 38 rullbandspelare med DBX brusreducering.
Mixer: Fostex 350
Lyssning: Boston A 70 som drives av NAD 3020. Sennheiser HD 40 lurar.
Effekter: Roland SRV 2000 digital reverb. Roland SDE 2000 digital delay.
Boss DM 2 delaypedal. Boss CE 1 stereo chorus.
Klaviaturinstrument: Prophet 5. Prophet One. Nyström tramporgel (ett
fynd för 500:-)
Trummaskiner: EMU Drummulator. Roland Dr Rythm DR 55.
Saxofoner: Yanagisawa sopransax och Selmer altsax.
Gitarrer: Fender Stratocaster Pre CBS Originalvit.
Epiphone Rivera.
Diverse Bjärtongitarrer.
Ovation Balladeer.
Diverse: Peavy Bandit gitarrstärkare, Korg WT 10 stämapparat,
Seqential Circuits Poly Sequenzer 1005 och en suspekt box som heter Audio
Comparator från Greg Fizpatricks innersta gömslen.
Guran
Blomgren, Media för musiker nr 1/ 2, februari 1987 |
|