Malmö, söndag 6 november 1977
Det var idag det började, det som jag hade sett fram emot under flera
veckor: min pryotid hos Kabaréorkestern.
Strax efter det jag kom till Lund, där jag ska bo hos släktingar
under mina fjorton pryodagar, ringde Mikael Wiehe, som är bas för
orkestern, och sa:
Hej Ola, vi måste träffas redan ikväll, eftersom
du bör vara med när vi repeterar de låtar, som vi ska
ha med på vår nya platta.
Klockan 19 träffades vi i repetitionslokalen på Södra
Förstadsgatan i Malmö. Mitt första möte med Mikael
och hans gäng blev precis så lyckat som jag hade hoppats på.
På måndagen träffade jag Johannes, som är inspelningstekniker.
Av honom skulle jag lära mig en hel del idag. Johannes jobbar för
Nacksving, ett socialistiskt skivbolag i Göteborg.
Vi åkte sedan med inspelningsbussen till Månstorp, två
mil utanför Malmö.
Alla i orkestern skulle inte vara med idag. Det var bara basisten "Mackan",
trummisen "Muffe", Johannes och jag. Vi skulle köra
in rätt "sound" i förstärkarna, så vi kunde
börja med inspelningen på tisdag.
Jag blev väldigt imponerad av inspelningstekniken. Nu förstår
jag varför det tar så lång tid att göra en skiva.
Ungefär så här går den här inspelningen till:
Det börjar med att man spelar in bakgrunden. I den ingår bas,
trummor, sång och gitarr. Det är väldigt viktigt att instrumenten
stämmer ordentligt. När själva inspelningen sker så
sitter trummisen "Muffe" isolerad inne i ett eget rum för
att inte störa de andra. Sångaren och gitarristen Mikael Wiehe,
basisten "Mackan" och elgitarristen "Chico", sitter
däremot i samma rum, därför att de måste ha ögonkontakt.
Bas- och gitarrhögtalarna står dock i separata rum.
Ute i bussen Kabaréorkestern har alltså en mobil studio
har teknikern Johannes kontakt per högtalare med dem som spelar
in.
Man gör sedan några provtagningar och väljer därefter
ut den tagning som är bäst. Detta tar i regel en hel dag.
När man är nöjd med bakgrunden ska man "lägga
på", som man kallar det. Det innebär i detta fall att
trumpet, saxofon, dragspel, soloelgitarr, banjo, bouzouki och sången
i andrastämmorna läggs på. Innan man "lägger
på", så övar man efter låtens bakgrund.
I slutet av inspelningsperioden mixar teknikern bandet, det vill säga
att han tar bort en del ljud som man inte vill ha med.
När det är klart med mixningen, spelar man in bandet på
skiva.
Gitarristen "Chico" och Mikael Wiehe följde med ut idag,
tisdag. Mikael både sjunger och spelar akustisk gitarr.
De närmaste dagarna kommer vi att köra in bakgrunden till låtarna
på band. Idag gjorde vi det på låten "Magdalena".
Prövade lite på "Titanic" också.
Vid åttatiden kom Ale Möller för att hämta oss med
"Jazz å de"-bussen. Skönt med skjuts ända
fram till stationen.
Under onsdagen och torsdagen gjorde jag flera nya bekantskaper. Frans
Sjöström som spelar banjo, Göran Skytte som spelar dragspel
på ett imponerande sätt. Ale Möller med sin bouzouki,
ett mandolinliknande stränginstrument med arabiskt ursprung.
Själv sprang jag omkring och tog bilder på grabbarna i aktion.
Vid det här laget har jag gjort av med nästan hela filmrullen.
På lördagen skulle vi träffas klockan 11. Men Mikael hade
glömt att ringa till mig om den ändrade tiden. Så där
stod jag och väntade på gänget i vanlig tid.
Hallå Ola, hörde jag någon ropa. Det var Mikael.
Han bjöd upp mig till sin våning på Östra Rönneholmsvägen.
Han bjöd på kaffe och så spelade vi några av hans
gamla Hoola Bandoola-skivor. Mikael Wiehe skrev text o musik till det
så populära "Hoola", tyvärr numera upplöst.
Mikael har också varit lärare. Vi hade ett intressant samtal
om skola och utbildning.
Om jag får ge dig ett råd, så välj inte
musiklinjen, sa Mikael. Då binder du dig för ett yrke. Jag
tror inte man ska välja yrke redan när man är 15 år.
Vi talade om betyg eller inte betyg i skolan.
Jag är osäker på, sa Mikael, om det är riktigt
att ta bort betygen. En sådan reform måste i så fall
kombineras med andra åtgärder för att ge oss en ännu
bättre skola.
Idag är det Olas och Görans tur att hämta ved, sa
Frans Sjöström på måndagsmorgonen. Göran Skytte
och jag åkte alltså till bensinmacken, där vi hämtar
ved.
Och idag hände det fantastiska. Jag fick vara med i inspelningen
av "Bolaget", en låt som handlar om industrinedläggning.
Min insats? Jag klappar händer.
Tidningarna var där och gjorde reportage idag.
Tisdagen var en vanlig inspelningsdag, medan onsdagen bjöd på
en obehaglig överraskning, bandspelaren gick sönder, så
vi fick ta ledigt.
På torsdagen var det sista inspelningsdagen. Fr.o.m. fredagen ska
Mikael och Johannes mixa. Då vill de vara ensamma. Visst känns
det vemodigt att vi nu ska skiljas. Jag har verkligen trivts i detta fina
gäng.
Men vi hade kul vår sista dag tillsammans. Jag hade köpt en
tårta. Den blev uppskattad.
"Chico" tog bilder på Mikael o mig.
Vi ska hålla kontakten Ola, lovade Mikael Wiehe mig. Och
om du själv startar ett band nån gång, så lovar
vi att stötta dig.
Det lät som riktigt fin musik för mig.
Ola
Löfgren, november 1977 |
|