Han har kallats den unga generationens Evert
Taube.
Mikael Wiehe en av 70-talets största musikprofiler. Poeten,
musikern och socialisten som under ett tiotal år har skrivit sånger
om drömmar och förhoppningar. Om nödvändigheten av
att slåss för det man tror på.
När människor frågar mig om jag verkligen tror
att sången kan påverka politiken, så brukar jag säga
att jag ser kulturen som politikens innehåll. Med det menar jag
att sången ger uttryck för vad vi tänker och känner.
Vad vi drömmer om och vad vi är beredda att kämpa för.
Och det är precis det som politiken handlar om.
Allt fler av Mikael Wiehes sånger sjungs i våra kyrkor. Finns
det månne en religiös ton i sångerna?
Det utopiska draget
Det tycker jag inte. Men det finns ett utopiskt drag i socialismen
som liknar vissa drag i kristendomen. Förhoppningen om att det någon
gång ska bli bättre än vad det är nu. Och eftersom
jag ganska medvetet undviker direkta politiska termer i mina texter så
kan jag förstå att en del av mina sånger kan ge uttryck
för en religiös förhoppning om att det ska bli bättre,
även om det inte varit mitt syfte från början.
Är det visionen i dina sånger som känns bekant för
kristna ungdomar?
Kristna känner igen visionen
Ja, det tror jag. Det finns stora likheter mellan ett framtida
kristet samhälle och de förhoppningar som knyts till ett framtida
socialistiskt samhälle. Metoderna för att komma dit skiljer
sig emellertid avsevärt i vårt land. Men i Latinamerika finns
det starka band mellan radikala kristna och befrielserörelser med
socialistiska visioner. Och det borde finnas förutsättningar
till ett liknande samarbete i Sverige kring konkreta frågor som
freds- och miljöfrågorna. Så länge mina sånger
handlar om hur det skulle kunna vara så förstår jag om
kristna ungdomar känner igen visionerna.
Mikael Wiehe började skriva låtar redan i mitten av 60-talet.
När han var 20 år spelade han dansmusik på unghögerns
tefester i Malmö. Fem år senare gav han ut sin första
platta med Hoola Bandoola Band. Gruppen som kom att bli musikrörelsens
mest kända orkester, med hundratusentals sålda skivor.
Moraliskt ta ställning
Någonting måste uppenbarligen ha hänt mellan
66 och 71. Jag förmodar att det var detsamma som hände hundratusentals
ungdomar i västvärlden. Jag började läsa sociologi
och det gav en helt ny syn på livet. Jag såg ett program om
gästarbetare i Paris och sen blev jag själv invandrarlärare.
Det blev en moralisk fråga att ta ställning. Min socialistiska
övertygelse har alltså inte så mycket med klassbakgrund
att göra. Jag har inte heller haft några stora förebilder.
Göran Skytte, numera journalist på Arbetet och en god vän
sedan 20 år, har betytt mer för min politiska utveckling än
någonsin Marx eller Mao.
Hoola Bandoola Band var en del av en snabbt växande musikrörelse
i början av 70-talet. Mycket av den kulturpolitiska debatten influerades
av vänstern. Vietnamrörelsen växte till en folkrörelse.
Idag handlar det mera om att satsa på sig själv. Musikrörelsen
är på reträtt. Men vänstern är absolut inte
död menar Mikael Wiehe.
Min utopi finns kvar
Vi har förlorat lite av vårt inflytande, vilket säkert
beror på att socialdemokratin har tagit upp flera av de idéer
som vänstern förde fram för ett tiotal år sedan.
Och Mikael står stadigt med båda benen i musikrörelsen.
Jag har inte hoppat av mina ideal. Min utopi finns kvar. Och de
svårigheter som dyker upp ser jag snarare som en utmaning.
Men är det ändå inte så att många som var
aktiva i den politiska vänstern i slutet av 60-talet har övergivit
sina idéer?
Det finns naturligtvis en del, men det finns också många som
behållit sina visioner fast man har gått in i institutioner
och är t.ex. socialarbetare. Många av de radikala åsikter
som fördes fram då, har idag etablerats i en god mening
Sålt halv miljon skivor
Mikael Wiehe är idag 35 år och förmodligen musikrörelsens
högst betalda artist. Han har sålt närmre en halv miljon
skivor, är föremål för en doktorsavhandling vid Lunds
universitet.
För många är du en sjungande profet. Upplever du att det
finns förväntningar och krav på hur du lever?
Naturligtvis gör jag det. Men inte kan jag stå för
alla mina handlingar. Man måste göra en slags balansräkning
i sitt liv. Säger man att man är socialist så måste
det väga över. Man får inte heller utsätta sig för
större frestelser än man tål. Det är ett av skälen
till att jag valt att spela in mina skivor på ett litet bolag. Jag
vet att det annars skulle vara lätt att släppa igenom en skiva
som inte är så bra bara för att bolaget behöver få
in pengarna.
Jag vet med mig att jag är en svag och påverkbar människa,
men intellektuellt är jag ganska så säker på vad
jag vill. Då gäller det att inte försätta sig i den
situationen att man frestas. Att inte hamna i en situation där man
förlorar sina ideal eller behåller dom, men inte kan arbeta
för dom och istället blir cynisk.
Att ha glöden kvar
Det är framför allt optimismen i dina sånger som berör
mig. Tror du på framtiden?
Jag tror att det socialistiska samhället med nödvändighet
kommer att segra. De understa kommer alltid att slå tillbaka. Jag
hörde nyligen en av de gamla kämparna inom arbetarrörelsen
i Malmö [Anton Nilsson]. Han är nu 92 år gammal och stod
i talarstolen i över en timme och höll ett flammande tal.
Han har genomlevt två världskrig och har ändock glöden
kvar. Min beundran för sådana människor är på
gränsen till gränslös.
Jan
Lindvall, Broderskap, nr 3, 1982 |
|