| | | | | |  
 
Tommy Juth ger legenden Putte Hågen nytt liv.   Kejsaren

Tommy Juth är aktuell med enmansmusikalen Putte Hågen.
Ny premiär blir det på S:t Gertrud 10 mars
.
 
Berättelsen är skriven av Mary Andersson och musiken av Mikael Wiehe.
- Musikalen gjordes för några år sedan som ett pilotprojekt inför den större musikteaterföreställning Dåliga Människor, berättar Tommy Juth. Den spelades några enstaka gånger i Teaterns monteringshall, och var sedan ute på turné om i Skåne.

Tommy Juth pensionerades från teatern i somras. Men det har inte inneburit att han varit mindre sysselsatt än tidigare. När han nu sätter upp Putte Hågen så är det i en omarbetad version som han framför i egen regi.
Med sig på scenen har han musikern Mattias Frisk.
- När jag blev anställd på teatern för tjugusju, tjuguåtta år sedan gick det inte an att tala skånska. Jag blev uppkallad till dåvarande och sedermera legendariske teaterdirektören Gösta Folke.
 


Förfärlig dialekt

Gösta ville engagera Tommy Juth, som dessförinnan arbetat en del ihop med Nils Poppe, men det förutsatte att han genast lade ifrån sig den där förfäliga dialekten, som Gösta beskrev den.
- Jag har sedan dess velat pröva på att spela något på min egen dialekt. Det sägs i branschen, att får man det så är det ytterligare några bitar som faller på plats.
Putte Hågen är något av en legend bland de äldre malmöborna. Han var under fyrtiotalet stans bästa dansare, en buggare av guds nåde.
Han var en skrodör, en flabbskalle, en fixare och snackare, en som nog väsnades mer än vad det fanns fog för.
- Men han var en fena på att bugga!
När inte Putte Hågen visade sina konster på Arena så spenderade han mycket tid på Senapsfabriken, som var han arbetsplats.
En annan som arbetade där var Mary Andersson. Hon hade anställning som flasksköljerska. Så Mary Andersson hade många minnen av Putte Hågen att plocka fram, när hon skrev berättelsen om Putte Hågen.

Vissa sympatier

I början av året spelade Tommy Juth Putte Hågen för skolelever i Trelleborg. Det var på Förintelsens Minnesdag.
Anledningen till det är att föreställningen innehåller ständigt aktuella frågeställningar. Putte Hågen hade nämligen vissa nazisympatier.
Han viste inte riktigt vad det innebar, men det var något i symbolerna och mytbildningen som lockade honom.

Hitler och jazz

Mest var det något han tyckte verkade häftigt, något som var nytt och som han ville hänga på för att se vart det kunde bära.
Under föreställningen vrider och vänder han på sina resonemang. Så småningom får han även veta vad Hitler anser om jazzmusiken.
Efter premiären spelas Putte Hågen var tisdag och onsdag i mars och april.
I anslutningen till föreställningen serveras det mat och dryck, för den som vill.
Biljetter kan bokas på 040-25 85 55.

Simeon Ogén.
Malmö Magasinet.
Tordag 26 februari 2004