Kärlek
och politik II
När jag 2004 gav ut Kärlek & politik hade jag egentligen
tänkt att det skulle bli en dubbel-CD. (En röd CD med en glad
stjärna och en blå CD med ett sorgset hjärta.) När
det kom till kritan tyckte jag inte riktigt att materialet räckte
till. Det blev alltså en enkel-CD där huvuddelen av sångerna
rörde sig i den privata sfären. (Fast jag naturligtvis inte
kunde avhålla mig från att kommentera vissa aktuella händelser
som terroristjakten, polisens agerande under EU-toppmötet i Göteborg
2001 och demonstrationerna mot det annalkande kriget i Irak.) Under
det dryga år som har gått sen Kärlek & politik
kom ut har jag lyckats skriva de fem, sex sånger som jag tycker
fattades till dubbel-CD:n. Alltså denna nya skiva, Främmande
land. Jag tycker ofta att den skapande processen rör sig i nån
sorts slalomrörelse, åtminstone för min egen del. När
jag har gjort en sak (och tycker att jag kan den) så vill jag
göra nåt annat (som jag inte är så säker
på att jag kan). Tryggheten är konstens fiende! Så
också den här gången. Om det på förra plattan
var mest kärlek så är det på den här plattan
mest politik. Och om musiken på Kärlek och politik eftersträvade
någon sorts intim närhet inspirerad av Caetano Velosos sång
i Almodóvars film Tala med henne så eftersträvade
jag på den här skivan mer repetitionslokalens skramliga omedelbarhet,
lite tillfälligt, så där,
och förresten
så kunde basisten inte komma
Och skivan är faktiskt
inspelad på två och en halv dag i Lars Halapis studio som
verkligen ligger i ett garage. Men på ett sätt hade skivan
ändå mycket väl kunnat heta Kärlek och politik
II.
Musiken
Ett av mina stora glädjeämnen är att jag gillar alla
sorters musik. (Det finns inga dåliga genrer, det finns bara dåliga
utövare!) Men det där har också gett mig problem när
jag ska göra skivor. Så fort jag har varit i Zimbabwe vill
jag göra afrikansk musik, så fort jag har hört Eminem
vill jag börja rappa, när jag såg Niklas Ek ville jag
börja dansa ballett(!), etc., etc. Detta är en av anledningarna
till att det har blivit en trioplatta; genom att inte använda mig
av de givna lösningar som en större orkester hade frestat
med har jag försökt att få sånger med olika inspirationskällor
att hänga ihop musikaliskt. (Från början funderade jag
faktiskt på att göra en duoplatta med bara mig och trummor.)
En annan anledning till att det har blivit en trioplatta är att
jag ville avstå från det oändliga antal möjligheter
som studion ger. Ge mig ut i något lite mindre säkert, lite
mindre tryggt, kanske t.o.m. lite riskabelt: Och hur katten ska
vi lösa det här då? Musik i stället för
teknik, om man nu tvingas sätta det i motsats till vartannat. Men
det är klart, helt konsekvent har jag som vanligt inte varit. På
vissa låtar finns både körsång och stråkkvartett.
Trots det hoppas jag att plattan undviker att ge det där blankpolerade,
dästa, helförsäkrade, proppmätta intrycket som jag
tycker att många skivor gör idag.
Mikael Wiehe and The Chosen Few
Att spela in alltsammans på en gång, live i studion, ställer
så klart också speciella krav på alla som är
med: samspelthet, lyhördhet, känslighet, en förmåga
att gripa tillfällen i flykten. Och det gäller både
musiker och tekniker. Med de människor jag har jobbat med har detta
inte varit något problem. Christer Karlsson och jag har haft ett
och ett halvt år att spela ihop oss på (när han inte
har turnerat världen runt med den norska supergruppen Aha). Måns
Block är den ende trummis som, tillsammans med Timbukto och Damn
på KB i Malmö, har fått mig att dansa på trettio
år. Pål Svenre och jag hittade varandra på Kärlek
& politik. Pål har ett outsinligt förråd av goda
idéer och en total överblick över helheten. Pontus
Olsson och jag har arbetat ihop med jämna mellanrum sedan skivan
Hemingwayland 1985. Pontus är en av de legendariska teknikerna
i Sverige. Jag är glad och tacksam. Jag kände mig under inspelningen
verkligen privilegierad och omgiven av experter. (För min del betydde
allt-på-en-gång att jag inte kunde göra
om vissa textbitar som jag inte var riktigt säker på när
vi spelade in. Därför kan det hända att det jag sjunger
och det som står i texthäftet inte alltid är riktigt
samma.)
Influenser och inspiration
Jag får ofta frågor om var jag får mina idéer
och min inspiration ifrån. Det är tyvärr inte alltid
jag kan ge användbara svar. På den här plattan tror
jag att de musikaliska influenserna kommer från bl.a. Ray Charles
(filmen var bara för bra!), Steven Stills (If you cant
be with the one you love, love the one youre with
),
Neil Young (som alltid), Ladyship Black Mombasa (och alla andra svarta
grupper och körer jag har hört i och utanför Sydafrika
genom åren), Timbukto&Magnus Tingsek (som spelade på
duo när vi delade ut antinazistiska priser i Stockholm hösten
2004), Nabila (som fick Hoola Bandoola Bands pris 2005 för att
hon jobbar i Björn Afzelius anda), Advance Patrole
(där Gonza är Sveriges mest charmerande rappare), Bela Bartok
(stråkkvartetterna!), John Lennon (igen), Bach (Jag har lyssnat
på Glen Goulds tolkning av hans inventioner hela sommaren.), Rubén
González, Carlos Puebla (och många andra kubanska musiker
jag har hört på och utanför Kuba), Mariana Ortega (fast
det förstod jag inte förrän jag såg och hörde
henne med hennes flamencogrupp på Malmöfestivalen i augusti
när plattan redan var inspelad.), Talking Heads (eller David Byrne),
Kid Ory (och hans tailgate trombone), Kurt Weill, min bror Thomas, Joakim
Thåström förutom från medeltida ballader, svensk
folkmusik och lite Erroll Garner.
Och texterna hade definitivt inte blivit skrivna utan inspiration från
Aase Berg, Ahmad Yassin, Matteusevangeliet, Ariel Sharon, August Strindberg,
Bill Clinton, Bob Hope, Donald Rumsfeld, Dick Cheney, Fredrik Ekelund,
George W Bush, Gudrun Schyman, Göran Skytte, Håkan Jaldung,
Jan hammarlund, Jimmie Åkesson, Klas Eklund, Lars Ramqvist, Lars-Erik
Petersson, Lars Ohly, Magnus Gertten, min familj, Noam Chomsky, Naomi
Klein, Olle Svenning, Paul Wolfowitz, Per Ahlmark, Per T. Olsson, Robert
Luis Stevenson, Runar Sögaard, Thomas Bodström och Usama bin
Ladin.
Malmö i oktober 2005 Mikael Wiehe
|
|