|  
            Wiehe, 
            Kulturbolaget, Malmö 
             
            Basin Street är en bar symboliskt belägen någonstans 
            mellan Greenwich Village i New York City och Triangeln i Malmö. 
            På denna kulturellt tidlösa krog utspelar sig Mikael Wiehes 
            "första krogshow". 
            Krogshow är kanske fel ord. "Modern rockkabaré" 
            vore bättre med tanke på att det inte handlar om jubel 
            i busken, imitationer och parodier, utan en svensk trubadur som varvar 
            sina självbiografiska, mycket malmöitiska iakttagelser med 
            rockmusik som pendlar mellan visor och jazz. 
             
            Sakta har också Mikael Wiehes roll på den svenska kulturscenen 
            förändrats från politisk agitator, med ett socialistiskt 
            engagemang, till en medelålders flanör som blivit personlig. 
            Senaste LP:n, Basin Street Blues, såg på den stora 
            världen från det lilla, privata perspektivet. Wiehe lät 
            masken falla och visade upp sig i all sin mänskliga sårbarhet. 
            Stora starka trubadurer som lärt sig att analysera det västerländska 
            samhällets förfall med hjälp av Marx och Engels, 
            kan också gråta över förlorad kärlek. 
             
            Nu har alltså Mikael Wiehe tillsammans med sitt fyramannaband 
            (som också inkluderar en kvinna, Annie Bodelson, på 
            olika tangenter) tagit sitt senaste projekt ut på krogen. En 
            försöksverksamhet som till större delen slog väl 
            ut (programmet var kanske med sina två och en halv timmar i 
            längsta laget). 
             
            För ett par år sedan efterlyste jag en förnyelse av 
            svensk krogunderhållning. Plötsligt fanns en generation 
            uppvuxen på rockmusik som också ville gå på 
            krogen utan att för den skull behöva få Lasse Berghagen, 
            Östen Warnerbring eller Bosse Parnevik. 
            Publiken finns och lokaler finns. Det gäller bara att hitta artister 
            redo att bryta med gamla fördomar och förnya denna form. 
            Wiehe är ett utmärkt exempel. Han har en lång historia, 
            han är avslappnad på scenen och kan konsten att berätta 
            små anekdoter som ofta har en dubbel mening. 
             
            I inledningsscenen sitter Wiehe och hans "look-alike" Mats 
            Persson i var sin fåtölj och ser ut att ha det riktigt 
            mysigt. Två fryntliga lundensare från den gamla goda tiden 
            i en för kvällen sittriktig groggpose. Annie Bodelson sitter 
            i baren, basisten Mats Englund spelar elgitarr och Bernt 
            Andersson dragspel. 
            De öppnar med Mitt hjärtas fågel, Persson håller 
            takten med hjälp av ett askfat innan han sätter sig bakom 
            trummorna (och imponerar väldeliga denna kväll). 
             
            I vissa ögonblick, som när saxofonisten Inge Pettersson 
            får sträcka ut, får den totala scenbilden mig att 
            tänka på legendariska jazzklubbar i New York som Birdland 
            och The Vanguard. Wiehes malmötillverkade mytbilder av 50-talets 
            Amerika tar form med hjälp av överdramatiserade historier 
            och musiken från Basin Street Blues. 
             
            Genom den knappt tonårige Mikael Wiehes upplevelser i 50-talets 
            Malmö, från dixie till beat, från jazz till pop får 
            vi lite lokala dofter. Ett stycke nutidshistoria i poetisk berättarform. 
            Det finns mycket självironi i de historier som berättas 
            mellan låtarna. Den tjocke brillormen och plugghästen som 
            så gärna ville ha Leons lugg när han gick i fjärde 
            klass. Eller det funkiga negerspråk han använde för 
            att visa hur han tänker inleda sin internationella karriär. 
            "I Dragör
" 
            "Det är ju bara bondläppar som använder sitt eget 
            språk." Fast varför inte använda ett annat världsspråk, 
            hindu eller kinesiska? "Något för Roxette kanske", 
            filosoferar Wiehe angående det här med "popkulturens 
            internationalisering". 
             
            Det är underhållning för publik som orkar tänka 
            mellan snapsarna. Ett axplock av Wiehes senaste repertoar med tonvikt 
            på sångerna från Basin Street Blues. Skämt 
            och allvar från en man som har täckning för vad som 
            sägs där uppe på scenen. 
            För tio-femton år sedan skulle ingen koppla samman Mikael 
            Wiehe med begreppet krogshow. Idag fungerar det och jag bara hoppas 
            att fler svenska rockartister, som har något att säga, 
            breddar detta begrepp. Oavsett om lokalen heter KB eller Kronprinsen. 
         |