I nr 1 av Musikens Makt
fanns en lång intervju med Mikael Wiehe i Hoola Bandoola Band.
Den här artikeln kan ses som en fortsättning, med anledning
av Hoolas tredje och nya LP, På väg (MNW 40P).
Också den här gången hade vi kunnat snacka om utåtriktade
och inåtriktade texter, om varför han föredrar
att inte använda ord som imperialism och kommunism
i sina låtar (trots att han betecknar sig som kommunist).
Men det gjorde vi alltså i nr 1. Och hänvisar därför
dit.
Texterna: det verkar som om du ansträngt dig att få
med mycket, göra en slags sammanfattning av din samhällssyn.
Här finns beskrivningar av och kommentarer om det samhälle
vi lever i: det slår ut folk, yttrandefriheten förtrycks,
det är ett konkurrenssamhälle där man ställs inför
absurda val. Och t.o.m. när man har det som allra bäst inser
man hur mycket bättre det skulle kunna vara.
Slutsatsen blir att man måste göra nåt åt
det. Den gemenskap som betyder nåt då, är kampen för
samma mål. Och om vi enar oss, män och kvinnor, alla utsatta,
så kommer vi att segra. Här finns låtar med en väldig
kampvilja. Och så finns det låtar som pekar på internationella
förebilder. Karins sång får mig att associera
till en enkel, renskalad FNL-sång.
Musikaliskt är det ett försök att göra nån
sorts skotsk ballad. På alla andra låtar är det antingen
vi som talar eller också har dom bandet som subjekt.
Men den här låten gäller inte oss, så det kändes
nödvändigt att någon utanför bandet skulle sjunga
den.
Dels sjunger ju Karin himla bra, dels bryter hon lite (på
norska). Det är meningen att man ska associera till
en folkspillra
eller nåt sånt.
Jag tänkte att man skulle kunna snacka om t.ex. Palestina
innan vi spelar låten ute. Det har ju visat sig vara den stora
politiska skärningspunkten just nu även om Vietnamkriget
långt ifrån är slut.
Och så då Bogside som associerar till
Irland och växer till ett slags mäktig frihetshymn. Man blir
förvånad över att ni har med en instrumentallåt.
Du är ju mest känd som textförfattare.
Just därför
det är meningen att man ska
koppla ihop den med danslåten: Vi vill dansa så att
förtryckarna kan höra hur vi mår.
Musiken är mycket mer varierad här än på
förra plattan. Och så är åtta tjejer från
Södra Bergens Balalajkor med. Är det för att visa att
man kan göra saker ihop, att man inte ska hålla så
hårt på sitt?
Delvis. Och så bryter det ju mansdominansen. Och så
är dom ju väldigt bra.
Mycket snyggt sound i Jakten på Dalai Lama
Vad tycker du om plattan?
Jag tycker den ger en jävligt fin helhet. Men den kräver
mycket mer lyssning än förra plattan. Jag tycker nog mest
om dom mjuka låtarna, Ingenting förändras av sej
själv går t.ex. rätt in i mej. Man har ju själv
träffat gamla kompisar som man inte haft nåt att säja,
för att man har utvecklats olika politiskt... Fast titellåten
tycker jag är övertydlig. Det är en väldigt trosviss
kampsång. (Folken ska segra! / Dom kan inte besegras! /
Och dom som var förnedrade / blir segrare till slut. / Men halva
mänskligheten / kommer aldrig att bli fri / så länge
som den andra halvan / hålls i slaveri)
Det är ett slags sammanfattning av hela plattan. Kort, slagkraftigt
och tydligt.
Väldigt tydligt
Den säger saker som det känns rätt skönt
att säga
för att citera mej själv
om
man viskar riktigt förtroligt, så är det många
som inte hör. Det finns så många andra låtar
som är subtila.
Du har skrivit alla låtarna. Samtidigt vet man att i
alla fall Affe (Björn Afzelius) också skriver låtar.
Om man hade sett låtarna separat, hade det inte varit nåt
snack om att hans Bläckfisken hade kommit med. Men
ser man plattan som en helhet så passade den inte in.
Men det måste finnas en risk här. Du är väldigt
dominerande, har skrivit alla låtarna på era plattor utom
en. Det måste vara en risk att det verkar hämmande på
dom andra i bandet. Jag tycker nästan det kan kännas i spelet,
ibland känns det onödigt återhållet.
Det sista håller jag inte med om. Men det är klart
att den risken är stor. Vi snackar mycket om det här
vi spelar flera av Affes låtar ute
trots allt har faktiskt
demokratiseringen ökat.
Jag vill gärna påpeka att plattan heter just På
väg. Rätt många låtar handlar om det
utvecklingen från det ganska vaga sökandet i Jakten
på Dalai Lama till den precisa i På väg.
Håkan Sandblad, Musikens Makt, december 1973 |
|