Det kom ett mail. En Ulf på Sveriges
Radio undrade om vi hade kvar gamla inspelningar från Moccers,
den sångtrio som framträdde mellan år 1967
1970. Och fanns det kanske några foton, artiklar och minnen
kvar från den epoken? Telefoner, faxar, mobiltelefoner, e-post
och snigelpost aktiverades för att sätta igång detektivarbetet
på denna tydligen ännu inte helt bortglömda grupp.
Ett mödosamt arkeologiskt arbete påbörjades. Alla
gruppmedlemmar började rota i gamla gömmor på vindar,
i källare och längst ner i skrivbordslådor. Fotoarkiv
tittades igenom, dagböcker luslästes och framför
allt, gamla dammiga rullbandspelare, som tigit i årtionde
skulle fås att börja rulla igen. Få nytt liv, sjunga
och berätta för barn och barnbarn den vackra historien
om tre glada svenska ungdomar som började sin musikkarriär
i Paris för att sedan under några korta, intensiva år
utvecklas till en hyfsat bra orkester som tog sig hela vägen
till finalen i Sveriges Radios Popbandstävling på Liseberg
i Göteborg 1969.
Och hur lät då sångerna efter 30 år? Aningen
för bra för att bara glömmas bort:
1964 träffades Thomas och Håkan på en språkresa
i Morecambe i England.
1965 lärde sig Håkan spela gitarr. Det musicerades. Det
repeterades. Det smiddes planer. Och på sommaren 1966 åkte
Thomas och Håkan tillsammans med Gunnar Bernstrup ner till
Paris. Man hade en repertoar av svenska och engelska visor och premiär
skedde under Eiffeltornet den 13 juni. Det blev sammanlagt ett antal
spelningar på olika ställen den sommaren. Mest värdshus.
På sommaren 1967 åkte Mikael, istället för
Gunnar, tillsammans med Thomas och Håkan ner till Paris igen
för att spela och sjunga på gator och värdshus.
Man hade en delvis ny repertoar av svenska och engelska låtar.
Repertoaren bestod av Beatles och Dylansånger men även
trestämmiga flaggskeppet Ack, Värmeland...
fanns med. Förhoppningsvis skulle publiken röras till
tårar vid återseendet med denna romantiska chanson suedois.
Och jodå, att gå med hatten efter spelningarna räckte
till livets nödtorft såsom ett billigt hotellrum och
en flaska vin att avnjutas under någon bro vid Seines kajer.
Det blev sammanlagt ett femtontal spelningar även denna sommar.
Och man hade roligt tillsammans.
På hösten samma år hade Moccers fått en spelning
i TV-programmet Open Door. Nu fick man köpa nya gitarrer som
gick att stämma. Och varför inte skriva egna sånger.
Då kunde det kanske bli mer betalt.
1968 blev det fler spelningar: på studentnationer, folkhögskolor,
Club Scandinavium (senare Club Oscar) i Malmö och ännu
fler TV-framträdanden. Och javisst, ibland tillsammans med
storheter som Cornelis Vreeswijk. Thomas bidrog med influenser från
pop, folkvisor, klassisk musik och arrangemang för gitarr.
Håkan hade den bärande rösten och skrev de episka
verken. Mikael kom från tradjazz där han hade arrangerat
för en septett. Han var också en driftig bokare av spelningar
samt disciplinerad bandledare. Alla började skriva egna sånger.
Moccers spelade in demotejper, tränade framför spegeln,
övade mikrofonteknik och testade gitarrer.
1969, det viktigaste året. Fler spelningar, fler egna låtar
som skulle godkännas av de kritiska kollegerna i gruppen. Skivkontrakt
skrevs (om Moccers var beredda att gå över till att sjunga
på svenska, vilket Moccers vägrade) och det stora förberedelsearbetet
inleddes att ta sig ända till finalen i popbandstävlingen,
genom åttondels- och kvartsfinaler. Och man tog sig hela långa
vägen till finalen, men hade valt en för snäll låt,
så fel låt kom sist... fjärdepris. Tja, alltid
något.
1970. Moccers upplöstes. Efter ett fyrtiotal spelningar och
efter några år av musikaliskt experimenterande. Thomas
fortsatte spela med Jan Eric Fjellis Fjellström
och senare Första Förband. Mikael träffade Björn
Afzelius och startade Hoola Bandoola Band. Håkan som hade
skrivit fem mycket begåvade mästerverk, hängde upp
gitarren på väggen och ägnade sig sedan åt
lantbruk.
Här är en handfull sånger från Moccers. Varsågoda,
lyssna och njut.
|
|
Mikael,
Håkan och Thomas |
|
|