Redan som 12-åring
gick jag till Ungdomens Hus för att lyssna på jazzband som
kom på besök från Köpenhamn, berättar Mikael
Wiehe vars föräldrar vid den tiden ansåg honom vara för
ung för att åka till Nyhavn på andra sidan sundet för
att lyssna på favoriter som Papa Bue och andra jazzmusiker.
Och när det blev populärt med popmusik var jag på
Ungdomens Hus och lyssnade på det, och senare när jag jobbade
med Musikrörelsen så arrangerade vi många konserter i
huset och vi målade även om caféet i många bjärta
färger och inrättade det på vårt eget vis.
Det måste ha varit i slutet av 70-talet, berättar Mikael
Wiehe som sist besökte Ungdomens Hus för några månader
sedan i samband med att hans hustru lärde sig dansa tango i huset.
Under åren har han haft anledning att besöka Ungdomens Hus
ett hundratal gånger i olika sammanhang. Det har varit möten
för den fria kulturen under 70-talet, konserter under årens
lopp och dans om söndagarna i de unga tonåren.
KALLBADHUSET
Mikael Wiehe har på sistone
fått lära sig att Ribban avser stranden på Ribersborg,
men när han själv talar om Ribban så är det kallbadhuset
som han avser.
När jag var liten gick min mor dit väldigt mycket och
hon brukade tala om hur fantastiskt där var. Det innebar så
klart att det tog lång tid innan jag sökte mig dit, berättar
Mikael Wiehe som gärna tar sig till Ribban så länge vattentemperaturen
inte understiger 20-grader.
I år har det för Mikael Wiehe blivit ett tjugotal besök
på Ribban. Han gillar platsen av flera skäl och talar om den
som väldigt tidlös.
Man slipper sand. Man slipper ungar som skriker. Man slipper kvinnor.
Man kan få vara bara män. Man kan få se ut som man vill.
Man kan träffas i lugn och ro. Man är inte på krogen.
Det är inte ett jäkla slamrande. Man kan ligga där i lugn
och ro. Man har inte druckit en massa pilsner. Man är klar i huvudet
och kan föra långa resonemang, berättar Mikael Wiehe och
tillägger att man dessutom kan ta sig en liten simtur om man känner
för det.
BOLAGSHUSET
Ett annat hus som betytt mycket
för Mikael Wiehe är Bolagshuset som ligger längsmed Föreningsgatan,
Mjölnaregatan och Spångatan.
Huset är Sveriges äldsta bostadsrättsförening och
det byggdes av arbetarna själva. De fick låna pengar till bygget
av den mjölnare som sedermera gav namn åt Mjölnaregatan.
Till det huset flyttade jag när jag flyttade hemifrån
1967, och så småningom flyttade stora delar av Hoola Bandoola
Band in i huset. Vi bodde i olika lägenheter men brukade träffas
nere på gården, berättar Mikael Wiehe som bodde i huset
från det att han flyttade hemifrån till att han var trettio
år.
I slutet av 70-talet var det tal om att huset skulle rivas, och hotet
tornade upp sig. Huset tömdes på hyresgäster och till
slut var det bara Mikael Wiehe som var kvar. Han bestämde sig då
för att om huset skulle jämnas med marken så skulle det
i alla fall gå till botten med flaggan i topp.
Jag gjorde jättefint på gården. Klippte alla buskar,
rensade ogräs och krattade tills det blev snyggt som bara den! berättar
Mikael Wiehe och skrattar gott vid minnet.
Till slut bestämdes att huset skulle få stå kvar, men
det totalrenoverades och Mikael Wiehe och de andra hyresgästerna
fick flytta till nya adresser.
Det ryktas att Bolagshuset var Hjalmar Gullbergs födelseplats, men
ingen är riktigt säker. Mera säkert är det att det
var Edward Perssons fader som var snickare till yrket som
under sin levnadstid snidade de vackra trappräcken som fortfarande
finns kvar i huset.
VICTORIATEATERN
När Mikael Wiehe var liten var Victoriateatern
inget annat än en biograf. Han var ofta där och följde
hjältarna med blicken inifrån salongsmörkret.
När Victoriateatern 1976 utsattes för rivningshot så var
Mikael Wiehe en av de som engagerade sig i biografens överlevnad.
Vi var många fria kulturarbetare som bildade en förening
och ockuperade biografen. Vi ville att den skulle fungera som ett levande
kulturhus.
Som bekant fick Victoriateatern finnas kvar, men det tog Mikael Wiehe
lång tid innan han besökte teatern igen.
En socialdemokratisk organisation tog över verksamheten och
för mig fick det konsekvensen att jag aldrig gick dit igen förrän
i mitten av 1980-talet, berättar Mikael Wiehe som därefter har
varit på Victoriateatern åtskilliga gånger.
De har ett strålande program och där händer fullt
av intressanta saker. Det har blivit en samlingspunkt i Malmö som
jag är glad att vi har, berättar Mikael Wiehe som själv
kommer att framträda några kvällar på Victoriateatern
med delvis nyskrivet material med premiär 16 oktober.
BO01
Jag går gärna ner och ser
hur det går för dem på BO01. Det är ett spännande
försök att skapa en modern statsmiljö, berättar Mikael
Wiehe som ser framemot att området skall bebyggas ytterligare i
framtiden med affärer, systembolag och restauranger.
Mikael Wiehe är intresserad av de exempel av nyskapande arkitektur
som finns på området, men också av det möte som
uppstår mellan personerna som bor i Malmös dyraste lägenheter
och de som han benämner som Rosengårds underklassbefolkning,
som kommer för att svalka sig på området.
Sitt eget drömboende har Mikael Wiehe inte hittat på BO01,
men drömt har han gjort.
Om jag fick en tomt på tjugo gånger tjugo kvadratmeter
skulle jag bygga ett stort hus i sandsten med en stor arabisk port ut
mot gatan. Det skulle inte finnas några fönster och på
baksidan skulle jag ha överblick över Öresund, berättar
Mikael Wiehe och ser sig om i lägenheten på Rådmansgatan
efter de tio miljoner som han inte har.
|