| | | | | |  
 
 
Vardagsrummet i en skånsk bondgård

 

Det är kallt och dragigt när Mikael Wiehe och Kabaréorkestern spelar in sin LP ”Sjömansvisor”. Dörrarna går inte riktigt att stänga för alla kablar som dragits mellan vardagsrummet i bondgården Månstorp och inspelningsbussen som står parkerad utanför.
I några hastigt ihopsnickrade bås sitter Mikael och grabbarna i ett myller av sladdar, mickar och hörlurar. Ute i bussen håller teknikern Johannes Leyman från Nacksving koll på de 24 kanalerna.


Det var här som Björn Afzelius spelade in sin succé-LP ”För kung och fosterland”. Gården hyrs av Håkan Skytte, tidigare ljudtekniker i Hoola Bandoola.
En rad bolag på den progressiva kanten är inblandade i den här produktionen. MNW och Amalthea ger ut plattan tillsammans. Nacksving ställer upp med sin buss. SAM distribuerar (även om Amaltheas utgivningar normalt går genom Plattlangarna i Göteborg).

– Jag har alltid haft ett bra sammarbete -med MNW säger Mikael. Samtidigt vill jag stödja Amalthea eftersom det behövs ett vettigt skivbolag i Skåne också.
– Personligen tycker jag det är synd att man ska ha två distributionsbolag innom en och samma rörelse. Detta är ett försök att påskynda ett samgående.

STRESSAD STÄMNING

Innan dagens inspelningar börjar måste någon sticka i förväg och sätta fart på kakelugnen. Annars skulle de yttre omständigheterna bli helt olidliga.
Gitarristen Anders ”Chico” Lindvall ger sig in till Malmö för att låna ett vibrato som man kommit på behövs. Och så måste det handlas mat och kaffe och ordnas med hemtransport på kvällen (gården ligger mitt på landet ett par mil öster om Malmö).
Medan blåsarna övar in ett pålägg till ”Teaterlåten” går Mikael ut i köket och diskar koppar. Så fort Ale Möller, Frans Sjöström och Göran Skytte fått ordning på tonerna dyker han upp i dörröppningen och öser ut beröm.
Stämningen är stressad och avspänd på samma gång. Stressad för att man måste lämna bussen till Nationalteatern i Göteborg innon en vecka, avspänd för att man bara har en halvtimmes väg hem.
Det är ett och ett halvt år sen Hoola Bandoola la av. Under den tiden har Björn Afzelius, Arne Franck, Povel Randén och Per-Ove Kjellgren jobbat ihop och haft stora framgångar. Vad har Mikael Wiehe haft för sig?

– Jag kännde att jag behövde en paus för att ”komma över” Hoola. Sen började jag skriva en del nya låtar och jobbade kulturpolitiskt i Malmö med Viktoriakommittén. I våras höll jag på med Kabaré Öppen Kanal i radio och lärde mig mycket på det. Nu under hösten skulle vi som bekant ha jobbat för TV...

Inspelningarna av ”Sjömansvisor” slutar nu i helgen. De övriga musikerna är ”Chico” Lindvall, gitarr (f.d. Lotus), Ale Möller, blås och Bouzoki, Frans Sjöström och Göran Skytte, blås, Mats Englund, bas (Raj Montana) och Per-Ove Kjellgren, trummor (f.d. Hoola Bandoola).
Samma gäng med undantag från de två sistnämnda är kontrakterade för Kabaréorkesterns engagemang på Dramaten i Stockholm där man tillsammans med textilförfattarna från Kabaré Kvällsöppet ska bedriva samhällssatir i kabaréform.
Man börjar i mitten av februari och ska hålla på fyra kvällar i veckan våren ut.

FOTNOT: Kabaréorkestern har dessutom spelat in en LP med Finn Zetterholm (YTF) som just släppts. I december kommer så ett dubbelalbum med text och musik ur Kabaré Öppen Kanal (MNW).

Mats Zetterberg, Aftonbladet, 20 november 1977