| Mentorn Mikael Wiehe:
 »Jag är argare 
        än någonsin«
 
 »Jag vill inte vara något jävla monument för 
        en svunnen tid.« Det säger Mikael Wiehe, som tycker att det 
        är roligare nu än på 70-talet - och som är argare 
        än någonsin.
 
 -Det finns en lång rad saker i samhällsutvecklingen som leder 
        till utanförskap och hotar demokration, säger han.- Jag har 
        samma grundinställning som förr men jag har varit med om mer 
        och är inte lika snabb att fördöma andra. Jag ser att saker 
        och ting är komplicerade och har en mindre hårdhänt syn 
        på hur det hela ska gå till. Man kanske inte behöver 
        hänga alla kapitalister, säger Mikael Wiehe.
 
 När jag ska intervjua Mikael Wiehe om kulturen som vapen för 
        förändring, letar jag bland mina egna minnen. Jag var tonåring 
        när jag på radio för första gången hörde 
        en låt med Hoola Bandoola Band, stannade upp och bestämde att 
        den skivan skulle jag ha.
 Över 30 år senare hör min 14-åriga dotter Matilda 
        till de ungdomar som idag lyssnar på Wiehe och kan många av 
        hans texter utantill. På en och samma dag kan han spela för 
        tusentals entusiastiska ungdomar på Arvikafestivalen som hoppar 
        och skuttar och avbryter honom med bifallstjut och applåder vid 
        strofer de gillar - och några timmar senare spela för en mindre, 
        stillsammare och äldre publik på visfest på Kils hembygdsgård. 
        Det är få förunnat att få fäste i flera generationer 
        så där!
 
 Visst har Wiehe med åren blivit etablerad: han har fått kulturstipendier 
        av LO, Aftonbladet och Arbetet, utsetts till årets Malmöbo 
        och årets Skåning, fått Evert Taube- och Cornelis Vreesvijk-stipendier, 
        sjungit med kyrkokörer runt om i landet och deltar i arbetet med 
        en ny psalmbok. Han har sedan debuten 1971 givit ut 30 skivor och tre egna sångböcker 
        (numera presenterade på en egen hemsida: www.mikaelwiehe.se).
 Men den som tror att framgången och åren slipat av några 
        vassa kanter tror fel. På Wiehes senaste skiva En sång till 
        modet finns flera visor som vibrerar av vrede, som i Den enda vägen:
 »Ännu högre arvoden till dom som redan har, ännu 
        högre fallskärmar och avgångsvederlag. Ännu lägre 
        skatter för dom som bidrar minst, ännu större företag 
        med ännu högre vinst. Ännu färre regler för marknadens 
        aktörer, fifflare, bulvaner och skalbolagsdirektörer. Flera 
        miljonärer i finare palats, med pigor ifrån Polen, som säkert 
        vet sin plats2. Och så refrängen: »Dom säger, det 
        är vägen, den enda vägen fram. Men om det här ska 
        kallas framåt, då ska jag ingenstans.«
 Det låter nästan som förre LO-ordföranden Bertil 
        Jonsson som fick utstå en del spe när han i samband med föreslagna 
        försämringar i arbetsrätten förklarade sin avsikt 
        att »ställa sig i vägen«.
 
 Jag träffar Mikael Wiehe när han är i Stockholm för 
        att spela in nya skivan Kärlek och politik, som kommer 
        i början av 2004. Han säger att Den enda vägen är 
        en typ av fyrkantiga sånger som han kritiserades för att skriva 
        på 70-talet - trots att han faktiskt inte skrev sådana då.
 - Men nu gör jag dem för nu är det läge att vara tydlig. 
        Tiderna har förändrats så att allt har blivit tydligare: 
        filmerna är våldsammare, porren grövre, kapitalismen mycket 
        mer sniken, klyftorna mycket djupare mellan rika och fattiga, USA är 
        mycket mäktigare. Det är mycket som blivit extremare. När 
        verkligheten blir fyrkantigare, behövs mycket tydliga sånger, 
        säger han.
 - Jag känner mig mer extremistisk idag än på 70-talet! 
        Jag blir argare i takt med att tiden blir värre, säger han - 
        och radar upp företeelser som sätter fart på adrenalinet: 
        näringslivets elit som unnar sig förmåner, offentliga 
        sektorns nedmontering och privatisering, ghettoisering, politiker som 
        borde företräda det arbetande folket istället för 
        att vara hantlangare för nyliberalismen.
 Det är en lång rad saker i dagens samhällsutveckling som 
        leder till utanförskap och hotar demokratin, menar han.
 - Det är min absoluta övertygelse att det bästa samhället 
        byggs underifrån, säger han med eftertryck.
 
 Han har oavbrutet skrivit och sjungit sånger för att påverka: 
        - i solidaritetsarbetet med ANC, Nicaragua och Chile, i kampen mot rasism 
        och nazism här hemma i Sverige, i protester i samband med EU-möten 
        i Malmö och Göteborg under svenska ordförandeåret. 
        Han har samlat in miljontals kronor för goda ändamål och 
        ställer varje år upp på ett antal konserter utan ersättning.
 Mikael Wiehe läste en gång något om »ungdomens 
        radikalism som övergår till medelålderns melankoli«. 
        Han hävdade länge och bestämt att detta inte gällde 
        honom - men upptäckte till sin förvåning att också 
        han hade en sådan period.
 Och visst finns det rader i visorna som är både melankoliska 
        och medelåldriga, men också gripande. I sången Jag 
        vill inte dö heter det:
 »Färdigförgubbad, oklanderligt trist, sitter man där 
        på sin pinne till sist. Kroppen är gammal, köttet är 
        tungt, men själen vill flyga och hjärtat är ungt.«
 En annan medelåldersskildring, vars inledning påminner om 
        Titanics Det började som en skakning på nedre däck, 
        heter Förändringen:
 »Det hände mig nåt konstigt häromåret, det 
        hände mig en alldeles vanlig dag Det börja som en missfärgning 
        av håret. Jag kunde inte fatta vad det var Jag greps av nån 
        sorts underlig förstämning. Det var nånting jag var tvungen 
        att förstå.«
 
 EN DEL AV NÅGOT 
        PASSERAT
 
 Han skriver om hur han minns när hela livet låg framför 
        honom och han tog hela världen i sin famn och alla var del av samma 
        kamp - nu lever de i mörker och för-tvivlan, »ingenting 
        betyder någonting alls«.
 »Nu vet jag vad som hände häromåret. Jag fattade 
        till slut fast det var svårt. Vi är en del av nåt som 
        redan är passerat och framtiden är inte längre vår. 
        Jag ser på mina barn ibland på natten, där sover dom 
        med världen i sin famn. Jag hoppas, dom ska resa sig en morgon och 
        göra det vi inte längre kan.«
 Visst är det medelåldringsmelankoli - och visst är det 
        vackert?
 Så kan man hitta många »besvikelsens sånger«. 
        Och han har faktiskt själv kallat en av sina sångperioder, 
        efter proggen på 70-talet, för »nederlagets sånger«:
 - Jo det är sant. Det fanns en sådan tid. Men sen upptäckte 
        jag att jag inte hade lust att hänga läpp längre. Det var 
        strax före vänsterns återkomst. Man är ju nästan 
        aldrig ensam utan mitt i en trend. Plötsligt hände mycket samtidigt.
 
 DAGS FÖR NYA VISOR:
 
 »Var i hela världen skulle ljuset synas, om inte mitt i natten 
        när mörkret är som tätast?«
 »Det finns en längtan utan gräns, en port som alltid står 
        på glänt. Längst in där morgondagen föds är 
        himlen ändå röd, som hoppet när det tänds.«
 
 ATT SKRIVA VISOR
 
 Mikael Wiehe har haft en enda anställning i livet: i samband med 
        universitetsstudier var han invandrarlärare på deltid, och 
        det fortsatte han med under de två första åren med Hoola 
        Bandoola. I 30 år har han alltså varit »sin egen«, 
        som sångskrivare och artist - hur ser ett sånt jobb ut till 
        vardags, och vad är sämst och bäst?
 - Det finns ingenting som är sämst! Allt är bäst!
 Han säger det med en förundrande entusiasm - efter alla dessa 
        år.
 - Det är bäst att få sitta hemma och ägna en dag 
        åt att skriva texter. Inspirationen kommer i perioder. Jag har alltid 
        en bandspelare på mig så att jag kan fånga idéer 
        som kommer när det rinner till.
 - Just nu repeterar jag med musiker inför nästa skivinspelning 
        och får höra hur saker som jag har haft i huvudet tar form. 
        Det är fantastiskt! Och sen att komma ut och spela och möta 
        olika slags publiker, det är också bäst!
 Han har aldrig riktig tänkt: »Nej, nu gör jag någonting 
        helt annat«. Men när Hoola Bandoola lade ner sig själva 
        1976 gav han sig två år för att se om han kunde skriva 
        tillräckligt med egna låtar för att kunna fortsätta. 
        Det blev ett flöde stridare än han hade vågat hoppas: 
        musik och texter nog för två skivor. Då bestämde 
        han sig för att satsa - varpå han fick skrivkramp. Men då 
        gjorde det inte så mycket för han hade ju låtar över, 
        så att säga.
 
 Den första Hoola Bandoola-skivan sålde 15 000 vilket var mycket 
        på den tiden Den gick ihop ekonomiskt redan efter 2000 ex. Efter 
        Hoola har de flesta skivor sålt i 50--75000 ex. Allra mest sålde 
        skivan som han och Björn Afzelius gjorde tillsammans 1986, hela 400 
        000 ex. Allra minst: Det ligger döda kameler i min swimmingpool, 
        1992, bara 7000 ex. Den försäljningsfloppen kom som en överraskning.
 - Jag tyckte om att göra den skivan - men det var få som ville 
        ha den, konstaterar han lugnt. Jag förberedde mig på att göra 
        andra saker om nu folk inte gitte höra mig mer.
 Att jobba som frilans innebär att »går det dåligt 
        får man jobba som satan och går det bra får man jobba 
        ännu mer«, som han uttrycker det. Han jobbade väldigt 
        hårt i början av 90-talet- med en samlingsskiva på CD 
        med de populäraste låtarna, en sångbok med 100 sånger, 
        musik till en dansk balettföreställning och musik, texter och 
        översättningar i olika kombinationer till andra artister som 
        Totta Näslund, Rikard Wolff, Monica Zetterlund, sångerna till 
        en musikal, Kejsarinnan, baserad på en bok av Selma Lagerlöf. 
        Senare blev det två musikaler till, byggda på malmöitiska 
        arbetarförfattaren Mary Andersson, och filmmusik till en tv-serie.
 Fram till början av 90-talet hade han trott att han inte kunde skriva 
        på beställning. Men han fick anledning att tänka om.
 - Jag var tvungen - och då gick det bra. Nu vet jag att om jag sätter 
        mig ner mellan tio och fem så blir det någonting.
 
 Mycket av hans arbete går ut på att spara och bearbeta idéer 
        som kommer upp - teman, formuleringar, musikslingor. Han har 57 block 
        fyllda. Nu får han fylla fler block för att sålla fram 
        det som han tycker är tillräckligt bra för att behålla.
 - Jag har ganska sent skaffat rimlexikon och synonymordbok - och ibland 
        kan de vara till hjälp. Men för det mesta är det inte där 
        man hittar nyckeln. Det måste börja med vad det är jag 
        vill säga. Sen är det OK om jag kan säga det på ett 
        roligt sätt.
 Det gäller att »få konsonanterna att svänga mot 
        musiken«. En text kan passa när det gäller antalet stavelser, 
        men den svänger inte med musiken. Det skiljer sig t ex mellan korta 
        och långa vokaler och toner. »Körsångare sjunger 
        bara på vokalerna.«
 
 När han var ung var det vanligare att visorna kom en och en, färdiga 
        efter kort tids arbete. Numera tar det längre tid och han jobbar 
        mer parallellt med många, upp till 50 låtar samtidigt. Han 
        sitter och bläddrar fram och tillbaka i blocket, läser av och 
        skriver till. Under största delen av arbetet är papper och penna 
        verktygen. Först när det i stort sett är klart skriver 
        han rent på dator.
 - Sen när jag börjar att sjunga kan det vara vissa ord som inte 
        fungerar och man kommer på nya grejer.
 - Sångerna kräver helt klart mer ansträngning nu. Man 
        kan ju säga att det är bra att det inte kommer för lätt 
        och färdigtuggat. Men det fanns ibland en energi i de tidigare låtarna, 
        både text och musik, som jag kan sakna.
 
 MENTORSKAP
 Många unga förhoppningsfulla skickar sin musik till honom för 
        utlåtande. Som en mentor.
 - Jag får hur mycket som helst, för mycket, för jag får 
        problem att hinna lyssna på allt. Men jag försöker göra 
        det, jag tycker att det ingår i mitt jobb. Ska jag vara helt ärlig 
        är det mesta inte bra, det är osjälvständigt och härmar 
        det som redan finns och är dåligt sjunget och tänkt. Men 
        jag försöker formulera kritiken på ett positivt sätt. 
        Och inemellan finns det något man tycker är bra. Det finns 
        en ambition, man hör någon som vill någonting. Det har 
        hänt att jag har förmedlat kontakter till andra. Men hittills 
        har det mesta som jag på det sättet rekommenderat vidare inte 
        slagit. Jag har ingen känsla för vad som slår. Det gäller 
        även mina egna sånger. Jag begriper aldrig vilken låt 
        som kommer att bli populär och varför.
 
 Går det att ge råd till andra som skulle vilja påverka 
        med hjälp av visor?
 - Att ge råd är oerhört svårt. Det är bara 
        att försöka vara ärlig - och göra så gott man 
        kan. Men jag vill inte uppmuntra någon till att skriva av politiska 
        skäl för det brukar inte bli bra. Skriv för att det är 
        kul för fan! Många sånger som jag hört som har gjorts 
        med de bästa syften har varit urusla. Det som är dåligt 
        kan inte ursäktas av det goda syftet vad det än är. Jag 
        själv skriver sånger av lust och glädje. Sen har jag en 
        uppfattning som speglar sig i mina sånger.
 
 
 
         
          | Mats Utbult, Lo:s nättidning 
            Alla 
 |  
 |