| | | | | |  
 
 
Turnerar på Kuba efter festivalsuccé
 
Svensk rock kan förmodligen inte få bättre ambassadörer…
Den specialkomponerade gruppen Mikael Wiehe (Kabaréorkestern), Ulf Dageby (Nationalteatern), Bertil Goldberg, (Nynningen) och Björn Afzelius gjorde succé på elfte världsungdomsfestival på Kuba i början av augusti.
Nu förhandlar man om en större turné på Kuba på vintern!

 
Mikael Wiehe och Björn Afzelius är gamla kompisar sen tiden i Hoola Bandoola. De låter nöjda när de berättar om Kubaäventyret, där de blev något av kulturambassadörer för Sverige.
- I början var vi lite skakiga av att komma med ett band helt utan trummor. På Kuba har ju varenda grupp tre- fyra slagverkare. Men det gick över när vi kände de fina publikreaktionerna, berättar Mikael.
Den specialkomponerade gruppen – som kallade sig Los Suecos – med Sveriges främsta progressiva musiker åkte tillsammans med ett hundratal andra svenskar. På artistsidan fanns också trubadurerna Björn Ehrling, Pierre Ström och Bernt Staf och SSU-gänget Otakt från Trollhättan. De politiska representanterna kom från centern, socialdemokraterna och kommunisterna.
 
I kubansk TV
 
Det stora utbudet på festivalen – 145 länder fanns representerade – gjorde det lätt för artisterna att försvinna i mängden. Varje kväll ägde ett hundratal stora och små konserter rum.
Men det gick bra för Mikael Wiehe, Björn Afzelius, Ulf Dageby och Bertil Goldberg. De fick tillfälle att spela i stort sett varje kväll och fick dessutom göra ett entimmasprogram i kubansk TV.
- De ville göra ytterligare en timme, men det hann vi tyvärr inte, berättar Björn.
Gruppen framträdde med en samling av de bästa låtar som skrivits inom musikrörelsen. Helt naturligt valdes de flesta ut efter enbart musikaliska kvalifikationer. Från Nationalteatern tog man t ex "Jack the Ripper", från Björn Afzelius t ex "Bläckfisken" och från Hoola Bandoola flera av den numera avsomnade gruppens bästa låtar. Allra bäst gick sången "Victor Jara" hem hos kubanerna.
 
Politiskt innehåll
 
Mikael och Björn tillbringade fjorton hektiska dagar på Kuba och fick naturligtvis med sig en massa intryck hem.
- Kuba har en stark kulturpåverkan från USA. ABBA och Boney M t ex är lika populära där som i Sverige. Samtidigt har det växt fram något som liknar vår egen musikrörelse. I den finns artister som gör musik med ett politiskt innehåll. Rörelsen får stöd av staten och hjälp med utrustning och repetitionslokaler, berättar Mikael.
- På Kuba är musiken som luften. Den är en fullständigt integrerad del av människornas liv, säger Björn.
På festivalen dominerade folkmusiken från tredje världen. Från de andra västländerna kom främst artister med arbetarsånger och kampvisor. Någon musikrörelse liknande den svenska finns knappast i något annat land, anser Mikael och Björn.
 
Pop och politik
 
- Vi är ännu så länge unika genom att vi kombinerar popmusik och politiska texter. Och det visar sig att vår musik står sig väldigt väl internationellt, säger Björn.
- Musikrörelsen bygger inte speciellt på folkmusiken. Vi sysslar främst med att ge rocken ett progressivt innehåll. Svängig musik som rock är populär på Kuba, därför blev vi så uppskattade, tror Björn.
Nu har både Mikael och Björn fått smak på det här att spela utomlands.
- Jag har aldrig haft ambitionen att dra mig fram som internationell rockstjärna och spela utanför Norden. Men kan jag använda min musik som ett politiskt vapen i andra länder, t ex Rock Against Rascism i England, ställer jag gärna upp, säger Mikael.
De lyckade konserterna på Kuba har fått kubanska kulturministeriet intresserat av att få över den svenska gruppen inom en snar framtid. Kanske redan till vintern kan en turné på Kuba bli aktuell.
- Vi har funderat på att i så fall göra ett program där vi berättar om Sverige. Fortfarande har Sverige ett mycket högt anseende bland det kubanska folket, berättar Mikael.
- Trots att det står ett 25-vånings sjukhus helt oinrett mitt i Havana. Inredningen prutade de borgerliga bort i riksdagen …
Magnus Gertten, Sydsvenska Dagbladet, 22 augusti 1978