| | | | | |  
 
 
Provsmaker ur Wiehes låtskatt
 
Förra året tog han en svängom i duetten "Leva tills jag dör" tillsammans med dansbands-Sveriges okrönte konung, Olle Jönsson. Nu lierar han sig med en gravallvarlig stråkkvartett från finkulturens nypolerade rum. "Det här har jag länge velat göra", säger sångaren.

 
Den 15 oktober och 22 oktober uppträder han i Kristianstad respektive Ystad med just stråkförstärkning.
 
– Jag har länge tänkt på att göra en platta med en stråkkvartett, men Elvis Costello hann före med "Juliet letters" och jag tänkte att alla bara skulle tro att jag härmade honom. Nu blir äntligen den plattan av.
 
– Det är en ganska stillsam skiva, musikaliskt sett alltså. Men med texter om en lindansare som ramlar ner, båtar som sjunker, kompisar som kolar vippen, trollkarlar som inte kan trolla och en skadeskjuten kråka … Ja du vet.
 
Jo, Wiehe tolkar sig själv. Väljer några av de mest älskade sångerna. "Titanic", "Flickan & kråkan" och så vidare. Paketerar om dem. Med mjuka stråkarrangemang som omslagspapper.
 
Men du plockar också fram "Som ett andetag", som är en väl bevarad hemlighet liksom.
 
– Jag trevade fram den melodin på ett piano i en lägenhet på Rönneholmsvägen 1976, samtidigt som Hoolas Peter Clemmedson målade om väggarna. Men det tog tio år att få färdig texten, och jag kände när den var klar att den borde Monica Zetterlund spela in. Jag skickade en kassett med låten till henne. Men jag fick aldrig något svar så jag spelade in den själv till "Basin street blues" i en studio under Kronprinsen i Malmö.
 
– Jag kontaktade Lasse Sjösten, som spelade piano på Lars Gullins "Portraits of my pals" och som är en av mina absoluta favoritlåtar, och frågade om han kunde tänka sig att skriva ett stråkarrangemang. Men han ville hellre skriva för blås. 28 år senare tar vi det blåsarret och sätter det i händer på en stråkkvartett. Äntligen fick låten sina stråkar!
 
"Ett liv i rostfritt stål". Bra titel, men var kommer den ifrån?
 
– Gjorde den på Trollkarlen med bland andra dragspelaren Lasse Holm. Då handlade texten om högerextremism, som på den tiden mest var ett slags mentalt fenomen. I dag skulle den kunna handla om, tja, Trumps väljare …
 
"Nocturne" är från samma platta och ska inte förväxlas med Evert Taubes låt med samma namn.
 
– Den skrevs ursprungligen till musikalen "Kejsarinnan" som bygger på Selma Lagerlöfs bok "Kejsaren av Portugallien", en fantastisk berättelse om dottern som återvänder efter att ha varit prostituerad i Stockholm och som vid hemkomsten inte bryr sig om sin pappa längre och som därför tar sitt liv.
 
– Det var meningen att den skulle spelas på Malmö opera, men "Kristina från Duvemåla" kom emellan … Det vara bara det att ingen sa det till mig så jag var ganska arg när jag konfronterade Lars Rudolfsson (dåvarande chef för Malmö Musikteater, reds anmk) med det. Sen satte de upp "Dåliga människor" och det var nog tur att Rudolfsson och jag haft den där uppgörelsen den där gången, så att jag inte längre var arg på teatern.
 
– "Nocturne" gjorde jag tillsammans med Storkyrkans körledare Gustaf Sjökvist på Skansen på nyårsafton. Han bjöd även in mig till Storkyrkan, för att göra den vid en välgörenhetstillställning. Vad jag inte visste var att drottningen och kungen och alla de där personerna skulle sitta längst fram och lyssna …
 
Skivan innehåller även en översättning av Bob Dylans "Ring them bells" som Mikael Wiehe aldrig gett ut på skiva tidigare. I somras turnerade han för övrigt med Ebba Forsberg och Plura och bland annat ett knippe Dylanlåtar.
 
– Jag har nog översatt 50 av hans låtar vid det här laget. En del till Plura, men den här översatte jag till mig själv. Den fick bli titeln på skivan.
 
Så var det låten han skrev till Lasse Stefanz.
 
– "Leva tills jag dör" är en superhit. Tror aldrig Lasse Stefanz sålt så mycket skivor tidigare. Den vann även pris som årets dansbandslåt. Det du.
 
Så nu kan du pricka av dansband och stråkkvartett på din bucketlist?
 
– Jag gjorde ju även en låt med Sebbe (Staxx i Kartellen, reds anmk), men nu har ju han blivit religiös.
Per Hägred, Ystads Allehanda, 8 oktober 2016