|  
 
 "Outside my door, the leaves are falling..., I never got over those 
        blue eyes, I see them everywhere ...
 När Mikael Wiehe spelar några låtar innan konserten drar 
        i gång, för att testa ljudet, så sjunger han rätt 
        ofta någon countrysång.
 Men nu sitter han vid köksbordet hemma i lägenheten i Malmö 
        och skriver en lista:
 Ingenting förändras av sej själv, Dom 
        bara luras, Kom hem till mej ...
 Det blir fler och fler sånger som han skrivit själv.
 - Det är låtar som är tydligt countryinspirerade.
 Han börjar skriva på en annan lista. Det är countrysånger 
        som han sjungit genom åren: Rock Island Line, I 
        Walk the Line, Folsom Prison Blues ...
 Båda listor blir långa och blir längre.
 
 
        
          | Han berättar om en sångbok 
            som han köpte 1960, fjorton år gammal. - I den fanns en massa amerikanska låtar och tidigt sjöng 
            jag till exempel Goodnight Irene. Man kan förstås 
            säga att det inte är en countrysång, men om man ser 
            på The Carter Family, Woody Guthrie, Josh White, Big Bill Broonzy, 
            så ser man att de alla verkade i många genrer som alla 
            på något sätt gav näring åt varandra. 
            Och den hållningen tycker jag om.
 Annars var det väl mest jazz som formade dig?
 - Jazzen betydde mycket, men den kom egentligen senare. Man kan säga 
            så här att även om jag inte fick countryn med modersmjölken, 
            så fick jag den med de tidiga tonårspilsnerna.
 Han säger att han nyss läst första delen av Bob Dylans 
            memoarer och att den visar på tydliga musikaliska skillnader 
            mellan Nordamerika och till exempel Sverige.
 - Dylan berättar öppet och självklart om alla genrer 
            som påverkat honom. Ja, i USA beundrar man varandra över 
            musikgränserna. Ragtime blandas med blues som blandas med irländsk 
            folksång som blandas med ... ja, vad som helst. Ingen förvånas 
            om Bacharach uppträder tillsammans med Stephen Stills och Roland 
            Kirk. Icke så i Sverige. Här ska man bli vid sin läst 
            och hålla sig på sin kant och t.o.m. förvånas 
            när en stor countryartist som Emmylou Harris kommer med ett öppnande 
            album som Wrecking Ball.
 Jag säger att ett av Dylans mest sålda album är det 
            som han fyllde med countrysånger: Nashville Skyline.
 - Jag tycker inte han är så bra där och tycker inte 
            att det är så bra country heller för den delen.
 
 En text som säger något
 
 Vad gör en bra countrylåt?
 - Det är samma sak som gäller alla andra sånger, det 
            ska vara en bra melodi, en text som säger något, och en 
            artist som har en bra dag. Och att det inte är för slickat.
 Han säger att han försöker vårda råheten 
            och att ett sätt att nå den är att spela in live i 
            studion.
 Hur var det när du började spela?
 - Lite ... snällare.
 |  | 
 
 
  |  1963 blev han medlem i Cooling's Traditional Jazzmen och skrev sin första 
        sång samma år. Året därpå var han med och 
        bildade jazzbandet Bluncks Lucky Seven. 1967 slutade han och gick 
        med i sin bror Thomas Wiehes trio The Moccers (några liveupptagningar 
        med dem släpptes i fjol på CD:n Moccers).1969 skrev Mikael Wiehe sin första sång på svenska: Måndåren. 
        Och 1970 bildades Hoola Bandoola Band som spelade in fyra album innan 
        gruppen upplöstes i april 1976.
 Men sommaren 1971 spelade de in ett album med engelska sånger som 
        skulle ingå i en utlandssatsning. Några av dem var countryinfluerade, 
        särskilt Country Pleasures. Inga trummor. Bara stämsångsång, 
        luftiga akustiska gitarrer och återhållsam bas.
 Country pleasures,
 thats what were bound for,
 thats what were going to.
 Country pleasures,
 thats what I long for,
 Country pleasures with you.
 De engelska sångerna släpptes inte förrän Hoola i 
        samband med återföreningsturnén 1996 gav ut samlingsboxen 
        Ingenting förändras av sig själv.
 - Country Pleasures skrev jag på den tiden då 
        så många inom vänstern skulle flytta ut på landet, 
        köpa en skola och bo billigt i det gröna.
 Han sjunger:
 Me and my girl
 went out in the world
 to see what it had to give.
 In many a city,
 we found it a pity,
 that people were forced to live
 Inspirerades du av någon när du skrev den?
 - Nej, den bara kom. Låtarna kommer fortfarande. Nästa gång 
        du frågar mig kanske det ska läggas till fler låtar på 
        de här listorna. Jag skriver och skriver och jag skriver allt enklare.
 Apropå enkelt: på Hoolas första album Garanterat 
        individuell, som överlag var lättspelat, fanns det en 
        svår sång (Måndåren) som jag inte 
        lyckades ta ut på gitarren. Då skrev jag till Mikael Wiehe 
        och frågade hur den skulle spelas  och fick med vändande 
        post ackorden till hela albumet.
 Han undrar om jag har en aning om var det ackordhäftet skrevs ner, 
        det häfte som jag fick en kopia på?
 - Jo, det var Björn Afzelius som skrev ut alla sångerna för 
        hand på det här köksbordet som då stod hemma hos 
        honom. Nu har jag tagit över det.
 Jag säger att jag minns med värme att jag fick ackorden trots 
        att jag inte ens skickat med frimärken.
 - Det var så i musikrörelsen. Ena stunden kunde folk i rörelsen 
        fastna i frågan om det verkligen var okej för Hoola att ha 
        ett blått omslag på vårt andra album Vem kan man 
        lita på? för det var ju fiendens färg. Nästa 
        stund diskuterades hur man verkligen skulle nå ut, t.ex. genom texthäften 
        i skivorna. Och det slår mig nu att det påminner om countrymusikrörelsen, 
        det där om tillgänglighet. Vi gjorde precis som Willie Nelson: 
        efter konserterna sålde Hoola sina skivor för att komma närmare  
        publiken. Och det gör jag fortfarande.
 
 Hemingway står sig
 Mikael Wiehe är en av de artister i Sverige som turnerar mest, Det 
        blir cirka hundra konserter om året, såväl på Globen 
        som på folkhögskolor och festivaler.
 Också det påminner om Willie Nelson.
 - Vad man lär av countryn är att det inte behöver vara 
        så märkvärdigt, man spelar här och där. Och 
        när man komponerar söker man enkla ord, som kan vara bråddjupa 
         eller öppna himlen. Det är vitsen tycker jag, det ska 
        angå. Man ska försöka hitta det där språket 
        som är nerhamrat till fyra ord, ord som säger allt. Därför 
        gillar jag Hemingway, han kan det där. Nyss läste jag om Farväl 
        till vapnen, den står sig, just för att den är enkel 
        om svåra saker.
 Vilka lyssnar du på nu?
 - Jag gillar Tammy Wynette, Steve Earle och Peggy och Pete Seeger också. 
        Men inte Tish Hinojosa och inte Loretta Lynns senaste. Emmylou Harris 
        är kanon. Förr gillade jag inte Johnny Cash. När han och 
        Dylan sjöng duett tänkte jag mest: är inte det här 
        rätt konstigt? Nu lyssnar en av mina döttrar på Cashs 
        alla svarta album och jag håller med, de är fantastiska. Och 
        på Blonde on blonde kompades Dylan många 
        underbara countrymusiker.
 
 Allergisk mot sheriffstjärnor
 
 - Jag är allergisk mot en del av countrymusikens attribut, sheriffstjärnorna 
        och det där, då blir det tivoli, men om man tänker efter 
        ...
 Han tänker efter och talar sedan länge om Harry Smiths Anthology 
        of American Folk Music, om tex-mex, om flamenco, tango, fado, rebetika, 
        blues och jazz.
 - Allt det där kommer från källorna och har en jävla 
        kraft. Ta Johnny Cash som höll på så länge och behöll 
        tjurkraften intakt. Det gör Dylan också. Han lägger sig 
        aldrig i soffan. Full kraft skapar närhet. Man måste ut.
 Han berättar att han för inte så länge sedan spelade 
        på en solidaritetsafton. I publiken satt såväl irakiska 
        herrar som killar med ringar i näsan.
 - När man är ute och rör sig vet man aldrig om man hamnar 
        på fel eller rätt sida om staketet. Så är det också 
        i musiken. Det får inte bli tryggt. På tal om det, vi har 
        ju inte snackat om Neil Young.
 Han börjar sjunga Neil Youngs Pocahontas och säger 
        att också detta är country:
 Aurora borealis
 The icy sky at night
 Paddles cut the water
 in a long and hurried flight
 from the white man to the fields of green
 And the homeland weve never seen ...
 
 Countryinspirerade låtar av Mikael Wiehe enligt Mikael Wiehe:
 
 Country Pleasures
 Sun and Summerlight
 Garanterat individuell
 Slutet = Början
 Ingenting förändras av sej själv
 Dom bara luras
 Kom hem till mej
 En ängel steg ner ifrån himlen
 Där du en gång lyste
 Bodö
 Kloka gumman
 Ride Johnny, Ride
 Hon kommer över ängarna
 Allt har sin timme
 Den enda vägen
 Tiderna är hårda
 
 Countrylåtar som Mikael Wiehe har sjungit:
 
 Banks of Ohio
 More Pretty Girls than One
 Pretty Boy Floyd
 There but for Fortune
 In the Early Morning Rain
 The Last Thing on My Mind
 I Still Miss Someone
 Jesse James
 This Land Is Your Land
 John Henry
 Puttin on the Style
 Corrin, Corrina
 Easy Ryder
 Davy Crocket
 Barbara Allen
 Tom Doley
 Billy Boy
 Careless Love
 Franki and Johnny
 Goodnight Irene
 Jack ODimonds
 My Darling Clementine
 Oh, Susanna
 Old Macdonald Had a Farm
 Rock Island Line
 I Walk the Line
 Folsom Prison Blues
 Bye, Bye Love
 Love Me Tender
 Shell Be Coming Round the Mountain
 So Long (Its Been Good to Know You)
 Stewball
 Gipsy Dave
 Whos Gonna Shoe Your Pretty Little Feet
 Take a Whiff on Me
 Worried Man Blues
 Youll Get Pie in the Sky
 Danville Girl.
 
 
 |