Nybildade popgruppen Hoola Bandoola Band från Malmö kom förra
hösten med sin debut-LP Garanterat individuell. Den hälsades
med jubel av kritiker och publik äntligen ett svenskt popband
med både bra musik och bra text! Nästan all musik och text
som bandet framfört har gjorts av ledaren MIKAEL WIEHE, 26-årig
fil kand och socialist. Snart utkommer LP nr 2: Vem kan man lita
på? [
]
Hoola Bandoola Band var i Linköping lördagen den 28 oktober
för att spela på kårhuset i Ryd. Linsens CHRISTER EKBOM
som sedan 16 år tillbaka är nära vän till
Mikael Wiehe och har varit med bandet i grammofonstudios, på TV-inspelningar,
konserter, på repetitioner och i turnébussen tog med
sig bandspelaren och gjorde en uppriktig intervju med honom. Resultatet
kan ni läsa här nedan.
|
|
|
|
|
|
Mikael, du är på vissa håll redan geniförklarad
som textförfattare och kompositör. Blir du inspirerad eller
bara generad?
Jag tror inte på genier. Det är i viss mån ett
utslag av klassbegrepp att upphöja vissa människor till genier;
att särställa dem från den stora massan av människor.
Jag tror att jag till största delen är en frukt av min miljö.
Jag försöker känna efter vad som pågår runt
omkring mej. Och det jag tar fram, utnyttjar jag och gör till text
och musik. Jag är glad att folk tycker om det jag gör, men jag
känner varken blygsamhet eller att det på något sätt
skulle inspirera mej till att skriva bättre eller annorlunda låtar.
Alla popkritiker har välkomnat Hoola Bandoola Band som det bästa
som hänt den svenska popmusiken just nu. Hur förklarar du era
framgångar?
För att göra något bra, måste man vara medveten
exakt om vad man gör och dra konsekvenserna av denna medvetenhet.
Själv gör jag alltså musik och text. Dessutom arbetar
vi gemensamt inom bandet med arrangemang. När man ska arrangera gäller
det att gå in i varje enskild detalj: hur basen ska spela, trummorna,
gitarrerna hur sången ska låta. Låter det inte
riktigt bra, får man gå igenom allt en gång till. Man
kan inte gå efter principen det här låter bra,
det här tar vi för då vet man inte vad som
låtit bra eller dåligt. Det är samma sak när det
gäller att skriva texter. Man försöker ta fasta på
vad som väcker en positiv genklang hos en själv, när man
hör eller läser det andra har skrivit. Sen går man och
analyserar det och försöker tillämpa dom erfarenheter man
har gjort. Ytterligare samma sak gäller naturligtvis musikerna: de
måste veta hur och vad de spelar. I det fallet är vi lyckligt
lottade. De flesta i bandet har hållit på med musik i nästan
tio år.
Uppriktigt sagt tycker du själv att Hoola Bandoola Band
är Sverige bästa popband?
En enormt svår fråga. På ett sätt tycker
jag naturligtvis att vi är bäst, eftersom vi gör det som
jag vill syssla med. Å andra sidan finns det band som Solar Plexus,
som består av mycket bättre musiker. Och det finns band som
Contact, som har ett mycket speciellt sound det är genialiskt.
Jag tycker vi är bra på vårt område, men vi är
inte objektivt sätt bättre än dom andra banden.
Du har ofta betonat vikten av att skriva lika bra text som musik eller
tvärt om.
Musik och text står i ett väldigt intimt förhållande
till varandra. Man kan inte använda musiken som en släde att
dra texterna på. Då är det bara som en diktsamling. Man
kan inte heller ha förnämlig musik till ointressanta texter
då skall man hellre ha en instrumental orkester. Jag tror
att musiken verkar på det emotionella planet det är
den som förhoppningsvis öppnar lyssnaren, gör honom positivt
inställd till och mottaglig för texternas intellektuella budskap.
Dina texter är ju politiskt medvetna. Udden är
lika ofta riktad mot vad som är fel i samhället (i Sverige,
i världen) av i dag som låt oss kalla det politiskt impotenta
frasradikaler. Där finns alltså ett samband?
Frasradikalerna (egentligen vill jag inte använda just det
ordet) analyserar inte situationen; de är inte hederliga mot sej
själva eller mot omvärlden. De kommer med standardlösningar,
som försvårar och inte underlättar bekämpandet av
problemen. Jag tror att ett socialistiskt samhälle kommer att växa
fram det är nödvändigt att ta bort fåtalets
utnyttjande av flertalet. Men för att uppnå detta, måste
man vara hederlig, både mot den politiska situationen som den är
idag och mot sej själv. För att citera Mao Tsetung (jag såg
det i Den Lilla Röda häromdagen): Vi måste erkänna
svårigheterna, vi måste analysera dem, vi måste bekämpa
dem. De som hycklar socialism, de gör socialismen mycket större
skada än de som inte kallar sig socialister men som hederligt framhåller
sina inre problem och konflikter. Det finns sociala problem som man måste
erkänna, analysera och bekämpa. Men det finns även personliga
konflikter dom måste man också erkänna, analysera
och bekämpa.
Att kalla dej socialist räcker det för att beteckna
var du står politiskt? Jag menar: det du pläderar för
i dina texter kan inte det lika gärna vara vänsterradikalism
i största allmänhet och inte bara en dogmatiskt betingad socialism?
Jag är ju alltså socialist, men jag tycker att den socialistiska
teorin väldigt dåligt täcker de personliga problemen.
Jag tror att man måste komplettera den marxistiska teorin med psykologiska
teorier. Man måste tillgripa andra analyssystem än bara det
ekonomiska för att förklara mänskligt beteende i dag
även om jag tror att de ekonomiska faktorerna spelar en oerhört
stor roll.
Jazzen kan väl sägas ha givit dej din musikaliska grund.
Men vill du förklara vad som ledde fram till din politiska ståndpunkt?
Jag kommer från en borgerlig miljö, jag växte upp
i ett borgerligt bostadsområde, jag hade mest borgerliga kamrater.
Själv var jag naturligtvis påverkad av allt detta. Men vad
som främst antagligen påverkade mej till en politisk förändring
mot socialismen, var vissa av mina kamrater under gymnasietiden. De hade
tidigare än jag börjat anamma den socialistiska livssynen. Med
dem hade jag långa, svåra och hätska diskussioner. När
jag sedan i och för sig hade blivit mottaglig, d.v.s. när de
hade visat mig på verkligheter som jag inte hade kunnat upptäcka
själv i den borgerliga miljö där jag befann mej, började
jag läsa böcker. T.ex. Jan Myrdal och andra. När jag sedan
studerade sociologi i Lund, fick jag en enormt vidgad världsbild.
Trots alla dina ambitioner är inte dina texter ändå
allt för svåra? Når Hoola Bandoola Band egentligen
fram till någon annan publik än studenter och andra intellektuella?
Jag vet inte, men jag måste skriva om det jag själv
känner till, om det jag förstår av min omgivning, min
verklighet. Jag försöker skriva om detta så sant som möjligt.
Men där finns två motstridiga krav: det skall vara konkret
och lättfattligt. Men verkligheten är inte lättfattlig!
Därför kan man inte alltid förklara enkelt och lättfattligt.
Jag försöker åskådliggöra problemen som jag
själv uppfattar dem; och jag försöker göra det så
enkelt som möjligt. Men samtidigt kan jag inte göra våld
på verkligheten, så som jag uppfattar den. Jag kan inte säga
vilka människor som i första hand kan tillgodogöra sig
mina texter. Trots allt är det kanske till största delen bara
studenter och intellektuella.
Uppriktigt sagt: gör du all musik och text till bandet diktatoriskt?
Eller vilket inflytande har de övriga grabbarna i Hoola Bandoola
Band?
Jag gör ju själv nästan all text och musik. Därför
har jag vissa, ganska bestämda uppfattningar om hur vissa låtar
skall låta. Men för det mesta spelar vi igenom dem ganska många
gånger för att så många som möjligt skall
komma med idéer om hur det skall låta i just den ena eller
andra låten. Antagligen spelar jag en dominerande roll vid arrangerandet
av musiken men inte en enväldig, diktatorisk roll. Jag försöker
att lämna så stort utrymme jag kan för de andras idéer,
innanför de ramar som jag själv anser acceptabla för att
låten ska få den karaktär och den framtoning som texten
och musiken kräver.
Er debut-LP, Garanterat individuell, var ju nominerad till
en Grammis i år men fick ingen. Blev ni besvikna?
Nej, därför att i den klass där vi var nominerade
(klassen för politisk pop enligt juryns inofficiella
tolkning intervjuarens anm.) fanns tre skivor: vår egen,
Fria Proteaterns och Kvinnoskivan. De tre går i och för sig
inte att jämföra. Jag är precis lika glad att någon
av de andra fick Grammisen det blev alltså Kvinnoskivan
eftersom jag anser att vi i stort sett kämpar för samma sak.
En svensk popmusik i dag kan ju kritisera kommersialiseringen, nöjesimperialismen
i branschen men samtidigt vara beroende av den för att bli
så framgångsrik att han kanske så småningom kan
ignorera den. Är detta ett aktuellt dilemma även för dej?
Ja. Naturligtvis är nöjesbranschen kommersialiserad.
Vi lever ju i ett kapitalistiskt samhälle. Och vi som har en annorlunda
uppfattning om hur samhället ska se ut, befinner oss alltså
i ett samhälle, vars värderingar vi inte kan acceptera. Men
samtidigt kan vi alltså inte leva utanför det existerande samhället.
För att uppnå det socialistiska samhället, måste
man använda det existerande samhällets egen struktur. Hoola
Bandoola Band använder den existerande musikstrukturen för att
försöka påverka människor mot en socialistisk uppfattning.
Det gör vi tillsammans med en väldig massa andra grupper av
musiker, skribenter och konstnärer. Vi kan naturligtvis inte ensamma
förändra kulturklimatet, men vi kan tillsammans med de andra
grupperna förändra samhället en liten bit i taget. Dessutom
är vi ju konkret ekonomiskt beroende av samhället, eftersom
vi är proffsmusiker. Ibland måste vi ta spelningar som vi inte
vill ha för att försörja oss men det är bättre
än att bandet inte kan fortsätta att existera men vi
använder utkomsten och den energin detta ger oss till att bekämpa
det nuvarande systemet. Det rättfärdigar att vi arbetat inom
det nuvarande systemet.
|
|
|
|
|
|
Hoola Bandoola Band är ju en professionell popgrupp. Kan ni leva
på er egen musik? Ger den tillräcklig brödföda?
Nej, inte helt. Vi är alla tvungna att ibland ta lite ströjobb,
därför att det här med spelningar går upp och ner.
Ibland har vi mycket spelningar. Då kan vi leva på det. Ibland
har vi färre spelningar. Då kan vi inte leva på det.
Vad händer om ni inte klarar av det i längden? Går
det då ut över er musikaliska kvalitet?
Vi kan handla på två sätt om vi märker att
vi inte får tillräckligt med jobb för att försörja
oss. Vi kan förändra musiken och göra oss mer kommersiella
för att på det sättet kunna fortsätta att spela.
Eller vi kan vägra att förändra vår musik eller våra
texter i så fall måste vi försörja oss på
annat sätt. Valet är helt klart: Vi kommer inte att göra
avkall på det musikaliska och textmässiga!
Den här månaden kommer er andra LP ut. Den heter Vem
kan man lita på? Efter att själv ha hört ljudbandet
vill jag nog påstå att den till och med är bättre
än er första LP: den uppvisar ökad musikalisk bredd, ett
ännu mognare samspel mellan text och musik, bättre instrumentala
prestationer. Är du själv nöjd?
Jag är mer nöjd med den här plattan än med
den förra. Även om det naturligtvis finns flera saker som jag
är missnöjd med. Jag har försökt att göra något
som jag inte gjort förut, att inte upprepa mej. Nu har bandet blivit
mycket bättre. Vi har försökt bredda det vokala, så
att fler har fått utrymme att sjunga. Vi har försökt göra
lite mer musik på den här LP:n än på den förra.
Är du nervös för hur denna andra LP kommer att tas emot
av kritikerna? Betyder deras omdöme något för hur den
kommer att sälja?
Jag tror att kritikernas omdöme har en viss betydelse. Kanske
inte för den stora publiken, men definitivt för den trängre
kretsen: för dem som gör radio- och TV-program, för dem
som vill intervjua en, etc. Det gör i sin tur att om kritikerna är
positiva, så kommer uppmärksamheten mot oss att öka. Det
är mycket viktigt för oss som professionella musiker att få
större uppmärksamhet. Då får vi flera spelningar.
Om kritikerna efter två skivor tycker att vi är bra, då
blir vi mer etablerade. Då har vi större chans att fortsätta
det vi håller på med och att kunna utvidga vår musikaliska
verksamhet.
Slutligen: kan man lita på människan-musikern-kompositören
Mikael Wiehe? Eller för att vara mer personlig: hur ofta måste
du själv dagtinga med ditt eget behov av vardaglig uppriktighet?
Som jag har sagt tidigare: man kan inte lita mer på mej än
vad man kan på de flesta andra! Jag försöker så
gott jag kan att inte kompromissa med de mål som bandet har satt
upp. Jag försöker att ständigt hålla i minnet den
målsättning, d.v.s. ett socialistiskt samhälle, som vi
arbetar för. Men eftersom vi lever i ett kapitalistiskt samhälle,
vars målsättningar inte överensstämmer med våra,
måste vi kompromissa
Men man kan inte vinna ett slag bara
genom att ständigt anfalla. Ibland måste man dra sej tillbaka,
ibland måste man söka sej nya anfallsvägar det
är alltså strategin. Det är precis lika viktigt som arbetet
med att förtydliga målen man strävar mot. Hederligheten
är det väsentliga erkänner man sina problem, sina
svårigheter, och försöker analysera dem, kan man göra
dem fruktbara. Då kan man visa upp hur det inte skulle behöva
vara och på det sättet nå fram till det socialistiska
samhället.Hoola Bandoola Band bildades våren 1971. Det verkliga
genombrottet (utanför hemmaplan Malmö-Lund) kom
vid popfesten på Gärdet våren 1971. Samtidigt spelade
man in debut-LP:n Garanterat individuell, som kom ut för
ett år sedan. LP:n Vem kan man lita på? spelades
in i början av hösten och beräknas utkomma omkring den
15 november.
Den musikaliska formen spänner över ett mycket brett register
några stilgränser vill Mikael Wiehe egentligen inte
kännas vid. Det bevisar debut-LP:n och i ännu högre grad
den kommande LP:n
|