- Varför skulle jag skriva en diktsamling som säljer 500 ex
när jag kan göra en skiva som säljer 50 000. Det vore slöseri
med tid.
Så säger Mikael Wiehe, låtskrivaren och Dylan-tolkaren
som fått sina texter analyserade i litteratur- och poesitidskrifter.
De har t.o.m. blivit ämne för en universitetsuppsats.
Om att nå ut och förankra text och musik handlar bl.a. den
här artikeln. Men mest handlar den om ett succéartat körprojekt
i Jämtland och Västernorrland.
Annandag påsk visade TV en konsert från Sundsvalls sporthall.
På scenen stod det 450 körsångare under ledning av Staffan
Lindroth, tillsammans med Mikael Wiehe & Co. ett samspelt rockband
bestående av Jan Eric Fjellström gitarr, Annie Bodelson synt,
Joakim Rooke trummor, Johan Valentin bas och il maestro själv Mikael
Wiehe, sång, sax och gitarr. Konserten var avslutningen på
en månads arbete för Wiehe med komp. Under februari uppträdde
de för Rikskonserter på ett tiotal orter i Jämtlands och
Västernorrlands län tillsammans med ett 30-tal körer
sammanlagt 700 körsångare. Över 15 000 personer såg
föreställningarna.
- Fantastiskt! Det var en otrolig känsla att stå där.
Det lät överallt. Det var bara att ta i, sa Birgitta Tjernström
från Nolaskolan i Örnsköldsvik, när TV-kamerorna
stängts av i Sundsvalls sporthall.
Hon hade liksom de andra körsångarna betalat resan själv
för att få vara med på avslutningen av ett halvårs
arbete. Tidigt i höstas reste Wiehe runt till de olika körerna
och presenterade sig själv och sin musik. Sedan har körmedlemmarna
övat och övat. I Februari kom Wiehe tillbaka tillsammans med
sin kompgrupp och repeterade med körerna ett par dagar före
konserterna på varje ort.
- Det här har gett mig möjlighet att komma till platser som
jag troligen inte skulle besökt annars, konstaterar Mikael Wiehe.
Vi i orkestern har träffat en himla massa människor som vi arbetat,
pratat och druckit kaffe med. Det har varit en fantastisk upplevelse.
Annars brukar vi ju mest komma till en ort, checka in på hotellet,
lira på kvällen och sedan dra vidare. Förhoppningsviss
innebär det här också en förankring av min musik
och mina texter, men det är i och för sig en sekundäreffekt.
Krokoms industrihus byggt för två år sedan som en hoppfull
och kanske naiv investering för framtiden, en norrlandskommuns politikerhopp:
om bara lokaler finns kommer företagare att etablera sig. Idag står
det tomt. Lufttrummorna blänker lika nya och oanvända som när
de monterades dit.
Ibland får kulturen husera i den tomma industrilokalen. Rader av
stolar står uppställda och väntar på publiken. Längs
ena kortändan finns det en tillfällig scen av stålrör,
plattor och presenningar. Arenan är en nästan perfekt inramning
till Mikael Wiehes Elden är lös, en svit texter
och musik som handlar om att där det nu är fattigt har det förut
varit rikt Sverige byggde sitt välstånd med Norrlands
skogar, gruvor och älvar. Idag är det en avfolkningsbygd. Men
det är också därifrån som kraven på förändring
kommer att resas.
- Vååår farmtiiid. Ni måste sjunga ut! Hur skulle
det se ut om David Bowie stod och hängde som ni? Det känns inåtvänt.
Vi tar om det. Sträck på er! Agera! Kläm i!
Magister Wiehe instruerar körmedlemmarna inför eftermiddagskonserten.
På scenen står 130 högstadieelever från Föllinge,
Änge och Krokom, förstärkta med Birkakören
musiklinjen på Birka folkhögskolan.
- Själva jobbet med körerna passar mig. Det är kul och
den pedagogiska sidan tilltalar mig. Sedan är det ju faktiskt så,
att de flesta har valt själva att vara med och sjunga. De är
motiverade, förutsättningarna är bra. Då blir det
kul.
Det märks att han gillar arbetet. Stämningen är avspänd,
körmedlemmarna lyssnar, tar in och provar igen. Ljudtekniker Björn
Engström finttrimmar ljudet som eker lätt i den stora lokalen.
Under de fyra träningstimmarna putsas alla detaljer och kittas samman
till en enhet. Det är fintputsning det handlar om. Under ett halvår
har eleverna tränat på musiktimmarna och fritiden.
Bryta traditionerna
- Många elever har blivit tända på körsång.
Flera som valde att inte vara med har ångrat sig efteråt.
Deras bild av körer äldre damer och kyrkomusik
har förändrats, tror Anders Brännström, kultursekreterare
i Krokoms kommun.
- Det har varit roligt att göra den här stora satsningen tillsammans.
Det är första gången som vi samarbetar mellan kommunerna
och kulturnämnderna.
- Projektet kommer att ge ringar på vattnet. Vi kommer att fortsätta
arbeta med Wiehes låtar. Fast jag tror inte att fler har lockats
att sjunga i kör, vilket ju var ett av grundmotiven. Några
har dragits med men det har varit tjejer. Killarna är svåra
att få med. För att intressera dem måste man bryta ner
körtraditionerna ännu mer, tror Lars Olof Östman, musiklärare
i Offerdal.
Körsammansättningarna har varit olika på spelorterna.
På vissa har varit en dominans av skolelever, på andra har
det varit uteslutande vuxenkörer och professionella sångare.
Att lyckas bryta ner traditionerna och locka fler att börja med körsång
är givetvis beroende av de enskilda musiklärarnas och körledarnas
inställning, ambitioner och arbetsinsatser. Något som initiativtagaren
till Wiehe-projektet, körkonsulent Staffan Lindroth, också
betonar.
- Det är svårt att få nya människor att börja
sjunga i kör. Det beror på strukturerna i skolmusiken, på
att det inte finns schemalagd körsång och körlärare
nog. Inte ens de kommunala musikskolorna har alltid körer som fungerar.
- Det är på basplanet som entusiasmen måste initieras.
Projekt typ Wiehe kan bidra att öka intresset, men framför allt
att frilägga strukturerna och ge lärdom för att angripa
och bryta ner traditionerna som hindrar, menar Staffan Lindroth.
Tradition och förnyelse
Efter ett liknande projekt för ett par år sedan, då kompositören
hette Mikis Theodorakis, ville Staffan Lindroth komma vidare och ta vara
på erfarenheterna. Ledstjärnan var att hitta ny körrepertoar
och en svensk motsvarighet till Theodorakis.
Varför blev det
just Mikael Wiehe?
- Han är en bra artist och hans material har aldrig tidigare framförts
av kör. Det är mycket som skiljer honom från Theodorakis,
vars texter är mer poetiska medan Wiehes är konkreta. Theodorakis
musik är mer djupsinnig än Wiehes, som är mer åt
schlager/pophållet. Men likheterna finns ändå där:
engagemanget och melodierna som bär hela körsatsen.
- Egentligen skulle det vara fan så mycket enklare att göra
ett körprojekt där alla ställer sig upp och sjunger Händels
Messias. Men då tillför man inget nytt. Vi ska odla den traditionella
körsången men samtidigt prova nya vägar för att nå
ny publik och nya deltagare. Vi får inte nöja oss med att tekniskt
och tonalt perfekt reproducera klassisk körmusik för en liten
klick förstå-sig-påare, menar Staffan Lindroth.
Och tillägger:
- Vi lever nu i en etermediakultur där trenderna sköljer över
folk och aldrig ifrågasätts. Då är kulturens roll
att ge sälta, få igång en dialog och diskussion, inte
vara slätstruken.
En spin-off-effekt av Wiehe-projektet är att det nu finns nio Wiehe-låtar
i körarrangemang, tillgängliga för landets alla körer.
Arrangemangen är gjorda av Karl Fredrik Jehrlander, körledare
i Östersund. Han har skrivit så att de ska kunnas använda
av relativt ovana körsångare.
- Det är ett nytt material som kan nå många olika kategorier
av körsångare, dåliga eller bra, som kan sjunga tillsammans.
Liksom projektet kan Karl Fredriks pedagogiska arrangemang bidra till
att öka kontakten mellan olika körtraditioner, t.ex. skolkör
möter kammarkör, kommenterar Staffan Lindroth.
Vad tycker då Mikael att det är för skillnad att jobba
med högstadieelever och vuxenkörer?
- Skoleleverna är mer skeptiska. Sedan är de ju inte så
duktiga som professionella sångare, men det spelar ingen roll. Det
som är viktigast är kontakten mellan scen och salong. Det handlar
inte om skönsång eller bra dekor, det handlar om kommunikation.
Den kan man fixa på olika sätt, genom att vara väldigt
duktigt eller med en jävla utlevelse. Allra bäst blir det när
det kombineras. Oftast brukar det bli mer kommunikation med skolelever
än med en vanlig kör. Det känns inte lika stelt. Fast det
är avhängigt hur mycket de vill satsa.
Artisten Mikael Wiehe
Mikael Wiehe var en av förgrundsfigurerna inom 70-talets musikrörelse,
då som medlem i gruppen Hoola Bandoola Band som spelade politiska
kampsånger som blev oerhört populära. Musikrörelsen
finns inte längre som kollektiv rörelse. Rockscenen ser helt
annorlunda ut idag. Många gamla aktivister tycker att musiklivet
har blivit avpolitiserat och genomkommersialiserat. Det kan förefalla
som en ödets nyck att när TV2 sände Sundvalls-konserten,
visade grannkanalen parallellt ett program med ABBA-musik. ABBA var för
musikrörelsen en symbol för kommersialismen. När Annifrid
Lyngstad för något år sedan ville ha med Wiehes låt
Flickan och kråkan på en solo-LP sa han blankt
nej. Mikael Wiehe har fortsatt att vara konsekvent.
Hur ser han själv på sin egen utveckling sedan Hoola Bandoola?
- Jag tillåter mig mer nu att syssla med det personliga, vilket
inte innebär at jag på någon vis har förändrat
mig eller tagit avstånd vad det gäller det politiska. Men jag
försöker syssla med bägge delarna. Man kan se det här
körprojektet som den ena polen i min verksamhet: det mest folkförankrade
man kan göra, förhållandevis politiskt och kulturpolitiskt
värdefullt. Den andra polen är att göra syntmusik för
rockband som spelar på klubbar i Stockholm. Det vill jag också
göra. Då handlar det mer om en konstnärlig och musikalisk
utveckling. Självklart ger ju också körerna en musikalisk
kick, eftersom jag aldrig jobbat med det förut.
- Mitt emellan ligger det jag gör tillsammans med Björn Afzelius.
Vi åker runt och gör ett politiskt arbete som är viktigt.
Vi gör varannan konsert gratis och spelar kanske in 50- 60 000 per
konsert. Pengarna går företrädesvis till olika organisationer
i Latinamerika. Vår föreställning är snarare stand-up-comedian-snack
med musik än bra musik. En politisk tvåmannashow med musik.
Politiskt oerhört viktig, musikaliskt rätt ointressant.
Är det inga som kommer fram och undrar varför han idag står
och sjunger om folken, enigheten och kampen?
- Den som skulle uttrycka sig i sådana termer tycker nog att det
är ganska kul att höra. De andra skulle nog säga: va fan
är det för skit. De skulle nog inte på ett politiskt sätt
ifrågasätta innehållet.
I Kramfors var det en studierektor som lovade att aldrig mer köpa
en föreställning från Rikskonserter, eftersom det var
politisk propaganda. I Åre var det några körer som hoppade
av för textraden:
långt från direktörernas
kontorsrum skapas vår framtid
Så någonstans
finns det väl en gräns
Känner han sig besviken över vad som blev av Musikrörelsen?
- Jag vet inte riktigt hur man ska använda ordet besvikelse. Det
innebär att man tror att något skulle kunna vara annorlunda
än vad det är. Det tror jag inte. Jag tycker snarare att det
är synd, eller jag kan beklaga utvecklingen, men jag känner
ingen besvikelse. Jag känner ett ganska stor främlingskap inför
det som är dagens rocksväng. Rockmusiken har ju alltid ifrågasatt
det bestående. Så var det också med Musikrörelsen.
Jag förknippar rockmusik med uppstudsighet, inte alltid revolutionär.
Men mycket av dagens rockmusik har ju inget med uppstudsighet att göra
det handlar bara om att följa med det senaste modet från
New York. Det finns en väldig rädsla och undfallenhet inför
trender, som jag tycker är föraktfull och ointressant. Den här
trendnissebagen tycker jag bara är patetisk och lite löjlig.
Särskilt när det är 22-årigar, som borde vara dom
som vågade sig på att ifrågasätta. Alltför
ofta verkar det handla om att leva upp till sin ungdoms hjältar.
Jag tror att man måste använda sina ideal till att uttrycka
något eget. Musiken vi gjorde med Hoola Bandoola var kanske inte
så jävla originell, men texterna var något nytt, då!
Jag tycker det vi gör med vårt band nu är ganska eget.
Hur vill Mikael Wiehe gå vidare?
- Det vet jag faktiskt inte. Jag har inga direkta idéer. Jag har
kommit dit jag ville komma för tre år sedan. Jag har liksom
vädrat ut garderoben, tvingat mig själv att göra sådan
musik jag inte kunde göra för fyra år sedan. Jag känner
mig nöjd och har inga planer på snabba förändringar
nu. Nu vill jag jobba utifrån den musikaliska plattform jag skaffat
mig.
Har han inte blivit tänd på körsång?
- Just nu känner jag mig mätt. Mitt naturliga uttrycksmedel
är ju ett band. Det är det som är mitt instrument. Men
jag kan tänka mig att längre fram göra om det här
körprojektet i andra delar av landet.
För den som vill höra hur ett tvärsnitt av Mikael Wiehes
låtar tar sig ut i körversion finns en dubbel-LP från
Sundsvallkonserten MIKAEL WIEHE I SVERIGE (Amalthea AM43/dubbelt
lågpris)
|