|  
 När Mikael Wiehe blev tillfrågad om att bidra med sina 
        sånger till Östgötateaterns uppsättning av Strindbergs 
        Oväder tyckte han först att idén lät 
        märklig.
  Men när jag läste manus kände jag att det fanns 
        en samstämmighet mellan texterna och att ja, jo, det kan nog fungera, 
        säger han.
 
 Östgötateatern har spelat Oväder sedan den 
        19 februari, men först i förra veckan fick Mikael Wiehe möjlighet 
        att se föreställningen i Linköping. Och han blev glatt 
        överraskad.
  Jag tycker det funkade väldigt bra. Jag tycker att Strindbergs 
        förbittrade svartsynta förhållande till kvinnor mår 
        bra av lite musik och jag bidrar gärna med min. Ett plus ett blev 
        här åtminstone två och ett halvt.
 Det var regissören Claes Lundberg som först såg möjligheten 
        att med Wiehes hjälp förvandla kammarspelet Oväder 
        till ett slags musikal.
  Jag blev förvånad när han kontaktade mig, men nu 
        efteråt tycker jag att det var en skitbra idé. Det är 
        alltid speciellt att höra sina egna sånger i helt nya sammanhang. 
        Ibland blir jag varm och alldeles tagen medan andra tolkningar lämnar 
        mig mer oberörd. Jag tycker att urvalet sånger stämde 
        bra överens med innehållet i pjäsen, det kanske fanns 
        några sångrader om folk och kamp som inte riktigt 
        svarade mot pjäsens innehåll. Men sången Skall 
        nya röster sjunga kom in helt perfekt och konditorn (Christian 
        Zell) gjorde den verkligt bra.
  Allra bäst tyckte jag nog om Nina Norblads version av Just 
        i detta mörker, hon sjöng den med väldig övertygelse. 
        Den hade också fått ett härligt arrangemang av Thomas 
        Lindahl.
 Det finns inga nyskrivna sånger med i föreställningen, 
        men Wiehe avvisar inte möjligheten att han bidrar med något 
        nytt om den sätts upp igen.
  Erfarenheten säger mig att det nästan alltid går 
        att få ihop något som fungerar om man förstår i 
        vilket sammanhang sången skall in. Just nu håller jag på 
        och översätter Dylantexter till en ny platta med Totta Näslund. 
        Häromdagen ringde producenten och beställde en svensk text på 
        Dylans When I paint my masterpeice.
 Då stegrade sig Wiehe. Han tyckte att sången låg honom 
        för nära, inte minst för att han värmer upp med den 
        inför varenda konsert.
  Men så översatte jag rad för rad och snart såg 
        jag möjligheterna. När mitt mästerverk är klart 
        kommer den att heta. Man lär sig hantverket med åren, det mesta 
        går att lösa.
 Mikael Wiehe har vid många tillfällen skrivit direkt för 
        teater- och musikalscenen. Hans Hoola Bandoola Band samarbetade redan 
        i mitten på 70-talet med den fria teatergruppen Tidningsteatern 
        i Sture Starring Story. Han har bland mycket annat gjort musik 
        till Selma Lagerlöfs Kejsaren av Portugallien och till 
        Dåliga mänskor, som bygger på en roman av 
        Mary Andersson.
  Ja, jag tycker om att skriva för scenen. Samtidigt har jag 
        svårt för att komponera för riktigt stora ensembler. Musikalmusik 
        är en genre för sig och jag skriver hellre för en liten 
        tajt kvintett.
 Det här är första gången hans musik kopplas samman 
        med August Strindbergs texter. Mikael Wiehe kan beundra Strindbergs glöd 
        och gillar en del av vad han skrev, men långt ifrån allt.
  Katekes för underklassen tycker jag fortfarande 
        är giltig, men annars har jag mest läst vad andra har skrivit 
        om honom, som till exempel Jan Myrdal. Olof Lagercrantz Strindbergbiografi 
        har betytt mycket för mig. Där driver han ju tesen att Strindberg 
        aldrig var galen utan att hans penna rörde sig i samma lugna takt 
        över sidorna oavsett vad fan som hände utanför.
  Det har jag haft stor glädje av när livet har stormat 
        och tillvaron har varit svår att brottas med. Då har jag gått 
        ned och satt mig och skrivit med samma jämna stil över papperna 
        och det har gett min själ ro och lisa, säger han med ett litet 
        leende.
 Oväder är en av fyra pjäser Strindberg skrev 
        1907. Den berättar om mycket bitter, ensam man, som har berövats 
        kontakten med sin före detta fru och sin dotter. Ett modernt stycke 
        för sin tid, Strindberg ville riva väggarna och se in 
        i hemmen och undersöka trossbottnarne.
 Men har pjäsen någon relevans i dag? Både ja och nej 
        anser Mikael Wiehe.
  Den behandlar en problematik som jag kan förstå var 
        aktuell för 100 år sen, men det är den ju dessbättre 
        inte längre. Det är ju inte så att mannen i dag är 
        totalt rättslös och hjälplös och att en styvpappa 
        kan göra som han vill. Själv är jag skild och omgift och 
        jag har inte varit i närheten av något som har med den här 
        pjäsen att göra.
  Samtidigt kan det nog finnas både män och kvinnor som 
        knyter sig i kramp, som huvudpersonen gör här, och som då 
        hamnar i förbittring. Vad står ovädret för? Jo, det 
        är när det finns en möjlighet att upprätta en vanlig 
        kontakt mellan mannen, hans före detta fru och barnet. Men när 
        de flyttar så har ovädret dragit förbi och den bittre 
        mannen kan återgå till sin eremittillvaro.
 Uttalandet får mig att minnas att Wiehe i en intervju jag gjorde 
        med honom i början på 90-talet kallade sig själv för 
        nederlagets besjungare: båtar sjönk, lindansare 
        trillade ned och trollkarlar misslyckades i hans sånger.
  Ja, men det var då. Jag är en gladare och mer optimistisk 
        person i dag. Bland annat för att vi i dag ser ett starkt engagemang 
        och vilja till förändring hos många unga radikala människor.
 - För egen del är det viktigt och roligt att få samarbeta 
        med unga politiska artister som Timbuktu och Advance Patrol. Jag ser också 
        mycket fram emot att turnera med Lasse Winnerbäck i sommar. Mina 
        egna barn är mellan 15 och 25 år och de påverkar mig 
        mycket. Jag tillbringar mycket tid tillsammans med unga människor 
        och det får mig ärligt att känna att framtiden förblir 
        spännande.
 
 
 |