Om ett enda band och en enda låt skulle få representera ett
helt decennium så är bandet Hoola Bandoola Band, låten
Vem kan man lita på? och årtiondet förstås
70-talet. Hoola Bandoola hann endast ge ut fyra album under sin fem år
korta karriär. Ändå går det knappast att överskatta
denna orkesters betydelse, musiken lever vidare i generation efter generation
och vissa textrader är så flitigt citerade att de lever ett
eget liv bortom upphovsmännens kontroll.
Om Hoola Bandoola för många i dag utgör inkarnationen
av det som kallas 70-talets progressiva musikrörelse, så var
det knappast fallet på den tid då det begav sig. Hoola Bandoola
var inte typiska, de var atypiska i sin musikaliska perfektion och organisation.
De var helt enkelt Sveriges bästa poporkester ett tag, så bra
att till och med en högerytter som Stikkan Anderson ville ha dem
i sitt stall. Stikkan kunde till och med bortse från deras politik
för att han gillade deras musik så mycket. Hoola Bandoola Band
var en sällsynt vacker och formfulländad blomma i 70-talets
taggiga och vildvuxna musikflora. En undantagsorkester med inte bara en
kvalitet, utan en hel rad exceptionella egenskaper. Först och främst
hade de en kompositör och textförfattare, Mikael Wiehe, som
skulle bli en av landets giganter i den kontemporära genren. Wiehes
storhet stannar inte vid hans extraordinära begåvning som singer-songwriter,
han är dessutom multiinstrumentalist och en skicklig arrangör.
Hoola Bandoola förfogade över två sångare, två
frontfigurer. Björn Afzelius stod länge i skuggan av bandets
kapellmästare men var faktiskt före Wiehe med att spela in en
soloplatta. Naturligtvis som en effekt av att Mikael Wiehe hade Hoola
Bandoola som avnämare för sina sånger. Wiehe var ensam
upphovsman till gruppens material (Mikaels bror Thomas Wiehe skrev förvisso
Dansmelodi på andra albumet Vem kan man lita på?)
fram till Hoolas sista studioalbum, Fri information, där även
Björn Afzelius bidrog med text och musik.
Gruppens övriga fyra medlemmar var mer än kompetenta sidemen.
Gitarristen Peter Clemmedson, basisten Arne Franck, klaviaturspelaren
med mera Povel Randén och trummisen Per-Ove "Muffe" Kellgren
har förvisso inte hörts av på samma sätt efter Hoolas
upplösning, som Wiehe och Afzelius, men utan deras lyhörda och
inte minst disciplinerade spel hade Hoola Bandoola varit blott ytterligare
ett av alla de vilja-men-inte-kunna-band, som 70-talets musikrörelse
inte direkt led underskott på.
Medlemmarna i Hoola Bandoola Band var inte bara skickliga musiker som
klarade att hantera de intrikata arrangemang och spännande orkestreringar
Mikael Wiehe hittade på, de var dessutom utomordentliga sångare;
lyssna och njut av stämsången och lägg även märke
till de fräcka arrangemangsstölderna från Crosby, Stills
& Nash.
Mikael Wiehe hade i denna orkester ett ypperligt vehikel för sin
talangfulla kompositörskonst, som verkligen blommade från start.
När jag lyssnar igenom dessa inspelningar är jag snudd på
böjd att hålla med Wiehe när han själv recenserar
sin kompositörsgärning : Jag har inte skrivit den bästa
sången och jag har inte skrivit flest sånger, men jag har
banne mig skrivit flest bra sånger i det här landet.
Keops pyramid blir bara bättre och bättre med åren
och det är högst begripligt att det är en av Thåströms
absoluta Wiehe-favoriter. Sångens poetiska och elastiska text går
att applicera på valfri historisk epok. I dag handlar den om EU-pamparna
i Bryssel, om direktörernas fallskärmar, eller vad de för
stunden väljer att kalla sina privilegier för att de inte ska
sticka löntagarna för starkt i ögonen. För den som
så vill kan sången handla om en socialdemokratisk minister
som låter skattebetalarna betala sin kräftskiva eller en ÖB
som bjuder sin fru på semesterresa ur samma kollektiva kassa. Keops
pyramid innehåller några av de vackraste rader som skrivits
om revolutionen: Så det verkar som om det/i varje tid och
i alla/sorters folk,/finns några som vill skapa pyramider,/där
dom själva sitter överst/och har makten/i sin hand,/medan dom
som lever nedanför dom lyder./Men om dom där uppe i det blå/inte
längre vill förstå/utan föraktar alla dom som ger
dom mat,/ska pyramiderna till sist bli deras grav.
Rent musikaliskt skrider sången fram på ett majestätiskt
vis, Peter Clemmedsons gitarrer lider och ylar men fortsätter att
gå framåt raka i ryggen. När sticket kommer står
sången stilla i några sekunder, luften vibrerar, tiden hämtar
andan, Arne Francks luftiga basljud svävar högt över marken
medan Peter Clemmedsons elgitarrer krälar i stoftet. Det är
stor tonkonst och ett förebådande av åt vilket håll
Mikael Wiehe småningom skulle gå.
Wiehe visade redan på debutalbumets Fred att han behärskar
konsten att bygga sånger som fjärmar sig popidiomet och istället
närmar sig de klassiska symfonierna och körverken. Visst är
Fred gjord i skuggan av Beatles Hey Jude, men
det gör inte sången sämre. Det framstår fortfarande
genialt att till dessa överjordiskt vackra klanger ställa svåra
och kontroversiella frågor som Är det verkligen är
fred vi vill ha?
Är det värsta av allt krig?. De
flesta tror att det är Imperiet som har gjort Fred och
det är synd, för Hoola Bandoola Bands dryga tretton minuter
långa originalversion är ett mer lågmält, men lika
stort mästerverk, som Thåström & Co:s bombastiska
smällkaramell.
Hoola Bandoola Band var de långsamma styckenas ambassadörer,
det var i ballader och sånger i mellantempo som sångerna exekverades
med maximal precision och elegans. Jakten på Dalai lama,
Ingenting förändras av sig själv och När
man jämför från det ojämna och experimentella
albumet På väg är tre typexempel på hur väl
det fungerar, när farten är den rätta för detta combo.
Jakten på Dalia lama är en av många pärlor
i Wiehes sångbok, det är en av dessa sånger som jag aldrig
vill ska ta slut. En kuriositet är att just denna sång är
den enda Mikael Wiehe sjunger på Hoolas tredje album. Här var
bandet inne i en stark demokratiseringsprocess och solistmikrofonen fick
vandra laget runt. För övrigt är detta album hårt
ansatt av allehanda folkmusikaliska sneglingar och Södra Bergens
Balalajkor bidrar förtjänstfullt på flera ställen.
Hoola Bandoola valde att upplösa bandet efter 1975 års Fri
information. Ett album, som i likhet med På väg, spretar. När
det är bra är det dock mycket bra; Victor Jara,
Huddinge, Huddinge och Afzelius Juanita är
klassiker.
Victor Jara, om den store chilenske sångaren som dödades
i samband med kuppen i Chile för trettio år sedan, är
en av mycket få sånger där Mikael Wiehe berättar
om en konkret situation som ägt sin motsvarighet i det verkliga livet.
De så kallade kampsångerna med plakattexter var förhållandevis
få i hela musikrörelsen och bland Hoola Bandoolas sånger
existerar de inte alls. Stoppa matchen är det enda beställningsverk
som Hoola Bandoola gjorde, en kampsingel som gavs ut inför Sveriges
Davis Cup match i tennis mot just Chile.
Juanita är en effektiv, folklig och mycket omedelbar
sång som skiljer sig markant från Wiehes kompositioner. Björn
Afzelius musik rör sig ogenerat mellan rock´n´roll, country
och dansbandsgung, en slags återanvändning, eller kanske snarare
återerövring, av besudlade och baktalade musikgenrers. Afzelius
bedrev ett eget fälttåg, mest efter Hoolas upplösning,
han förstod långt bättre än sina kritiker att hans
egensinniga och radikala texter krävde sin motsats i musiken. Precis
som mästerkocken rekommenderar en nypa socker i grytan för att
framkalla den perfekta smaken, begåvar Affe sina salta
textrader med melodier som bryter smaken och balanserar sältan.
Teaterregissören Thorsten Flinck avslutade hösten 2003 sin föreställning
av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas med en Björn Afzelius-sång.
På papperet låter det riskfyllt, på scenen var det kongenialt.
Människor dör, sångerna lever.
Hoola Bandoola Bands texter, deras roll som samhällsskildrare och
fanbärare för den progressiva musikrörelsen har diskuterats
och analyserats till leda. Nu är det hög tid att vi ägnar
oss åt musiken. Kan vi köra? frågar Mikael
Wiehe ljudteknikern Anders Larsson en augustidag 1972 i MNW:s studio i
Vaxholm. Herkules heter stycket som ska spelas in och ljudtekniker
Larsson svarar : Bandet går.
Håkan Lahger, musik- och
kulturjournalist |
|