| Om ett enda band och en enda låt skulle få representera ett 
        helt decennium så är bandet Hoola Bandoola Band, låten 
        Vem kan man lita på? och årtiondet förstås 
        70-talet. Hoola Bandoola hann endast ge ut fyra album under sin fem år 
        korta karriär. Ändå går det knappast att överskatta 
        denna orkesters betydelse, musiken lever vidare i generation efter generation 
        och vissa textrader är så flitigt citerade att de lever ett 
        eget liv bortom upphovsmännens kontroll.Om Hoola Bandoola för många i dag utgör inkarnationen 
        av det som kallas 70-talets progressiva musikrörelse, så var 
        det knappast fallet på den tid då det begav sig. Hoola Bandoola 
        var inte typiska, de var atypiska i sin musikaliska perfektion och organisation. 
        De var helt enkelt Sveriges bästa poporkester ett tag, så bra 
        att till och med en högerytter som Stikkan Anderson ville ha dem 
        i sitt stall. Stikkan kunde till och med bortse från deras politik 
        för att han gillade deras musik så mycket. Hoola Bandoola Band 
        var en sällsynt vacker och formfulländad blomma i 70-talets 
        taggiga och vildvuxna musikflora. En undantagsorkester med inte bara en 
        kvalitet, utan en hel rad exceptionella egenskaper. Först och främst 
        hade de en kompositör och textförfattare, Mikael Wiehe, som 
        skulle bli en av landets giganter i den kontemporära genren. Wiehes 
        storhet stannar inte vid hans extraordinära begåvning som singer-songwriter, 
        han är dessutom multiinstrumentalist och en skicklig arrangör.
 Hoola Bandoola förfogade över två sångare, två 
        frontfigurer. Björn Afzelius stod länge i skuggan av bandets 
        kapellmästare men var faktiskt före Wiehe med att spela in en 
        soloplatta. Naturligtvis som en effekt av att Mikael Wiehe hade Hoola 
        Bandoola som avnämare för sina sånger. Wiehe var ensam 
        upphovsman till gruppens material (Mikaels bror Thomas Wiehe skrev förvisso 
        Dansmelodi på andra albumet Vem kan man lita på?) 
        fram till Hoolas sista studioalbum, Fri information, där även 
        Björn Afzelius bidrog med text och musik.
 Gruppens övriga fyra medlemmar var mer än kompetenta sidemen. 
        Gitarristen Peter Clemmedson, basisten Arne Franck, klaviaturspelaren 
        med mera Povel Randén och trummisen Per-Ove "Muffe" Kellgren 
        har förvisso inte hörts av på samma sätt efter Hoolas 
        upplösning, som Wiehe och Afzelius, men utan deras lyhörda och 
        inte minst disciplinerade spel hade Hoola Bandoola varit blott ytterligare 
        ett av alla de vilja-men-inte-kunna-band, som 70-talets musikrörelse 
        inte direkt led underskott på.
 Medlemmarna i Hoola Bandoola Band var inte bara skickliga musiker som 
        klarade att hantera de intrikata arrangemang och spännande orkestreringar 
        Mikael Wiehe hittade på, de var dessutom utomordentliga sångare; 
        lyssna och njut av stämsången och lägg även märke 
        till de fräcka arrangemangsstölderna från Crosby, Stills 
        & Nash.
 Mikael Wiehe hade i denna orkester ett ypperligt vehikel för sin 
        talangfulla kompositörskonst, som verkligen blommade från start. 
        När jag lyssnar igenom dessa inspelningar är jag snudd på 
        böjd att hålla med Wiehe när han själv recenserar 
        sin kompositörsgärning : Jag har inte skrivit den bästa 
        sången och jag har inte skrivit flest sånger, men jag har 
        banne mig skrivit flest bra sånger i det här landet.
 Keops pyramid blir bara bättre och bättre med åren 
        och det är högst begripligt att det är en av Thåströms 
        absoluta Wiehe-favoriter. Sångens poetiska och elastiska text går 
        att applicera på valfri historisk epok. I dag handlar den om EU-pamparna 
        i Bryssel, om direktörernas fallskärmar, eller vad de för 
        stunden väljer att kalla sina privilegier för att de inte ska 
        sticka löntagarna för starkt i ögonen. För den som 
        så vill kan sången handla om en socialdemokratisk minister 
        som låter skattebetalarna betala sin kräftskiva eller en ÖB 
        som bjuder sin fru på semesterresa ur samma kollektiva kassa. Keops 
        pyramid innehåller några av de vackraste rader som skrivits 
        om revolutionen: Så det verkar som om det/i varje tid och 
        i alla/sorters folk,/finns några som vill skapa pyramider,/där 
        dom själva sitter överst/och har makten/i sin hand,/medan dom 
        som lever nedanför dom lyder./Men om dom där uppe i det blå/inte 
        längre vill förstå/utan föraktar alla dom som ger 
        dom mat,/ska pyramiderna till sist bli deras grav.
 Rent musikaliskt skrider sången fram på ett majestätiskt 
        vis, Peter Clemmedsons gitarrer lider och ylar men fortsätter att 
        gå framåt raka i ryggen. När sticket kommer står 
        sången stilla i några sekunder, luften vibrerar, tiden hämtar 
        andan, Arne Francks luftiga basljud svävar högt över marken 
        medan Peter Clemmedsons elgitarrer krälar i stoftet. Det är 
        stor tonkonst och ett förebådande av åt vilket håll 
        Mikael Wiehe småningom skulle gå.
 Wiehe visade redan på debutalbumets Fred att han behärskar 
        konsten att bygga sånger som fjärmar sig popidiomet och istället 
        närmar sig de klassiska symfonierna och körverken. Visst är 
        Fred gjord i skuggan av Beatles Hey Jude, men 
        det gör inte sången sämre. Det framstår fortfarande 
        genialt att till dessa överjordiskt vackra klanger ställa svåra 
        och kontroversiella frågor som Är det verkligen är 
        fred vi vill ha?
 Är det värsta av allt krig?. De 
        flesta tror att det är Imperiet som har gjort Fred och 
        det är synd, för Hoola Bandoola Bands dryga tretton minuter 
        långa originalversion är ett mer lågmält, men lika 
        stort mästerverk, som Thåström & Co:s bombastiska 
        smällkaramell.
 Hoola Bandoola Band var de långsamma styckenas ambassadörer, 
        det var i ballader och sånger i mellantempo som sångerna exekverades 
        med maximal precision och elegans. Jakten på Dalai lama, 
        Ingenting förändras av sig själv och När 
        man jämför från det ojämna och experimentella 
        albumet På väg är tre typexempel på hur väl 
        det fungerar, när farten är den rätta för detta combo. 
        Jakten på Dalia lama är en av många pärlor 
        i Wiehes sångbok, det är en av dessa sånger som jag aldrig 
        vill ska ta slut. En kuriositet är att just denna sång är 
        den enda Mikael Wiehe sjunger på Hoolas tredje album. Här var 
        bandet inne i en stark demokratiseringsprocess och solistmikrofonen fick 
        vandra laget runt. För övrigt är detta album hårt 
        ansatt av allehanda folkmusikaliska sneglingar och Södra Bergens 
        Balalajkor bidrar förtjänstfullt på flera ställen.
 Hoola Bandoola valde att upplösa bandet efter 1975 års Fri 
        information. Ett album, som i likhet med På väg, spretar. När 
        det är bra är det dock mycket bra; Victor Jara, 
        Huddinge, Huddinge och Afzelius Juanita är 
        klassiker.
 Victor Jara, om den store chilenske sångaren som dödades 
        i samband med kuppen i Chile för trettio år sedan, är 
        en av mycket få sånger där Mikael Wiehe berättar 
        om en konkret situation som ägt sin motsvarighet i det verkliga livet. 
        De så kallade kampsångerna med plakattexter var förhållandevis 
        få i hela musikrörelsen och bland Hoola Bandoolas sånger 
        existerar de inte alls. Stoppa matchen är det enda beställningsverk 
        som Hoola Bandoola gjorde, en kampsingel som gavs ut inför Sveriges 
        Davis Cup match i tennis mot just Chile.
 Juanita är en effektiv, folklig och mycket omedelbar 
        sång som skiljer sig markant från Wiehes kompositioner. Björn 
        Afzelius musik rör sig ogenerat mellan rock´n´roll, country 
        och dansbandsgung, en slags återanvändning, eller kanske snarare 
        återerövring, av besudlade och baktalade musikgenrers. Afzelius 
        bedrev ett eget fälttåg, mest efter Hoolas upplösning, 
        han förstod långt bättre än sina kritiker att hans 
        egensinniga och radikala texter krävde sin motsats i musiken. Precis 
        som mästerkocken rekommenderar en nypa socker i grytan för att 
        framkalla den perfekta smaken, begåvar Affe sina salta 
        textrader med melodier som bryter smaken och balanserar sältan.
 Teaterregissören Thorsten Flinck avslutade hösten 2003 sin föreställning 
        av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas med en Björn Afzelius-sång. 
        På papperet låter det riskfyllt, på scenen var det kongenialt. 
        Människor dör, sångerna lever.
 Hoola Bandoola Bands texter, deras roll som samhällsskildrare och 
        fanbärare för den progressiva musikrörelsen har diskuterats 
        och analyserats till leda. Nu är det hög tid att vi ägnar 
        oss åt musiken. Kan vi köra? frågar Mikael 
        Wiehe ljudteknikern Anders Larsson en augustidag 1972 i MNW:s studio i 
        Vaxholm. Herkules heter stycket som ska spelas in och ljudtekniker 
        Larsson svarar : Bandet går.
 
         
          | Håkan Lahger, musik- och 
            kulturjournalist |  
 
 |