OM ETT ENDA BAND
och en enda låt skulle få representera ett helt decennium
så är bandet Hoola Bandoola Band, låten "Vem
kan man lita på?" och årtiondet förstås
70-talet. Hoola Bandoola hann endast ge ut fyra album under sin fem
år korta karriär. Ändå går det knappast
att överskatta denna orkesters betydelse, musiken lever vidare
i generation efter generation och vissa textrader är så
flitigt citerade att de lever ett eget liv bortom upphovsmännens
kontroll.
Om Hoola Bandoola för många i dag utgör inkarnationen
av det som kallas 70-talets progressiva musikrörelse, så
var det knappast fallet på den tid då det begav sig. Hoola
Bandoola var inte typiska, de var atypiska i sin musikaliska perfektion
och organisation. De var helt enkelt Sveriges bästa poporkester
ett tag, så bra att till och med en högerytter som Stikkan
Anderson ville ha dem i sitt stall. Stikkan kunde till och med bortse
från deras politik för att han gillade deras musik så
mycket. Hoola Bandoola Band var en sällsynt vacker och formfulländad
blomma i 70-talets taggiga och vildvuxna musikflora. En undantagsorkester
med inte bara en kvalitet, utan en hel rad exceptionella egenskaper.
Först och främst hade de en kompositör och textförfattare,
Mikael Wiehe, som skulle bli en av landets giganter i den kontemporära
genren. Wiehes storhet stannar inte vid hans extraordinära begåvning
som singer-songwriter, han är dessutom multiinstrumentalist och
en skicklig arrangör.
Hoola Bandoola förfogade över två sångare, två
frontfigurer. Björn Afzelius stod länge i skuggan av bandets
kapellmästare men var faktiskt före Wiehe med att spela
in en soloplatta. Naturligtvis som en effekt av att Mikael Wiehe hade
Hoola Bandoola som avnämare för sina sånger. Wiehe
var ensam upphovsman till gruppens material (Mikaels bror Thomas Wiehe
skrev förvisso "Dansmelodi" på andra albumet
Vem kan man lita på?) fram till Hoolas sista studioalbum, Fri
information, där även Björn Afzelius bidrog med text
och musik.
Gruppens övriga fyra medlemmar var mer än kompetenta "sidemen".
Gitarristen Peter Clemmedson, basisten Arne Franck, klaviaturspelaren
med mera Povel Randén och trummisen Per-Ove Kellgren har förvisso
inte hörts av på samma sätt efter Hoolas upplösning,
som Wiehe och Afzelius, men utan deras lyhörda och inte minst
disciplinerade spel hade Hoola Bandoola varit blott ytterligare ett
av alla de "vilja-men-inte- kunna"-band, som 70-talets musikrörelse
inte direkt led underskott på.
Medlemmarna i Hoola Bandoola Band var inte bara skickliga musiker
som klarade att hantera de intrikata arrangemang och spännande
orkestreringar Mikael Wiehe hittade på, de var dessutom utomordentliga
sångare; lyssna och njut av stämsången och lägg
även märke till de fräcka arrangemangsstölderna
från Crosby, Stills & Nash.
Mikael Wiehe hade i denna orkester ett ypperligt vehikel för
sin talangfulla kompositörskonst, som verkligen blommade från
start. När jag lyssnar igenom dessa inspelningar är jag
snudd på böjd att hålla med Wiehe när han själv
recenserar sin kompositörsgärning : "Jag har inte skrivit
den bästa sången och jag har inte skrivit flest sånger,
men jag har banne mig skrivit flest bra sånger i det här
landet."
"Keops pyramid" blir bara bättre och bättre med
åren och det är högst begripligt att det är en
av Thåströms absoluta Wiehe-favoriter. Sångens poetiska
och elastiska text går att applicera på valfri historisk
epok. I dag handlar den om EU-pamparna i Bryssel, om direktörernas
fallskärmar, eller vad de för stunden väljer att kalla
sina privilegier för att de inte ska sticka löntagarna för
starkt i ögonen. För den som så vill kan sången
handla om en socialdemokratisk minister som låter skattebetalarna
betala sin kräftskiva eller en ÖB som bjuder sin fru på
semesterresa ur samma kollektiva kassa. "Keops pyramid"
innehåller några av de vackraste rader som skrivits om
revolutionen: "Så det verkar som om det i varje tid och
i alla sorters folk, finns några som vill skapa pyramider, där
dom själva sitter överst och har makten i sin hand, medan
dom som lever nedanför dom lyder. Men om dom där uppe i
det blå inte längre vill förstå utan föraktar
alla dom som ger dom mat, ska pyramiderna till sist bli deras grav."
Rent musikaliskt skrider sången fram på ett majestätiskt
vis, Peter Clemmedsons gitarrer lider och ylar men fortsätter
att gå framåt raka i ryggen. När sticket kommer står
sången stilla i några sekunder, luften vibrerar, tiden
hämtar andan, Arne Francks luftiga basljud svävar högt
över marken medan Peter Clemmedsons elgitarrer krälar i
stoftet. Det är stor tonkonst och ett förebådande
av åt vilket håll Mikael Wiehe småningom skulle
gå.
Wiehe visade redan på debutalbumets "Fred" att han
behärskar konsten att bygga sånger som fjärmar sig
popidiomet och istället närmar sig de klassiska symfonierna
och körverken. Visst är "Fred" gjord i skuggan
av Beatles "Hey Jude", men det gör inte sången
sämre. Det framstår fortfarande genialt att till dessa
överjordiskt vackra klanger ställa svåra och kontroversiella
frågor som "Är det verkligen fred vi vill ha?
Är det värsta av allt krig?". De flesta tror att det
är Imperiet som har gjort "Fred" och det är synd,
för Hoola Bandoola Bands dryga tretton minuter långa originalversion
är ett mer lågmält, men lika stort mästerverk,
som Thåström & Co:s bombastiska smällkaramell.
Hoola Bandoola Band var de långsamma styckenas ambassadörer,
det var i ballader och sånger i mellantempo som sångerna
exekverades med maximal precision och elegans. "Jakten på
Dalai lama", "Ingenting förändras av sig själv"
och "När man jämför" från det ojämna
och experimentella albumet På väg är tre typexempel
på hur väl det fungerar, när farten är den rätta
för denna combo. "Jakten på Dalia lama" är
en av många pärlor i Wiehes sångbok, det är
en av dessa sånger som jag aldrig vill ska ta slut. En kuriositet
är att just denna sång är den enda Mikael Wiehe sjunger
på Hoolas tredje album. Här var bandet inne i en stark
demokratiseringsprocess och solistmikrofonen fick vandra laget runt.
För övrigt är detta album hårt ansatt av allehanda
folkmusikaliska sneglingar och Södra Bergens Balalajkor bidrar
förtjänstfullt på flera ställen.
Hoola Bandoola valde att upplösa bandet efter 1975 års
Fri information. Ett album, som i likhet med På väg, spretar.
När det är bra är det dock mycket bra; "Victor
Jara", "Huddinge, Huddinge" och Afzelius "Juanita"
är klassiker.
"Victor Jara", om den store chilenske sångaren som
dödades i samband med kuppen i Chile för trettio år
sedan, är en av mycket få sånger där Mikael
Wiehe berättar om en konkret situation som ägt sin motsvarighet
i det verkliga livet. De så kallade kampsångerna med plakattexter
var förhållandevis få i hela musikrörelsen och
bland Hoola Bandoolas sånger existerar de inte alls. "Stoppa
matchen" är det enda "beställningsverk" som
Hoola Bandoola gjorde, en kampsingel som gavs ut inför Sveriges
Davis Cup match i tennis mot just Chile.
"Juanita" är en effektiv, folklig och mycket omedelbar
sång som skiljer sig markant från Wiehes kompositioner.
Björn Afzelius musik rör sig ogenerat mellan rock´n´roll,
country och dansbandsgung, en slags återanvändning, eller
kanske snarare återerövring, av besudlade och baktalade
musikgenrers. Afzelius bedrev ett eget fälttåg, mest efter
Hoolas upplösning, han förstod långt bättre än
sina kritiker att hans egensinniga och radikala texter krävde
sin motsats i musiken. Precis som mästerkocken rekommenderar
en nypa socker i grytan för att framkalla den perfekta smaken,
begåvar "Affe" sina salta textrader med melodier som
bryter smaken och balanserar sältan. Teaterregissören Thorsten
Flinck avslutade hösten 2003 sin föreställning av Hjalmar
Söderbergs Doktor Glas med en Björn Afzelius-sång.
På papperet låter det riskfyllt, på scenen var det
kongenialt. Människor dör, sångerna lever. Hoola Bandoola
Bands texter, deras roll som samhällsskildrare och fanbärare
för den progressiva musikrörelsen har diskuterats och analyserats
till leda. Nu är det hög tid att vi ägnar oss åt
musiken. "Kan vi köra?" frågar Mikael Wiehe ljudteknikern
Anders Larsson en augustidag 1972 i MNW:s studio i Vaxholm. "Herkules"
heter stycket som ska spelas in och ljudtekniker Larsson svarar: "Bandet
går".
Håkan Lahger, musik- och kulturjournalist |
|