| Men det kom inga bra idéer. I en paus började däremot 
            Afzelius och Clemmedson sjunga några Crosby, Stills & Nash-låtar. 
            Wiehe imponerade på de andra genom att pricka överstämman 
            och snabbt uppstod helt andra planer.Trion kompletterades av Povel Randén på klaviatur och 
            trombon, Arne Franck på bas, Per-Ove Kellgren på trummor 
            och Håkan Skytte på slagverk. De tog namnet Hoola Bandoola 
            Band efter Kalle Anka på julafton (hoola-bandoola 
            var myrornas stridsrop när de plundrade Kalles picknick-korg).
 
 Bandets låtar skrevs av Mikael Wiehe, som stod för text 
            och musik till allt material på de första tre albumen (utom 
            Dansmelodi, som hade skrivits av hans bror Thomas Wiehe). 
            Det var först på Hoolas sista album Fri information 
            1975 som Björn Afzelius debuterade som låtskrivare i Hoola.
 Wiehe började skriva på allvar 1968-69, i en tid då 
            den första svenska popvågen med band som Hep Stars, Tages, 
            Ola & The Janglers och Shanes var på väg att ebba ut. 
            Pugh Rogefeldts debutalbum Ja dä ä dä hade 
            gjort det rumsrent med pop på svenska. Skivbolagen MNW och Silence 
            blev kanaler för en snabbt växande undergroundscen som dominerades 
            av allmänt vänsterinriktade band med politiska texter.
 Hoola kände sig som en del av denna nya musikvåg, men riktigt 
            självklart var det inte. Efter debutspelningen i P3:s Midnight 
            Hour i februari 1971 ville både Stikkan Andersson och 
            MNW spela in gruppen. Stikkan hörde av sig redan dagen efter 
            Hoolas radioframträdande och på våren 1971 såg 
            det ut som om Hoolas debut-LP skulle ges ut av den man som några 
            år senare skulle bli musikrörelsens symbol för kommersiell 
            och utslätad schlagerpop.
 - Det här kan man bara spekulera över, men hade inte MNW 
            hört av sig...då hade det blivit Stikkan. Helt klart. För 
            det viktigaste av allt var att göra en LP. Jag var 25 år 
            och hade väntat länge på att få ut min musik, 
            säger Wiehe.
 Valet föll slutligen på MNW, främst beroende på 
            att det unga alternativbolagets övriga produktioner i Hoolas 
            öron lät mer spännande än de patenterade schlagerhits 
            Stikkan vid den tiden gav ut på Polar. Och hösten 1971 
            debuterade Hoola Bandoola Band med LP:n Garanterat individuell.
 
 Hoola var inte först med att spela lättillgänglig pop 
            på ett alternativt skivbolag. Med LP:n Hon 
            kom över mon hade Contact sommaren 1970 tagit ny svensk 
            pop förbi studentrummen där Gudibrallan, Träd, Gräs 
            & Stenar, Gunder Hägg och NJA-gruppen var kungar. Men Hoola 
            skulle nå mycket längre.
 
 Dom kan ju spela, var en förvånad och vanlig 
            reaktion bland dem som hörde Hoola första gången. 
            De nya alternativbanden hade haft svårt att nå ut i större 
            upplagor och uppfattades av de flesta som svårsmälta slagordsgrupper 
            som sjöng falskt och rimmade Palme och Geijer med 
            Nixons lakejer.
 Wiehes texter var lite för snåriga och dubbelbottnade för 
            att platsa på plakaten. Influerad av Dylan, 68-andan och sociologistudierna 
            i Lund hade han börjat skriva låtar om babblande revolutionärer 
            (Burrhuv 'et), han ifrågasatte pacifismen (Fred) 
            och berättade fogdehistorier från medeltiden (Vävare 
            Lasse). Och han var fascinerad av dårar. Måndåren 
            var visserligen en inlindad kärlekstext, men både Hemmet 
            och Filosofen från Cuenca hade mer eller mindre 
            förryckta centralfigurer.
 - Dåren som den utanförstående, den misshandlade, 
            den undertryckte, kanske ibland också den som ser klarare eller 
            klokare...en bra figur att använda sig av och känna igen 
            sig i, ler Wiehe.
 
 - När jag tog studenten 1966 ville jag bli författare, så 
            jag hade skrivit rätt mycket på svenska redan innan. Jag 
            hade läst tre betyg i litteratur också. Men många 
            av influenserna kom utifrån, inte minst från Bob Dylan 
            som jag fortfarande tycker är en av de absolut största textskrivarna 
            någonsin.
 - Visions Of Johanna...det finns en liveinspelning från 
            1966 på Biograph-boxen där han spelar hela 
            den här låten, bara Dylan på akustisk gitarr, jag 
            hörde den igen nyligen...och jag låg sömnlös 
            i 14 dagar. Texten är så fruktansvärt bra. Så 
            visst lärde man sig.
 - Jag hade börjat skriva på engelska, precis som så 
            många andra. I 17-18-årsåldern finns det många 
            som skriver låtar, men de flesta sållas bort efterhand. 
            Det beror nog på att man förr eller senare måste 
            fråga sig om man tar sig själv på allvar eller inte. 
            Ska man fortsätta låtsas att man är någon annan 
            eller vara sig själv?
 - Jag ville inte bara göra någon annans grej, jag vill 
            göra något eget...hur skriver man en svensk Visions 
            Of Johanna? Det var så jag tänkte vid den här 
            tiden.
 
 Men Garanterat individuell var inte bara en samling udda 
            texter. Det var också en LP med stämsång och refränger 
            som fastnade. Det var politisk pop som lät mer pop än politik. 
            Mer McCartney än Fugs. Från början visste ingen riktigt vilket fack de skulle 
            stoppa Hoola i. Det fanns inga glasklara socialistiska budskap på 
            debuten, men det lät knappast som något för Svensktoppen 
            heller.
 Att bandets medlemmar inte själva var riktigt säkra på 
            vägvalet framgår av att en LP med engelska låtar 
            spelades in under samma vecka som Garanterat individuell 
            sommaren 1971. Låtarna hade Wiehe skrivit några år 
            tidigare, innan han helt övergick till att skriva på svenska. 
            Nu ingick de i en vag plan om satsning utomlands.
 - Heather var mitt första försök till internationellt 
            genombrott. Det fanns ett engelskt band, The Temperance Seven, som 
            spelade 20-talsjazz och var ganska stora i början av 60-talet. 
            Jag beundrade dem mycket när jag spelade jazz. De spelade på 
            Swing-Inn i Malmö 1970 och i pausen gick jag in till dom och 
            sa att ursäkta, men jag har skrivit en låt som jag 
            tror skulle passa er. De var inte alls intresserade. Du, 
            vi har paus...stick!. Jo, men kan jag inte låna 
            gitarren och spela upp den?. Ser du inte att vi har paus, 
            försvinn!. Men jag stod på mig och fick spela låten. 
            Och de tände direkt. Nästa dag kom de hem till mig och fick 
            låten på band. De åkte hem till England och gav 
            ut låten som singel. Jag var otroligt stolt. Och den kom ut, 
            men sålde väl 129 ex eller något sånt.
 - Jag hade ganska lätt för att göra den där typen 
            av McCartney-låtar då...Honey Pie och When 
            I´m Sixty-Four, lite jazzinfluerat, precis den musik jag 
            hade spelat länge.
 - Sun And Summerlight...fin countrylåt, tycker jag. 
            Och Country Pleasures var verkligen en låt i tidens 
            anda, det var mycket snack om att vi skulle flytta ut på landet 
            och bo i en nerlagd skola.
 - Sedan har vi den där sviten med sitt lite Wagner-inspirerade 
            mittparti...jag hade läst Schönbergs harmonilära och 
            under jazzperioden var det alltid viktigt att man visade att man kunde 
            spela. Det blev man till slut jävligt trött på. All 
            denna duktighet. Ju äldre man blir, desto enklare låtar.
 - Men här hör man alla influenserna: Simon & Garfunkel, 
            The Band, Beatles, lite Dylan. Över huvud taget är influenserna 
            mycket tydligare i de engelska låtarna. De är också 
            gjorda några år tidigare.
 
 Men sedan Hoola med debut-LP:n hade blivit hyllade som förnyare 
            av svensk pop blev det omöjligt att släppa de engelska låtarna, 
            som därför lades i malpåse under de kommande 25 åren.
 Garanterat individuell möttes av genomgående 
            positiva recensioner. Mottagandet var oväntat, åtminstone 
            för Wiehe som fruktade att de skulle bli sågade sönder 
            och samman.
 - När jag lyssnade igenom provpressningen hörde jag bara 
            falsksång och felspelningar. Jag tyckte att det lät för 
            jävligt. Svetten rann ner för ryggen. Jag var övertygad 
            om att plattan skulle bli en råflopp.
 Reaktionen blev istället den motsatta. Plötsligt var Hoola 
            ett popband i översta divisionen. De fick allt fler spelningar, 
            framträdde ofta i TV och radio och började tona fram som 
            musikrörelsens flaggskepp. Det enda vänsterbandet som fick 
            guldskivor. Eller kunde ha fått, om man inte hade vägrat 
            att ta emot dem.
 Den 13 december 1972 gick Hoolas andra LP, Vem kan man lita 
            på? in på Kvällstoppens 19:e plats tillsammans 
            med Bo Hanssons Ur trollkarlens hatt (på plats 17). 
            För första gången hade två skivor från 
            alternativa bolag hamnat på försäljningslistan. 
            Hoola låg på delad 19:e plats med en Blood Sweat & 
            Tears-LP. På 18:e plats låg Wig Wam Bam med 
            Sweet. Gilbert O´Sullivan toppade med Back To Front.
 Den svenska musiksmaken bestod på hösten 1972 av något 
            som närmast liknade ett korsdrag av lättviktiga stilar och 
            trender. Före Hoola låg bl a Stefan Rüden (Sofia 
            dansar go-go), Burken (Hey baberiba), Ekseption 
            (IV), Cool Candys (Go´bitar III), Lynsey 
            de Paul (Sugar Me), Uriah Heep (The Magician´s 
            Birthday) och Flamingokvintetten (III).
 Låtar om babylonska maktstrukturer, franska revolutionen och 
            egyptiska pyramidbyggen lyste normalt med sin frånvaro på 
            listan.
 Men tiden var mogen för en förändring. Hoola klättrade 
            allt snabbare uppför listan och bandets genombrott gav hela den 
            politiska musikrörelsen medvind.
 Under vintern 1972-73 spelades låtar som Keops pyramid, 
            Vem kan man lita på och Herkules flitigt 
            i P3 och med skivans bifogade text- och ackordhäfte framför 
            sig tog många tonåringar sina första stapplande steg 
            som gitarrister. Joakim Thåström var en av dem. Framgångarna 
            med Vem kan man lita på? ledde till ett nästan 
            oavbrutet turnerande. Samtidigt fick musikrörelsen en allt starkare 
            vänsterprägel. Även Hoolas socialistiska budskap blev 
            allt tydligare. Bandet spelade under 1972-73 på fängelser 
            och solidaritetsgalor, medlemmarna deltog i demonstrationer mot kulturpolitiken 
            i Malmö och syntes i allt fler manifestationer för vänstern. 
            Hoola befann sig snart i en besynnerlig position, klämda mellan 
            den allt radikalare musikrörelsens krav på tydligare socialistiskt 
            budskap och den stora skivköparpublik som uppskattade bandet 
            för att de inte skrev plakattexter.
 Resultatet blev något som liknade en kompromiss. Titelspåret 
            på tredje LP:n På väg var en öppet 
            agitatorisk allsång och på omslagets framsida slogs det 
            fast att kärlek var detsamma som kampen i staden 
            och viljan till långa dammiga landsvägar. Men 
            det var den vemodiga och poetiskt dubbeltydiga balladen Jakten 
            på Dalai Lama som blev skivans centrala spår.
 På väg gick rakt in på försäljningslistans 
            femte plats och nådde snart förstaplatsen. Hoola var nu 
            tveklöst det populäraste rockbandet i Sverige. Men den allt 
            större uppmärksamheten och det nästan konstanta turnerandet 
            började också slita på medlemmarna. I början 
            av 1974 bestämde sig bandet för att ta ett sabbatsår 
            när vårens och sommarens turnerande var avklarat. För 
            Björn Afzelius blev avbrottet en möjlighet att testa materialet 
            på solodebuten Vem är det som är rädd?, 
            som hade kommit i maj. På hösten 1974 åkte han ut 
            på turné med bl a Thomas Wiehes Första Förband.
 - Tidigare hade jag varit helt nöjd med att spela gitarr eller 
            tamburin och sjunga i Hoola, säger Afzelius. Hur man kunde skriva 
            en låt begrep jag bara inte. Men sedan såg jag att det 
            fanns en metodik i Mikaels sätt att arbeta med sina låtar 
            och någon gång 1973 bestämde jag mig för att 
            försöka skriva själv. Det blev Bläckfisken.
 Afzelius presenterade sitt debutverk med viss nervositet, men Wiehe 
            var imponerad. Den här låten är ju helt färdig, 
            sa han spontant. Det gav blodad tand. Afzelius började nu formligen 
            spotta ur sig låtar, fick ihop en demokassett som resulterade 
            i solodebuten och plötsligt stod Hoola med två låtskrivare 
            istället för en.
 
 Efter ett halvårs vila kom Hoola tillbaka våren 1975 och 
            offentliggjorde ett samarbete med Tidningsteatern, som bestod av bröderna 
            Thomas och Mikael Segerström. Resultatet blev Sture Starring 
            Story, en satirisk musikteater om en tonårsidols uppgång 
            och fall. Hoola och Tidningsteatern tog pjäsen på turné 
            över Sverige.
 Den röda tråden i handlingen var att en skånsk popsångare 
            blev upptäckt av stjärnproducenten Spånet 
            Andersson, som krävde att att han skulle sjunga på rikssvenska. 
            Annars skulle det inte bli något skivkontrakt.
 Pjäsen fick positiv kritik och när Hoola sommaren 1975 började 
            inspelningarna av fjärde LP:n Fri information märktes 
            snart tydliga spår av Sture Starring Story. Försöken 
            att släta över de skånska diftongerna med en form 
            av uppländsk dialekt var nu borta. För både Wiehe 
            och Afzelius kom beslutet att sjunga på sin egen dialekt som 
            en befrielse. Peps hade banat vägen med sin Blodsband-LP 
            året innan. Nu var det Hoolas tur att lyfta fram skånskan.
 - Som jag säger...bringing it all back home. Det 
            var en process. Steget att sjunga på svenska var så oerhört 
            stort. Att sjunga på skånska, det var helt otänkbart. 
            Stockholm dominerade oss som inte bodde där, minns Wiehe.
 - Det handlar ju om rätten till sitt eget språk. Det är 
            ett klassiskt förtryckarinstrument att förbjuda samiska 
            barn att prata samiska, att förbjuda finska barn att prata finska, 
            att förbjuda danskarna i Skåne, Halland och Blekinge att 
            prata danska.
 - Att gå på språket, det är att sabotera folks 
            självkänsla. När jag var 15-16 så var dialekter 
            bara komiskt, det var något man skrattade åt. Den ende 
            skåningen av betydelse i nöjesvärlden var Edvard Persson. 
            Och man fick inte prata skånska i radion när jag var liten. 
            Det där bräkandet kunde ju ingen fatta.
 - Och det slår mot ens självkänsla, att man är 
            en löjlig figur som inte pratar någon sorts...jag vet inte 
            var det är man pratar rikssvenska...Nyköping eller Norrtälje 
            eller var det är...
 - Så det handlar om att erövra sitt språk. Om jag 
            vill säga att jag älskar någon så behöver 
            jag ju inte prata vare sig rikssvenska eller engelska, utan det kan 
            jag säga på mitt eget språk...och jag är inte 
            löjlig när jag gör det. Men det tog tid att nå 
            dit.
 Björn Afzelius bidrog med fyra av de nio låtarna på 
            Fri Information. Jämfört med de första 
            två Hoola-albumen var skillnaden tydlig. Sånger som LTO-tango, 
            Birmingham och Kvinnoförakt kunde knappast 
            anklagas för luddighet i budskapet.
 - Runt 1973 betraktades vi av många som ett språkrör 
            för musikrörelsen, säger Afzelius. Det fanns ett starkt 
            tryck från publiken att vi skulle ta upp vissa ämnen och 
            att vi skulle visa var vi stod. Det påverkade oss förstås.
 Våren 1976 turnerade bandet återigen med Tidningsteatern. 
            Men den här gången fungerade inte receptet. Pjäsen 
            Kaninerna på Navarone blev Hoolas första riktiga 
            kritikerflopp och sågades av en i stort sett enig press som 
            vänsterbuskis för redan frälsta.
 
 Vid det laget hade dock gruppen redan tagit beslutet att lägga 
            av och i slutet av april 1976 upplöstes Hoola Bandoola Band, 
            drygt fem år efter det första framträdandet i P3:s 
            Midnight Hour. Vi har gjort vårt - nu får 
            andra ta över, upprepade bandmedlemmarna i otaliga tidningsintervjuer. 
            Den 1 maj meddelades nyheten i TV:s Rapport.
 Några månader senare återförenades gruppen 
            för en avskedsspelning i Pildammsparken i Malmö. Men därefter 
            försvann ett av de största svenska 70-talsbanden från 
            scenen. Kvar var fyra inflytelserika album och effekterna av några 
            stormiga år som hade förändrat den svenska musikbranschen 
            i grunden.
 Hoolas låtskrivare fortsatte däremot var för sig. 
            På hösten 1976 fick Björn Afzelius sitt genombrott 
            som soloartist med sin andra LP, den rockinriktade För 
            kung och fosterland. Mikael Wiehe bildade 1977 den mer folkinspirerade 
            Kabaréorkestern som LP-debuterade året därpå 
            Sjömansvisor, där bl a sången om Titanic 
            ingick.
 Wiehes och Afzelius vägar har korsats vid flera tillfällen 
            under åren. 1986 gjorde de ett storsäljande gemensamt album 
            som bl a resulterade i en överraskande Svensktoppsetta genom 
            Wiehes Mitt hjärtas fågel. Och genom otaliga 
            stödspelningar har de kunnat ge betydande bidrag till Amnesty 
            och olika projekt i Nicaragua, Sydafrika, Chile och Palestina.
 Många ärrade grupper från 70-talet återförenades 
            under 80- och 90-talen. Men från Hoola hördes inte ett 
            knäpp. Inte förrän den 6 februari 1996, då originaluppsättningen 
            meddelade sitt beslut att återuppstå för en sommarturné. 
            På presskonferensen pepprades bandet med frågor om de 
            hade något att komma med efter 20 år, OM SITUATIONEN I 
            SVERIGE OCH VÄRLDEN och - FRAMFÖRALLT - om deras texter 
            hade någon relevans idag. Mikael Wiehes svar kom blixtsnabbt:- 
            Jadå. Världen har blivit värre.
 Men vi har blivit bättre.
 
 
 |